Testen

Ford Mustang: dit is Amerika

Al vijftig jaar lang doet de Mustang ons dromen van Amerika. Deze geniale creatie van Lee Iacocca was in de jaren zestig bestemd voor babyboomers, die kleine Europese auto’s verkozen boven de grote Amerikaan van hun vader. Niet slecht bekeken en om de prijs binnen de perken te houden, putte Lee Iacocca uit de ‘organenbank’ van Ford. De Mustang werd afgeleid van de niet zo opwindende Falcon, waarvan hij het platform en de motoren overnam, een slome zes-in-lijn (met drieversnellingsbak) of een expressievere V8.

  • Wouters Bruno
  • 14 mei 2015
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend weggedrag
  • Onklopbare verhouding prijs/kwaliteit
  • Typisch amerikaanse stijl
  • Verfrissende optiepolitiek
  • Ontmoedigende belastingen op v8
  • Typisch amerikaanse stijl (niet iedereen houdt ervan)

Met zijn beperkte afmetingen voor een Amerikaan en opvallende ‘smoel’ werd de Mustang meteen een succes. Hij werd aangeboden als coupé, cabriolet en later ook fastback. Een nieuwe legende was geboren, samen met een succes dat je niet kunt ontkennen.

Akkoord, niet alle generaties zijn evenzeer de moeite, bepaalde periodes waren minder. Sorry voor de liefhebbers, maar van een Mustang II droom ik niet, al heeft hij dezelfde fundamenten (compacte afmetingen en een haalbare prijs) als de eerste modeljaren. Het is wachten op de Mustang V om weer een ‘smoel’ te zien conform de eerste Mustangs die voldoet aan de verwachtingen van de klanten.

In vijftig jaar is de Mustang de bekendste Amerikaanse auto geworden, zelfs voor wie weinig met auto’s heeft. Je kunt er moeilijk aan ontsnappen, de filmwereld droeg ook zijn steentje bij. De Mustang verscheen voor het eerst op het grote scherm in Goldfinger, maar ook in Un homme et une femme, Bullitt, Diamonds are forever, Gone in 60 Seconds, Le gendarme de Saint Tropez, I am Legend, Transformers en we vergeten er nog een paar.

Star system

De Mustang werd zelfs bezongen door de Amerikaanse soulzanger Wilson Pickett of, dichter bij huis, Serge Gainsbourg. Het is simpelweg een mythe. Heb je trouwens gezien dat er geen Ford-ovaal maar een mustang in galop op de het radiatorrooster staat?

De mythe duurt voort met de Mustang VI die bij een selectie van dealers en op onze wegen verschijnt vanaf juli. Ford haalt de grote middelen boven voor dit model, dat nog nooit in zoveel landen verkocht werden (120 landen).

De Mustang is beschikbaar als coupé en cabriolet, zelfs met stuur rechts. Het Europese model laat de 3.7 V6 met 300 pk achterwege en behoudt een veelbelovende 2.3 Ecoboost viercilinder met 317 pk en 432 Nm koppel of een meer ‘Amerikaanse’ 5.0 V8 met 421 pk en 530 Nm. Elke motor kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak ontwikkeld door Getrag of een zestrapsautomaat met paletten aan het stuur.

Good choice

Ford kiest voor een andere aanpak dan de Duitsers die je verplichten om een week vakantie te nemen om de optielijst te bestuderen die de prijs gemakkelijk verdubbelt en je de volgende jaren frustreert door de dure opties die je achterwege moest laten. Bij Ford moet je je hoofd niet breken over de opties.

To the point, guys! De 2.3 kost 35.000 euro, de V8 40.000 euro. Wil je de cabrio? Reken op 4.000 euro meer. Hou je meer van cruisen op z’n Amerikaans met een automaat? Reken op een supplement van 2.000 euro. Opties? De keuze is snel gemaakt: een navigatie- en communicatiepakket (gps, Shaker Pro-audiosysteem, radio, cd en DAB) voor 1.200 euro een een Custom-pakket (navigatiepakket, gekoelde voorzetels, velgen, specifiek premiumleder en wat chroom rond de vensters) voor 2.500 euro. Dat is alles? Ja.

Of niet helemaal. Je moet nog kiezen uit de tien koetswerkkleuren en de drie ledersoorten die standaard zijn. Verfrissend, want zelfs zonder opties mist de Mustang eigenlijk niets. De Europese versies krijgen standaard het Performance Pack met sterkere remmen, 19-duimswielen, een differentieel met beperkte slip en een sportophanging.

Baby, you can drive my car

Voorts zijn leder, klimaatregeling met twee zones, vier rijmodi en variabele stuurbekrachtiging standaard, net als andere leuke gadgets zoals automatische koplampen en ruitenwissers, variabele sfeerverlichting (verbonden met de verlichting van de tellers). Tot zover geen problemen.

Het weer is mooi en we kruipen eerst achter het stuur van een 2.3 cabrio met handgeschakelde versnellingsbak. Van het motorgeluid ga je niet dromen, maar de viercilinder heeft voldoende vermogen onder het pedaal en maakt een goed ritme mogelijk.

De Mustang aanvaardt elk tempo op de wegen in Beieren. Veel comfort, perfect ontworpen zetels (vergeet de optionele Recaro’s, die heb je niet nodig), een doeltreffend weggedrag, goede remmen, een goed gebalanceerde besturing: het is gemakkelijk, leuk en geruststellend rijden in de Mustang.

Dit is van het beste wat Amerika te bieden heeft. En het wordt nog beter met de V8 die we de dag erna testten in een coupé. Op het vlak van taksen en verbruik speelt die in een andere klasse, maar wat is hij goed.

You need America

Ford houdt het simpel: geen speciale effecten in de uitlaat of aangepaste ‘soundtrack’ voor de motor: alleen het pure geluid van de V8. Laat het navigatie- en communicatiepakket maar vallen: een goedkope gps klaart de klus ook en het geluid van de V8 is de enige melodie die je nodig hebt.

Gezien de prijzen zien we niet welke concurrent de Mustangs in de schaduw zou kunnen plaatsen. Ze hebben een doeltreffend weggedrag, hebben goede motoren, zitten vol karakter en sensaties, zijn mooi ontworpen, hebben een correcte uitrusting en afwerking. Ze missen eigenlijk niets om hun eigenaars gelukkig te maken. Ga uit nieuwsgierigheid even kijken in de car configurators van de Duitse constructeurs en kijk naar de prijzen. Je zult nooit meer op dezelfde manier naar Amerika kijken. Bedankt, Uncle Sam!

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km