Testen

Ford Focus RS: Het beest is terug!

Hear, hear! De Focus RS is terug en hoe! Ford lanceert opnieuw deze sportbom aan een messcherpe prijs. Weet hij het succes van zijn voorganger te evenaren?

  • Piette François
  • 26 januari 2016
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Amusante drift-modus
  • Bijna discreet te noemen
  • Een messcherpe prijs
  • Krachtige, bruikbare motor met knappe sound
  • Rijgemak
  • Verbluffend rijgedrag!
  • Details in de afwerking / ergonomie
  • Draaicirkel
  • Kofferruimte is beperkt
  • Koppeling
  • Stevig comfort
  • Te hoge zitpositie bestuurder (kuipstoelen)

Onder een haast discreet jasje verbergt de Focus RS een bijzonder verleidelijk ondergoed… Hij is uitgerust met een setje dat probleemloos het hoofd op hol brengt van de sportief ingestelde bestuurder. En de Duitse wagen heeft nog enkele speciale troeven achter de hand. Hoog tijd om kennis te maken!

De motor!
Laten we meteen met het hart van het beest beginnen. De nostalgici onder ons zullen het jammer vinden dat de motor nu een cilinder minder heeft dan zijn voorganger. Het was die extra cilinder die ‘m zijn speciale stem en karakter gaf. Iedereen die met een Focus RS uit 2009 heeft gereden, weet wat we bedoelen… Maar wees gerust, de vier cilinders onder de motorkap van de nieuwe RS zijn ook op zangles geweest en het zijn echte spierbundels.

De 2.3 viercilindermotor is hernomen uit de Mustang EcoBoost, maar hij werd speciaal voor de RS onder handen genomen. Ondermeer de legering van de cilinderkop en de koeling werd aangepast. Dat zorgt ervoor dat de motor 350 pk en 440 Nm koppel genereert. En die laatste kan bovendien stijgen tot 470 Nm wanneer de ‘Overboost’ functie is geactiveerd.

Vierwielaandrijving
Maar de grote nieuwigheid van de Focus RS waar iedereen over praat, is te vinden ter hoogte van zijn chassis. Meer bepaald zijn aandrijving: de nieuwe Focus RS heeft immers vierwielaandrijving. En het is niet het eerste het beste aandrijfsysteem. De vierwielaandrijving kan immers zo’n 70% van het koppel naar de achterwielen sturen. En van die 70% kan hij 90% naar een van de achterwielen delegeren. Een speciale aandrijving die garant staat voor heel wat rijplezier. Neen, de Focus RS is niet op zijn lauweren gaan rusten…

Welkom aan boord
Met zo’n wagen voor je neus blijven we niet lang bij de theorie hangen en gaan we zo snel als mogelijk over naar de praktijk. We klimmen aan boord en dat is jammer genoeg een woord dat van toepassing is als je voor de kuipstoelen kiest. Die zijn immers te hoog geplaatst. Wanneer je in de sportstoel zit, hoef je je ook niet aan cockpit van een straaljager te verwachten, want het interieur is nauwelijks feestelijker dan dat van een gewone diesel. Grootste verschillen zijn de blauwe stiksels her en der, een extra wijzerplaat op het dashboard en de speciale stoelen.

Voordat je vertrekt…
Voor je vertrekt, moet je eerst je rijmodus kiezen. De Focus biedt er vier aan. ‘Normal’ voor een normale rijstijl, ’Sport’ voor een sportieve rijstijl, ‘Track’ voor een sessie op circuit en ‘Drift’ als je als een volleerde hooligan grote ronde punten wil aanvallen. De verschillen tussen de modi zijn merkbaar in de stuurinrichting, de sound, de mate van tolerantie van het ESC (ESP volgens Ford), de werking van de vierwielaandrijving en het motormanagement en de demping van de vering. Wat die laatste betreft, die kun je ook manueel stijver maken via een apart knopje aan het einde van de richtingaanwijzer. Opgepast, als je de ‘Track’-modus selecteert, dan wordt de vering beenhard.

