Testen

Ford Mustang: dit is Amerika

Al vijftig jaar lang doet de Mustang ons dromen van Amerika. Deze geniale creatie van Lee Iacocca was in de jaren zestig bestemd voor babyboomers, die kleine Europese auto’s verkozen boven de grote Amerikaan van hun vader. Niet slecht bekeken en om de prijs binnen de perken te houden, putte Lee Iacocca uit de ‘organenbank’ van Ford. De Mustang werd afgeleid van de niet zo opwindende Falcon, waarvan hij het platform en de motoren overnam, een slome zes-in-lijn (met drieversnellingsbak) of een expressievere V8.

  • Wouters Bruno
  • 14 mei 2015
  • Ford
  • 429 weergaven
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend weggedrag
  • Onklopbare verhouding prijs/kwaliteit
  • Typisch amerikaanse stijl
  • Verfrissende optiepolitiek
  • Ontmoedigende belastingen op v8
  • Typisch amerikaanse stijl (niet iedereen houdt ervan)

Met zijn beperkte afmetingen voor een Amerikaan en opvallende ‘smoel’ werd de Mustang meteen een succes. Hij werd aangeboden als coupé, cabriolet en later ook fastback. Een nieuwe legende was geboren, samen met een succes dat je niet kunt ontkennen.

Akkoord, niet alle generaties zijn evenzeer de moeite, bepaalde periodes waren minder. Sorry voor de liefhebbers, maar van een Mustang II droom ik niet, al heeft hij dezelfde fundamenten (compacte afmetingen en een haalbare prijs) als de eerste modeljaren. Het is wachten op de Mustang V om weer een ‘smoel’ te zien conform de eerste Mustangs die voldoet aan de verwachtingen van de klanten.

In vijftig jaar is de Mustang de bekendste Amerikaanse auto geworden, zelfs voor wie weinig met auto’s heeft. Je kunt er moeilijk aan ontsnappen, de filmwereld droeg ook zijn steentje bij. De Mustang verscheen voor het eerst op het grote scherm in Goldfinger, maar ook in Un homme et une femme, Bullitt, Diamonds are forever, Gone in 60 Seconds, Le gendarme de Saint Tropez, I am Legend, Transformers en we vergeten er nog een paar.

Star system

De Mustang werd zelfs bezongen door de Amerikaanse soulzanger Wilson Pickett of, dichter bij huis, Serge Gainsbourg. Het is simpelweg een mythe. Heb je trouwens gezien dat er geen Ford-ovaal maar een mustang in galop op de het radiatorrooster staat?

De mythe duurt voort met de Mustang VI die bij een selectie van dealers en op onze wegen verschijnt vanaf juli. Ford haalt de grote middelen boven voor dit model, dat nog nooit in zoveel landen verkocht werden (120 landen).

De Mustang is beschikbaar als coupé en cabriolet, zelfs met stuur rechts. Het Europese model laat de 3.7 V6 met 300 pk achterwege en behoudt een veelbelovende 2.3 Ecoboost viercilinder met 317 pk en 432 Nm koppel of een meer ‘Amerikaanse’ 5.0 V8 met 421 pk en 530 Nm. Elke motor kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak ontwikkeld door Getrag of een zestrapsautomaat met paletten aan het stuur.

Good choice

Ford kiest voor een andere aanpak dan de Duitsers die je verplichten om een week vakantie te nemen om de optielijst te bestuderen die de prijs gemakkelijk verdubbelt en je de volgende jaren frustreert door de dure opties die je achterwege moest laten. Bij Ford moet je je hoofd niet breken over de opties.

To the point, guys! De 2.3 kost 35.000 euro, de V8 40.000 euro. Wil je de cabrio? Reken op 4.000 euro meer. Hou je meer van cruisen op z’n Amerikaans met een automaat? Reken op een supplement van 2.000 euro. Opties? De keuze is snel gemaakt: een navigatie- en communicatiepakket (gps, Shaker Pro-audiosysteem, radio, cd en DAB) voor 1.200 euro een een Custom-pakket (navigatiepakket, gekoelde voorzetels, velgen, specifiek premiumleder en wat chroom rond de vensters) voor 2.500 euro. Dat is alles? Ja.

Of niet helemaal. Je moet nog kiezen uit de tien koetswerkkleuren en de drie ledersoorten die standaard zijn. Verfrissend, want zelfs zonder opties mist de Mustang eigenlijk niets. De Europese versies krijgen standaard het Performance Pack met sterkere remmen, 19-duimswielen, een differentieel met beperkte slip en een sportophanging.

Baby, you can drive my car

Voorts zijn leder, klimaatregeling met twee zones, vier rijmodi en variabele stuurbekrachtiging standaard, net als andere leuke gadgets zoals automatische koplampen en ruitenwissers, variabele sfeerverlichting (verbonden met de verlichting van de tellers). Tot zover geen problemen.

Het weer is mooi en we kruipen eerst achter het stuur van een 2.3 cabrio met handgeschakelde versnellingsbak. Van het motorgeluid ga je niet dromen, maar de viercilinder heeft voldoende vermogen onder het pedaal en maakt een goed ritme mogelijk.

De Mustang aanvaardt elk tempo op de wegen in Beieren. Veel comfort, perfect ontworpen zetels (vergeet de optionele Recaro’s, die heb je niet nodig), een doeltreffend weggedrag, goede remmen, een goed gebalanceerde besturing: het is gemakkelijk, leuk en geruststellend rijden in de Mustang.

Dit is van het beste wat Amerika te bieden heeft. En het wordt nog beter met de V8 die we de dag erna testten in een coupé. Op het vlak van taksen en verbruik speelt die in een andere klasse, maar wat is hij goed.

You need America

Ford houdt het simpel: geen speciale effecten in de uitlaat of aangepaste ‘soundtrack’ voor de motor: alleen het pure geluid van de V8. Laat het navigatie- en communicatiepakket maar vallen: een goedkope gps klaart de klus ook en het geluid van de V8 is de enige melodie die je nodig hebt.

Gezien de prijzen zien we niet welke concurrent de Mustangs in de schaduw zou kunnen plaatsen. Ze hebben een doeltreffend weggedrag, hebben goede motoren, zitten vol karakter en sensaties, zijn mooi ontworpen, hebben een correcte uitrusting en afwerking. Ze missen eigenlijk niets om hun eigenaars gelukkig te maken. Ga uit nieuwsgierigheid even kijken in de car configurators van de Duitse constructeurs en kijk naar de prijzen. Je zult nooit meer op dezelfde manier naar Amerika kijken. Bedankt, Uncle Sam!

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km