Testen

Volkswagen T-Roc: meer dan een Polo-crossover

Volkswagen zet een stevig modeloffensief in. De T-Roc is de kleinste aanvulling op het gamma, maar de crossover heeft heel wat meer in zijn mars dan zijn compacte uitstraling doet vermoeden.

  • Bervoets Wim
  • 03 november 2017
  • Volkswagen
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Geslaagde looks
  • Interieurruimte
  • Technologische uitrusting
  • Afwerkingsdetails
  • Motoraanbod bij introductie
  • Prijsverschil basis- en topversies
  • Vorm en moduleerbaarheid koffer

Het woord “kleinste” uit de inleiding moeten we trouwens al meteen nuanceren: binnenkort volgt er bij Volkswagen nog een kleinere T-Cross, die helemaal onderaan de ladder gaat staan. Van klein naar groot krijg je dan T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg. Moeilijk om er het hoofd bij te houden, zeker als je weet dat zustermerken Seat (met de technisch nauw verwante Arona en de Ateca) en Skoda (met de Karoq en Kodiaq) ook niet stilzitten. Terecht overigens, want de SUV- en crossovermarkt blijft maar groeien.

Waar valt deze T-Roc dan mee te vergelijken?

De Seat Arona en Ibiza en VW Polo liggen natuurlijk voor de hand, maar het MQB-platform van de Volkswagen-groep laat veel meer vrijheid toe. Omdat bij het platform eigenlijk alleen het gedeelte tussen de vooras en het stuur vast staat (met de plaatsing en kanteling van de motor, de positie van de pedalen, enzovoort) en de rest variabel is in lengte, schurkt deze T-Roc in lengte eigenlijk dichter aan bij de VW Golf (4,23 meter tegenover 4,26 meter voor de Golf). Beschouw hem dus als een Polo-crossover van Golf-formaat. Of zoiets.

Heeft hij ook niet wat weg van de Audi Q2?

In profiel: absoluut, en dat zullen ze bij Audi misschien niet graag horen. Vooral de dikke en schuine C-stijl en de hoog oplopende gordellijn hebben wat van de Q2 weg. Toch is deze VW T-Roc 4 centimeter langer, 2 centimeter breder en bijna 7 centimeter hoger dan de Audi. De opvallende led-dagrijlichten in de voorbumper, de (optioneel) contrasterende dakkleur en het chromen biesje dat in profiel van de A-stijl naar de achterkant van de C-stijl loopt, geven de T-Roc trouwens een frivool randje. “Frivool” is trouwens een woord dat we bij VW-design al lang niet meer hebben gebruikt.

Geldt dat ook voor het interieur?

Zeker: je kunt ervoor kiezen om grote delen van het dashboard met een contrasterende kleur te laten afwerken, net als de zetelbekleding. Het vrolijkt de gewoonlijk strenge Teutoonse sfeer aanzienlijk op, maar de materiaalkeuze mocht beter – zeker bovenop het dashboard. Goed om weten: de T-Roc heeft recht op het Active Info Display van de Polo, maar het digitale instrumentenpaneel doet vooral qua ergonomie iets onder voor dat in de Golf. Het infotainmentsysteem is voorzien van MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay en is 8 duim groot. Nog uit de Polo: het Beats-audiosysteem.

Hoe is de ruimte aan boord?

Die zal bij de passagiers goed in de smaak vallen. Zowel vooraan als achteraan is er ruim plaats voor twee volwassenen. De kofferruimte bedraagt 445 liter, en kan dankzij een achterbank die in een 60/40-verhouding neerklapbaar is worden uitgebreid tot 1.290 liter. Dat creëert een vlakke laadvloer en is dus handig met de optioneel automatisch openende achterklep. Alleen jammer dat de schuine achterruit de vorm van de koffer wat beïnvloedt en dat een verstelbare rugleuning of verschuifbare achterbank ontbreken.

Uit welke motoren kan ik kiezen?

De Belgische invoerder beperkt het motoraanbod bij de lancering voorlopig tot drie versies: de 1.0 TSI-driecilinder turbobenzine van 115 pk (manuele zesversnellingsbak, voorwielaandrijving), de 2.0 TSI-viercilinder turbobenzine van 190 pk (DSG-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, 4Motion-vierwielaandrijving), en de 2.0 TDI-dieselmotor van 150 pk (DSG, 4Motion). Later springen de nieuwe 1.5 TSI van 150 pk en de 1.6 TDI van 115 pk nog ter hulp.

Hoe rijdt de T-Roc?

Volkswagen had bij de presentatie alleen de topmotoren voorzien, dus voor een verdict over de motoren die bij ons het populairst zullen zijn, is het nog wachten tot een test op eigen bodem. De 2.0 TDI (150 pk, 340 Nm, 0-100 km/u in 8,4 seconden) ontpopt zich als een klassieke, koppelrijke diesel die de nodige punch geeft aan de T-Roc. Vooral onderin de toeren speelt hij braaf samen met de DSG. De 2.0 TSI (190 pk, 320 Nm, 0-100 km/u in 7,2 seconden) voelt wat lichter en speelser aan en voegt meer sprankel toe, maar gaat met wat tegenzin naar hoge toeren.

De Volkswagen T-Roc komt trouwens verrassend dynamisch uit de hoek: op de kronkelwegen rond Lissabon volgt de crossover onverstoorbaar de koers die je uitzet, met gezonde dosissen zin en grip, en zonder veel koetswerkrol. Dynamisch, maar echt sportief wordt het weliswaar niet. Comfortabel blijft het wel. Op 18-duimsvelgen meer nog dan op 19-duimers, maar gelukkig zijn er ook kleinere velgmaten.

Hoeveel kost deze Volkswagen T-Roc?

Starten doet de T-Roc met de 1.0 TSI van 115 pk, een versie die je € 21.500 kost. Wil je de driepitter, dan lijkt de versie Style (€ 24.050) meer aangewezen, al is het maar om de gullere aankleding. De 2.0 TSI (190 pk) en 2.0 TDI (150 pk) zijn er voorlopig alleen in de uitvoering Elegance. Zij kosten respectievelijk € 32.140 en € 34.100. Om de kloof te overbruggen is het dus wachten op de andere motoren, maar die zouden volgens de VW-invoerder snel moeten volgen.

Besluit?

De Volkswagen T-Roc is meer dan zomaar alleen een “Polo-crossover”. Hij is niet alleen groter en dus ruimer, hij springt ook meer uit de band door zijn uitgebreide personalisatiemogelijkheden en opvallende design. Tel daarbij een moderne technologische en veiligheidsuitrusting en binnenkort nog enkele aantrekkelijke motoren, en je kunt er donder op zeggen dat dit een schot in de roos wordt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km