Probeer maar eens de kloof te overbruggen tussen de brave Toyota Yaris en de radicale Yaris WRC. De Yaris GMRN belooft op papier alvast een interessant aanbod te zijn. Maakt hij het ook waar op het asfalt?

Jean-François Christiaens
19/01/2018
3,0
VROOM score
5
2
1
3
5
4
1
3

Voor- en nadelen

  • Charismatische motor
  • Indrukwekkende prestaties
  • Onverwoestbare remmen
  • Snedige voortrein
  • Uitstekend sperdifferentieel
  • Allemaal verkocht
  • Draaicirkel
  • Rijpositie
  • Stijl?
  • Te hoog verbruik

Toegegeven: toen Toyota een beperkte reeks aankondigde met een onwaarschijnlijke en onuitspreekbare naam (GRMN staat namelijk voor “Gazoo Racing tuned by Master of Nürburgring”, een benaming die in Japan al voor de sportieve modellen gebruikt werd), gingen we ervan uit dat het om een marketingstunt ging die de terugkeer van de Japanners naar het WK rally in de verf moest zetten. Neem een Yaris, kleef er wat stickers op, geef hem een koetswerkkit en een genummerd plaatje.

1.8 met compressor

Maar een blik op de specificaties van deze Yaris GRMN moest onze mening meteen bijstellen. Het gaat namelijk om meer dan een stickerset: Toyota lepelt de 1.8 “2ZR” onder de motorkap, die de Japanners ook met compressor leveren aan… Lotus. Resultaat: de Yaris op steroïden produceert 212 pk en 250 Nm. Het team achter de Yaris GRMN monteerde ook een Torsen-differentieel tegen de manuele zesbak. Dat klinkt veelbelovend…

Wat meer?

Meer nog: de Yaris GRMN weegt amper 1.135 kilogram en zorgt daarvoor voor de beste verhouding gewicht/vermogen in het segment (zelfs beter dan de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport). 0-100 km/u duurt daardoor 6,4 seconden, de kilometer vanuit stilstand 26,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u. “Elektronisch begrensd”, zegt Toyota fijntjes. En de Japanners gaan gewoon door: Sachs-dempers, lichte 17-duimsvelgen (2 kilogram minder dan klassieke aluminium velgen), verstevigingen voor de stijfheid, een 24 mm lager zwaartepunt  en verstevigde remmen.

En verder…

Over de stijl heeft iedereen zijn eigen smaak en voorkeur. We houden het op een radiatorrooster met honingraatmotief, een relatief opzichtige spoiler, een zwart dak dat contrasteert met de witte koetswerkkleur (er zijn geen andere kleuren beschikbaar), enkele stickers (dan toch!) en een diffusor met centrale uitlaat. Dat grote ding dat rechts onder de bumper achteraan uitkomt? Dat beperkt de tegendruk en de uitstoot. En bevordert de klank natuurlijk…

Sport en somber

Aan boord: twee alcantara kuipzetels (nu ja, Ultrasuede om precies te zijn) die prima steunen, en het kleine stuur van die andere sportieve Toyota, de GT86. Het sombere interieur blijft verder sober en houdt het op de aankleding van de hogere uitrustingsversies van de Yaris, met enkele sportieve touches. Denk aan aluminium pedalen en een sportievere achtergrond voor de tellers. Minpunt: de chauffeurszetel gaat niet laag genoeg. Maar daarvoor moesten de airbags blijkbaar worden aangepast…

Veelzijdig

Een druk op de startknop zegt genoeg: de aangepaste uitlaat doet wat je verwacht. Onze eerste test vindt plaats op de weg en snelweg, waar we leren dat de draaicirkel met 11 meter lijdt onder de grote 1.8 onder de kap. De demping is stevig maar niet oncomfortabel of springerig. Bij een rustige rijstijl gedraagt de motor zich ook zoals het hoort. Deze sportieve rakker is dus dagelijks bruikbaar. Op het verbruik na dan: door de gulzige compressor flirt je al snel met 10 l/100 km, en zelfs 15 l/100 km als je doorduwt.

Geweldig

Down to business. We kunnen de limieten van de Yaris GRMN opzoeken op circuit, in een productiemodel met circuitbanden. Daar vergeten we al helemaal de brave stadsauto. Wat een machine! De motor heeft veel meer karakter dan de turbo’s van de concurrenten. Hij herneemt onderin de toeren en duwt onvermoeibaar door tot 7.000 tpm. De klank doet ons denken aan de goede oude tijd, toen motoren nog vrij konden zingen zonder elektronische versterking via de geluidsinstallatie. En dan is er nog de vooras: de grip is fenomenaal (uiteraard vooral met de circuitbanden) en de efficiëntie van het differentieel onmiskenbaar: de neus duikt naar binnen wanneer je op het gas gaat. De balans van de auto verdient tot slot ook alleen maar lof: de Yaris GRMN is stabiel maar kan ook licht dansen als je met de gewichtsverplaatsing speelt. Net genoeg, zonder overdrijven.

Besluit

Het foutloze parcours wordt nadien nog bevestigd op de bochtige wegen in het Catalaanse hinterland, met straatbanden. Deze Yaris GRMN is een sprintbommetje zoals ze niet meer gemaakt worden. Waarom? Simpel: hij biedt pure, ongefilterde, niet-elektronisch versterkte en ouderwetse sensaties. Alles zit goed: de remmen, het stuur, de koppeling,… Jammer dat de 400 exemplaren voor Europa (er zijn er ook 200 voor Japan) allemaal de deur uit zijn. Ondanks een prijskaartje van meer dan € 30.000…

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.