Testen

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Als hoofd van de SUV-afdeling mag je je niet laten inhalen door ondergeschikten. Niet op stilistisch vlak, en vooral niet op technologisch vlak. Dankzij deze facelift hoeft de Audi Q7 de kleinere Q-modellen niets meer te benijden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 juli 2019
  • Audi
4,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename v6-diesel
  • Binnenruimte / zeven zitplaatsen
  • Compromis dynamiek/rijcomfort
  • Hightech uitrusting
  • Koffervolume en –afmetingen
  • Veelzijdige SUV
  • Afstelling van de automaat
  • Behoorlijk prijzig
  • Gewicht en buitenafmetingen

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Bij zijn lancering in 2015 had de tweede generatie van de Audi Q7 met al zijn elektronica allerminst het schaamrood op de wangen. Maar met de komst van de nieuwe Q2, Q3, Q5 en vooral de Q8 begon de Q7 zijn leeftijd te tonen. De concurrentie zat intussen ook niet stil en haalde het grove geschut boven. Maar vanaf midden september staat de Q7 volledig vernieuwd in de showroom. Wij konden jaargang 2019 al gaan ontdekken aan de Ierse kust.

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Achthoekig

De facelift is de gelegenheid voor de Q7 om het achthoekige Singleframe-radiatorrooster te krijgen dat de andere Audi-SUV’s ook hebben. Verder zien we nog meer uitgesproken zijdelingse luchtinlaten en koplampen met een nieuwe lichtsignatuur. Op de flanken zorgen de nieuwe zijschorten voor een meer uitgesproken SUV-karakter door de bodemvrijheid nog meer te onderstrepen. Ook de achterkant wijzigt: de lichtblokken worden fijner en zijn voortaan verbonden door een grote chromen strook.

Getest: Audi Q7, status bevestigd
Getest: Audi Q7, status bevestigd

Schermen alom

Aan boord is de evolutie helemaal duidelijk. Gek hoe snel een dashboard er verouderd uit kan zien: de Q7 ruilt zijn tabletvormig infotainmentscherm bovenop het dashboard (‘old school’ in amper vier jaar!) in voor twee schermen met haptische feedback zoals bij de recente Q8. De twee schermen worden uiteraard aangevuld door een derde scherm dat de klassieke tellers vervangt: de Virtual Cockpit.

Voor de facelift:

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Na de facelift:

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Alleen V6

Ook het motoraanbod wordt herschikt. In september zullen er twee diesels zijn: de 45 TDI Tiptronic Quattro en 50 TDI Tiptronic Quattro. In beide gevallen gaat het om een 3.0 V6 TDI, die respectievelijk 233 en 286 pk produceert, gekoppeld is aan vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Later volgt er nog een V6 benzine (de 55 TFSI van 340 pk) en een plug-inhybride. Dat zal voortaan een V6 benzine zijn en niet langer een V6 diesel. Een sportieve SQ7 (wel met diesel) komt er in september ook.

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Mild hybrid

De Q7 jaargang 2019 is uiteraard een milde hybride. Een met een 48-voltcircuit met riemaangedreven alternator-starter en kleine lithium-ionbatterij waar remenergie in wordt bewaard. De CO2-uitstoot wordt pas in de tweede week van augustus verwacht. De V6 diesel van de Q7 50 TDI is alleszins soepel, discreet en krachtig. Niets dan pluspunten dus. Het enige probleem is de afstelling van de achttrapsautomaat: net als bij de recente A6, A7 en A8 heeft hij wat tijd nodig bij de hernemingen. Dat werkt soms op de zenuwen.

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Klaar voor alles

Op de smalle Ierse wegen in de regen en aan de ‘verkeerde’ kant van de weg, bovendien in een omgeving waar schapen oversteken zonder te kijken, is het niet evident om de Q7 uitgebreid te testen. Maar we stellen wel vast dat deze mastodont nog steeds verrassend wendbaar bochten kan nemen. Audi heeft aan het chassis van de Q7 gesleuteld, zodat die zowel over meesturende achterwielen kan beschikken als over actieve antirolstangen. Die dynamische ingrediënten verminderen het rijcomfort gelukkig niet: met de optionele adaptieve luchtvering is de Q7 zowel vergevingsgezind als strak aangesnoerd. Je kunt er ook de rijhoogte mee aanpassen, zodat hij in bijna alle omstandigheden zijn mannetje kan staan.

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Getest: Audi Q7, status bevestigd

XXL-loft

De Q7 is nog steeds ruim en veelzijdig. Vooral met de optionele ‘Plus’-achterbank, waardoor je de drie zitjes los van elkaar volledig kunt verstellen. In de optielijst zijn er nog steeds twee extra zitjes die elektrisch uit- of wegklappen. Ze bieden uiteraard minder plaats, maar voor kinderen of om volwassenen te depanneren zijn ze wel geschikt. Als vijfzitter is de kofferruimte 865 liter tot 2.050 liter groot.

Getest: Audi Q7, status bevestigd
Getest: Audi Q7, status bevestigd

Toptechnologie

Nog een woordje over de technologische uitrusting. Alles in detail beschrijven is moeilijk, maar de Q7 heeft een dertigtal sensoren in alle richtingen, waardoor je – als je portefeuille het toelaat – de Audi kunt ombouwen tot een geconnecteerd en bijna autonoom rijdend voertuig (tenminste in files). De nieuwe Q7 is bijvoorbeeld in staat om te communiceren met de infrastructuur van moderne steden. Daardoor kun je je snelheid aanpassen zodat je het volgende groene licht meehebt, doordat de Virtual Cockpit in realtime de aanbevolen snelheid meegeeft. Sta je toch voor rood, dan geeft het systeem de wachttijd aan.

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Prijs

De volledige prijslijst van de nieuwe Q7 is nog niet vrijgegeven. De basisprijs van de 45 en 50 TDI Tiptronic Quattro weten we al wel: € 64.200 en € 66.900. Maar je hebt uiteraard nog een stevig optiebudget nodig…

Getest: Audi Q7, status bevestigd

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km