Testen

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Probeer het in deze tijden maar eens verkocht te krijgen: een supercar met atmosferische motor centraal achterin. Audi doet het nog steeds, met de geüpdatete R8. Maar dat is wellicht de laatste keer…

  • Bervoets Wim
  • 04 januari 2019
  • AUDI
4,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Dagelijks bruikbaar
  • Geweldige motor
  • Indrukwekkend motorgeluid
  • Verrassend rijgemak
  • Ergonomie
  • Iets hogere prijzen
  • Kleine koffer
  • Merkimago in dit segment
  • Niet radicaal genoeg?

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Want met de R8 speelt Audi nog steeds mee in het supercarsegment, tegen ronkende namen als Lamborghini, Ferrari en McLaren. Bij die concurrenten doet de turbo langzaam maar zeker zijn intrede, en bij de nog radicalere hypercars wordt zelfs al volop met hybride aandrijflijnen gewerkt. We mogen er dus van uitgaan dat de volgende generatie van deze Audi R8 het niet langer atmosferisch doet. Gelukkig voor de liefhebbers doet deze gefacelifte R8 dat nog wel.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De tekentafel

Een gefacelifte Audi R8 herken je trouwens meteen. Het ‘Singleframe’-radiatorrooster werd een stuk scherper getekend, en doet het voortaan zonder chromen biesje. De voorbumper werd bijgevijld en krijgt een bredere splitter, en net boven het radiatorrooster verschijnen drie sleuven. Die heeft de nieuwe Audi A1 Sportback trouwens ook, waardoor dit wellicht een nieuw kenmerk wordt van de Audi-designafdeling.

Achteraan wordt de luchtinlaat voor het motorcompartiment breder doorgetrokken, en is de diffusor prominenter aanwezig. De ovalen uitlaten hebben een chromen afwerking op de R8 V10 Quattro en een glanzend zwarte afwerking op de R8 V10 Peformance. Twee nieuwe koetswerkkkleuren en drie afwerkingen voor de details aan de buitenkant (glanzend zwart, mat titanium of carbon) maken het rijtje compleet.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk
Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Binnenin blijft alles eigenlijk bij het oude. Maar dat is zeker niet slecht: in het interieur van de R8 weet je niet waar eerst te kijken. Het digitale instrumentenpaneel, dat tegelijk alles van infotainment bevat? Het afgeplatte sportstuur, met de extra knoppen voor de rijmodi en de glanzend rode startknop? Of de minimalistische middenconsole, met de geweldig getekende bediening voor de klimaatregeling. De keerzijde blijft de ergonomie: je hebt even tijd nodig voor je vlot alle knoppen en menu’s weet staan.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De testbank

Maar die glanzend rode startknop, daar gaat het natuurlijk vooral om. Die vuurt nog steeds een atmosferische V10 aan, die 5,2 liter groot is. Het motorblok krijgt een partikelfilter en een licht gewijzigde sturing, waardoor het vermogen toeneemt. De ‘gewone’ versie, die voortaan R8 V10 Quattro heet, produceert nu 570 pk en 560 Nm. De ‘Plus’ heet nu R8 V10 Performance ,en is goed voor 620 pk en 580 Nm.

Het zijn de sleutels van die laatste die we in handen krijgen tijdens onze kennismaking op het circuit van Ascari, in Zuid-Spanje, dat er bijzonder nat bijligt. Geen ideale omstandigheden om de acceleratietijd naar 100 km/u in 3,1 seconden of de topsnelheid van 331 km/u te proberen – daar is het circuit trouwens te kort voor – maar wel een mooie gelegenheid om de Quattro-vierwielaandrijving te monsteren. Die geeft steeds de voorkeur aan de achterwielen, maar laat de voorwielen bijspringen wanneer dat nodig is.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

En dat is wel eens nodig in het natte weer, want de R8 is nog steeds een gewichtig baasje, ondanks een optionele stabilisatorstang uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt tussen de voorwielen (een besparing van 2 kilogram) en remmen uit koolstofvezel (scheelt 11 kilogram) die standaard zijn op de Performance. Ook de architectuur met middenmotor vraagt wat gewenning. Maar gelukkig voorziet Audi in het Drive Select-systeem voldoende rijmodi en tolerantieniveaus voor het ESP. De ‘Performance’-rijmodus geeft je zelfs nog opties voor droog en nat wegdek, en voor sneeuw.

Dat neemt niet weg dat de Audi R8 nog steeds een verduiveld efficiënte stuurder is, die scherp en nauwkeurig instuurt, en die veel vertrouwen geeft doordat hij kleiner aanvoelt dan hij lijkt. Audi biedt zelfs optioneel Dynamic Steering aan, dat nog sneller moet reageren. Op circuit – en zeker op nat wegdek – leek ons de meerwaarde daarvan echter beperkt. Geweldig blijven nog steeds de ogenblikkelijke respons en het aanzwellende crescendo van de atmosferische V10 achter je, wanneer die het helemaal bovenin de toeren uitschreeuwt, de S tronic-zevenbak met dubbele koppeling bliksemsnel schakelt en de motor zijn longen opnieuw openzet.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk
Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De gadgets

Aan het einde van de rit blijft de Audi R8 V10 Performance een dagelijks bruikbare auto, met navigatie, Bluetooth, uitgebreide smartphone-integratie met wifi-hotspot, enzovoort. De Performance krijgt standaard zelfs een Bang & Olufsen-geluidsinstallatie met 13 speakers. Maar als je het ons vraagt, zet je die gewoon uit en luister je naar de muziek van de V10 achter je…

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

De rekening

Keerzijde van de medaille bij deze facelift is dat je voor het toegenomen vermogen ook een hogere prijs betaalt. De R8 V10 met 570 pk kost je in zijn gesloten versie € 168.500, terwijl je voor de Spyder € 182.500 neerlegt. De 620 pk sterke Performance betaal je dan weer € 202.500 als Coupé, en € 216.500 als Spyder. Daarmee sluit de R8 mooi aan bij concurrenten als de Lamborghini Huracán en McLaren 570 S, maar blijft de vraag in hoeverre het merkimago meespeelt in dit exclusieve segment.

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Het verdict

De Audi R8 is altijd een veelzijdige supercar geweest, en daar verandert deze facelift gelukkig niks aan. Zijn sterke punten blijven zijn dagelijkse bruikbaarheid en zijn fabelachtig klinkende atmosferische V10. Al zou dat wel eens een van de laatste keren kunnen zijn dat we zoiets kunnen schrijven…

Getest: Audi R8 V10 Performance, het einde van een tijdperk

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km