Go!
De parking verlaten, een formaliteit? Neen, niet bepaald. De wagen laat zich niet eenvoudig manoeuvreren en de koppeling is zo stroef dat enige voorzichtigheid geboden is. Omstanders die door het RS-logo nog niet voldoende zijn gewaarschuwd, zullen snel het pad ruimen wanneer ze de Ford horen. Eenmaal je op de weg bent, dan rijdt de RS niet moeilijker dan een andere compacte wagen. Al herinnert de stugge vering je er continu aan dat je niet met eender welke compacte vierwieler onderweg bent.

Go, bis!
Dit keer lonkt een bochtig weg. We gaan er voor zitten en geven volgas. Onder de Ford Focus stijgt een donderend gebrul uit. Een woeste brul die versterkt wordt door de terugslag wanneer je je voet even van het gaspedaal haalt in Sport-modus. De acceleratie van de RS bouwt netjes op. Vanaf lage toerentallen bulkt de 2.3 EcoBoost van het koppel en hij blijft zijn duivels ontbinden tot hij tegen de begrenzer aan 6.800 tr/min aanloopt. Schitterend! Ford koos er ook voor om de wagen te voorzien van een manueel bediende versnellingsbak. Rijplezier boven efficiëntie dus, al moet het wel van ons hart dat dit niet de beste bak is waar we al mee reden.

De wind in de zeilen
Maar is het wanneer de weg bezaaid is met bochten dat deze Focus RS pas echt de wind in de zeilen heeft. Je remt zeer laat - dankzij de krachtige Brembo remmen vormt dat geen probleem -, gooit de neus de bocht in, je geeft zoveel gas als de kriebels in je buik toelaten en de wagen doet de rest. Het rijgedrag is simpelweg ‘top’ en wanneer de wagen slipt, dan is het de achterkant die je eenvoudig onder controle kunt houden. Een juweeltje van een speeltje! In de Sport- en de Track-modus kleeft de Focus RS aan het asfalt en is hij bijzonder vergevingsgezind.

Driften
De Drift-modus stuurt het koppel naar de achterwielen zodat je een heel speelse achterkant krijgt. Tijdens een korte demonstratie op een nep-rotonde op een privé-parking konden we dit aan den lijve ondervinden: je rijdt de rotonde op, houdt de wagen in eerste versnelling, geeft flink gas en doseert daarna het gaspedaal en corrigeert met het stuur. Zo simpel is het. Op het circuit is deze modus niet de meest efficiënte, maar wat je verliest aan efficiëntie win je dan weer ruimschoots op vlak van extravagantie. Uitpakken dus… Het is een volstrekt nutteloze modus die je alleen op afgesloten privé-terrein kan gebruiken, maar een bijzonder leuke.

Prijs
Het is op vlak van prijssetting dat de Focus RS iedereen ver achter zich laat. In ruil voor 39.300 euro ben je al eigenaar van een nieuwe RS. Een compacte gezinswagen met 350 pk, vierwielaandrijving, die in staat is om van 0 naar 100 km/u te sprinten in 4,7 seconden en een topsnelheid heeft van 266 km/u voor dat bedrag? Dat kun je nergens anders vinden! De Mercedes A45 AMG? Die is 10.000 euro duurder. De Audi RS3 komt dan weer wel in de buurt van de prijs van de RS. De Audi is beter afgewerkt, maar is minder fun om mee te rijden, is minder krachtig en… minder goed uitgerust. Hetzelfde gaat op voor de Golf R, die minder kost. De Subaru WRX STI is dan weer wat stroever en hij kost 41.995 euro. Wat CO2-uistoot betreft: de Focus RS klokt af op 175 gr/km.

Conclusie
Het verdict? Dat is niet moeilijk. Volgens ons wint de Focus RS 2016 opnieuw de titel van beste compacte sportwagen van het jaar. Voorzien van een duivelse efficiëntie en met een onbeschrijfelijke hoeveelheid rijplezier betonneert de Focus RS een kamerbrede glimlach op je gelaat. Wie achter het stuur van deze RS kan kruipen, die kiest automatisch voor een route met veel bochten op weg naar het werk.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km