Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De wereld ziet de Braziliaan Ayrton Senna als de grootse Formule 1-coureur aller tijden. Dan moet de auto die als eerbetoon 'Senna' heet natuurlijk ook de snelste aller tijden zijn. We joegen de peperdure McLaren over Circuito Estoril, waar Senna zijn allereerste GP-overwinning behaalde.
Het doel van de ingenieurs van McLaren was immers een auto te bouwen voor de openbare weg die sneller zou zijn dan alles wat de McLaren-fabriek in het Engelse Woking tot op vandaag produceerde. En om dat te testen, kun je beter niet op een natte baan rijden.
Vrijwel alles aan de Senna heeft McLaren nieuw ontworpen. Neem de veiligheidscel uit koolstofvezel, die niet alleen sterker is dan die van de McLaren 720S, maar ook totaal anders van vorm, om plaats te kunnen bieden aan een geïntegreerde rolkooi. Er staan racestoelen in die in drie maten verkrijgbaar zijn, voor elk lichaamsformaat dus.
Wel of geen airco, de klant heeft de keuze. Het scheelt zes kilo aan gewicht als je de klimaatregeling in de fabriek achterlaat. In deze testauto zit wel zo'n koeler. Van de 500 exemplaren die McLaren van de Senna bouwt zouden er trouwens maar twee zonder airco zijn besteld.
Aan de afstemming van de wielophanging en de totale balans heeft het neefje van Ayrton gewerkt, oud-F1-coureur Bruno Senna. Een vergroot slagvolume van de V8, van 3,8 naar 4 liter, en andere turbo's hebben voor een extreem hoog vermogen gezorgd: de achtcilinder levert nu 800 pk.
De extreem snelle acceleratie wekt serieus indruk: het voelt alsof je wordt afgeschoten. In minder dan drie tellen zit je aan 100 km/u. En de plakkerige Pirelli P Zero semi-slicks, banden die bijna geen profiel hebben en dus niet voor een natte weg geschikt zijn, maken de besturing van de Senna geweldig precies.
En dan de remmen. Wat weet deze McLaren Senna ongelooflijk krachtig zijn gigantische snelheid weer af te schudden. De auto heeft uiteraard koolstofkeramische schijven, die lichter en hittebestendiger zijn en die voor een fenomenaal gevoel in het rempedaal zorgen. Bovendien is er een soort 'luchtrem', in de vorm van een omhoogklappende achterspoiler. Die werkt als een remparachute en drukt de achterkant van de auto bovendien met nog wat meer neerwaartse kracht op het asfalt.
In alle opzichten is de Senna een straatauto die de maatstaven verzet. Dat zit 'm in het fenomenale rempotentieel en in de totale afstemming en samenwerking van alle afzonderlijke componenten.
Het meest opzienbarend is het moment dat de Senna op echt hoge snelheid in overstuur dreigt te geraken. Hoewel McLaren de wielophanging van de Senna zo heeft afgesteld dat overstuur eigenlijk alleen op de limiet voorkomt, gebeurde het ons toch diverse keren dat de achterkant los raakte. Niet fijn op een circuit met dikke betonnen muren, vlak langs de baan en op matig asfalt, in een 800 pk sterke hypercar.
En toch maakt de Senna je niet angstig. Er zit niks gemeens in het karakter van deze auto. Zolang je weet wat je doet en je respect toont voor die 800 paardenkrachten. En voor het prijskaartje van meer dan een miljoen euro…
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?