Testen

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Ondanks hun jonge leeftijd ondergaan de Alfa Romeo Stelvio en Giulia een paar kleine retouches links en rechts. Volstaat dat om de premium concurrentie te evenaren of zelfs te overtreffen?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 20 november 2019
  • Alfa Romeo
  • 1.705 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/technologie
  • Dynamisch onderstel
  • Steeds beter kwaliteit materialen
  • Beperkte estetische evolutie
  • Geluiddemping motor verbeterbaar
  • Interieur overstijgt niet de middelmaat

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Ondanks de grootse ambities van het marketingteam en de ontwikkeling van een indrukwekkend platform op slechts 2,5 jaar tijd hebben deze Alfa’s het moeilijk om door te dringen in het premiumsegment. De cijfers liegen er niet om: de FCA-groep verkoopt meer Lancia Ypsilons op de Italiaanse markt dan heel Alfa Romeo in Europa. Pijnlijk… Om zich recht te houden, vooral dan tegenover de harde concurrentie, ondergaan de Giulia en Stelvio een paar retouches.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Onzichtbaar

Zoek zo hard je wil, de esthetische verschillen aan het koetswerk zijn… onbestaand. Met uitzondering van twee nieuwe lakkleuren, een herwerkte uitrustingspolitiek met een snuifje nostalgie en een zwart streepje veranderen de berline en de SUV niet. Om het spelletje “zoek de zeven verschillen” te spelen, moet je de deuren openen…

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Opgekrikte kwaliteit

De teams uit Arese en Turijn hebben zich geconcentreerd op een verbetering van de contactpunten tussen de mens en de machine. Zo zijn de kleine opmerkingen die we bijna drie jaar geleden hadden op de materiaalkwaliteit en de afwerking niet meer van toepassing. De middenconsole is volledig vernieuwd. Ze is breder en omvat een nieuwe middenarmsteun met daarin een draadloos oplaadpunt voor smartphones.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Premiumgevoel

Ook de draaiknop die het infotainmentsysteem bedient is verbeterd, vooral dan qua aanvoelen. Maar de echte perfectionering is aan de versnellingspook gebeurd. De plastic pook met Fisher Price-gevoel is (eindelijk) ingeruild voor een met leder en metaal bekleed exemplaar. Om af te sluiten evolueert ook het stuurwiel om nieuwe functies te verwelkomen. Het maakt meteen van de gelegenheid gebruik om zijn velg met echt leer te bekleden en herbergt nog steeds de startknop voor de motor.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

De ene en de andere

Gezien de Giulia en de Stelvio flink wat elementen van hun dashboard delen, gelden deze evoluties voor allebei. Uiteindelijk geven deze paar kleine toetsen de twee Alfa’s een interieur dat eindelijk kan wedijveren met de premium concurrentie, zowel qua assemblagekwaliteit als qua materiaalkeuze.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Met de vingertoppen

Naast afwerking hadden we vooral veel kritiek op het trage infotainmentsysteem. Ook dat is nu voorbij. In de plaats daarvan vinden we een volledig nieuw systeem dat wordt bediend met een draaiknop en, wat nieuw is, een aanraakscherm van 8,8 duim. Het systeem is goed ingedeeld om zich met de vingertoppen te laten bedienen en blijkt praktisch en eenvoudig te gebruiken. En als we dan toch over schermen bezig zijn: tussen de tellers, die nog steeds analoog zijn, zit een nieuw lcd-scherm.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Kijk, zonder handen!

Eveneens op technologisch vlak kunnen de Giulia en Stelvio eindelijk als optie worden uitgerust met een intelligente spoorassistent. In combinatie met de adaptieve snelheidsregelaar brengt dit geheel Alfa Romeo bij autonoom rijden van niveau 2. Zoals de meeste van dit soort rijhulpsystemen is het favoriete speelterrein een propere snelweg met duidelijke wegmarkeringen. Voor de motoren en chassis is het allemaal Business as usual. Zo blijven zowel de berline als de SUV de meest dynamische en plezierig rijdende modellen in hun segment.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Ons verdict

De evoluties die deze nieuwe Alfa Giulia en Stelvio tonen zijn weinig diepgaand, maar ze volstaan om ze een niveau hoger te brengen op het vlak van afwerking en premiumgevoel. Het Italiaanse merk hinkt eindelijk niet meer achterop, zowel qua kwaliteitsindruk als qua technologie.

Getest: Alfa Romeo Giulia en Stelvio 2020, kleine correcties

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dodge Charger Daytona SRT Concept: de 100 % elektrische ‘muscle car’

Dodge Charger Daytona SRT Concept: de 100 % elektrische ‘muscle car’

Een elektrische ‘muscle car’, onmogelijk? Dodge wil het tegendeel bewijzen en dat bovendien met typisch Amerikaanse overdaad…

Exclusieve sportwagen van Alfa Romeo komt in 2023

Exclusieve sportwagen van Alfa Romeo komt in 2023

Dat heeft Alfa-baas Jean-Philippe Imparato bevestigd. En ook BMW denkt aan een M1 voor het nieuwe millennium.

Scoop: Mercedes CLE, het nieuwe strijdros bij de coupémodellen

Scoop: Mercedes CLE, het nieuwe strijdros bij de coupémodellen

Deze nieuwe coupé van het merk met de ster wordt de eerste die de naam CLE draagt bij Mercedes. Zijn rol? De coupé-silhouetten van zowel de C-Klasse als de E-Klasse vervangen.

De Brabus-uitvoering van de Smart #1 krijgt meer dan 400 pk!

De Brabus-uitvoering van de Smart #1 krijgt meer dan 400 pk!

Hij wordt eind deze maand officieel voorgesteld op het Salon van Chengdu (China).

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

4,1 /5 Gammatest: Alpine A110, harmonie in de familie

Gammatest: Alpine A110, harmonie in de familie

De Franse sportwagen ging onder het mes bij de ingenieurs. En hij is nu overtuigender dan ooit...

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

‘Sally Carrera’ is te koop

‘Sally Carrera’ is te koop

Als je aan het wachten was op een uniek model om een Porsche 911 te kopen en daarnaast ook een goed doel wil steunen, dan is deze Sally Special ongetwijfeld iets voor jou!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km