Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Na een korte tussenperiode op benzine knoopt de Audi SQ5 terug aan bij een V6 TDI. Hij krijgt voortaan elektrische ondersteuning om de uitstoot onder controle te houden en de prestaties een boost te geven.
De eerste generatie van de Audi Q5 durfde het voor het eerst aan om een dieselmotor te combineren met het sportieve ‘S’-logo. Dat was in 2012, nog voor dieselgate. De tweede generatie Q5 veranderde het geweer van schouder, en bood ook in Europa de benzinemotor aan die Audi reserveerde voor andere markten, waaronder de Verenigde Staten. Nu krijgen we op de achterklep opnieuw de logo’s ‘S’, ‘Q5’ en ‘TDI’ te zien.
Een verrassende keuze in deze antidieseltijden? Audi verklaart de zet door de grote verwachtingen van de klanten. De vorige SQ5 TDI was een commercieel succes, de SQ7 TDI die daarna kwam, vertegenwoordigde op zijn eentje bijna 20 procent van de Q7-verkoop.
Maar Audi legt niet al zijn eieren in dezelfde mand. Want de SQ5 op benzine wordt bij ons misschien niet meer verkocht, er verschijnt wel een nieuw alternatief: de Q5 55 TFSI e. De plug-inhybride benzine is nog krachtiger dan de vorige benzine-SQ5 (367 pk tegenover 354 pk) en bovendien groener. Dat moet veeleisende klanten overtuigen die in 2019 sceptisch zijn om nog een sportieve diesel-SUV te kopen.
Ook de nieuwe SQ5 is met zijn 3.0 V6 TDI schoner en krachtiger, dankzij elektrificatie. Naast heel wat filters en katalysatoren in de uitlaatlijn is de V6 ook voorzien van een milde hybride aandrijving om het verbruik te drukken. De alternator/starter kan energie recupereren bij het remmen, de verbrandingsmotor tussen 55 en 160 km/u uitschakelen bij het uitbollen, of het start/stopsysteem al discreet laten ingrijpen bij snelheden onder 22 km/u.
Om de prestaties van de dieselmotor te boosten gebruikt de nieuwe SQ5 de elektrische compressor van de SQ7. Die wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij onder de koffervloer en ondersteunt de turbo wanneer de uitlaatgassen niet genoeg energie produceren om hem aan te drijven. Dat kan bij het starten zijn of bij acceleraties in toerentallen van minder dan 1.650 tpm. Een 7 kW sterke elektromotor jaagt dan de turbine van de compressor aan, die in 300 milliseconden 65.000 tpm bereikt en een druk produceert van 1,4 bar om het ‘turbogat’ uit te vlakken. Via een klep kan de elektrische compressor worden omzeild om de klassieke turbo met variabele geometrie tot 2,4 bar druk te laten genereren.
Op die manier produceert de V6 TDI van de nieuwe SQ5 347 pk en 700 Nm. Dat is al bij al een bescheiden evolutie tegenover de dieselmotor in de eerste SQ5, die 313 pk en 650 Nm produceerde (340 pk en 700 Nm in de SQ5 Plus). De vorige SQ5 haalde 100 km/u in 5,1 seconden, dezelfde tijd als dit nieuwe model. Maar de uitstootnormen zijn vandaag natuurlijk een pak strikter: de nieuwe SQ5 beantwoordt nu aan de Euro 6d-TEMP-normen en haalt een gecorreleerde NEDC-uitstoot van 172 g/km.
De SQ5 TDI klonk vroeger relatief bassig en diep. Deze nieuwkomer is verfijnder. De V6 is ofwel discreet, ofwel muzikaal, afhankelijk van je rijmodus. Maar hij klinkt nooit kunstmatig. De TDI blaakt van gezondheid: de hernemingen zijn explosief in elk toerental, en de acceleraties overdonderend. De duw blijft echter bijzonder lineair: alles onder de motorkap werkt dus perfect samen voor een perfect georkestreerde symfonie.
Om de ‘S’-badge volwaardig te dragen krijgt de SQ5 een aangepaste ophanging. Standaard is hij voorzien van een adaptieve sportdemping (30 millimeter lager dan de Q5) die optioneel van luchtvering voorzien kan worden (€ 1.160). Die was ook gemonteerd op ons testmodel. Het rijcomfort blijft dus netjes bewaard, maar de SQ5 reageert wel snediger op een sportieve rijstijl. Het SUV-koetswerk laat wel minder uiteenlopende afstellingen toe dan de S6 en S7 met dezelfde motor. Op hetzelfde testtraject bleken die tegelijk comfortabeler en scherper. Wil je de SQ5 dynamischer laten rijden, dan is er nog altijd het Quattro-sportdifferentieel met vectoriële koppelverdeling, een optie van € 1.615.
Bij een normale rijstijl schakelt de achttrapsautomaat bliksemsnel op om snel in vrijloop te kunnen gaan. Maar ondanks de milde hybride setup lijkt de motor niet vaak te worden uitgeschakeld. Op het volledige testtraject haalden we een gemiddeld verbruik van minder dan 10 l/100 km ondanks meerdere stevige acceleraties. Over lange afstanden is 8,5 l/100 km mogelijk, en dat is gezien zijn dynamische potentieel niet slecht.
De nieuwe Audi SQ5 is onmiskenbaar krachtig, maar tegelijk beschaafd en relatief zuinig. Waar het kan, kun je dus in sneltempo kilometers malen zonder vaak aan de pomp te staan… of aan de laadpaal. De vraag blijft wel of een Q5 45 TDI Quattro Tipronic, met V6 TDI van 231 pk en 500 Nm en prijskaartje van € 53.745 al niet voldoende is. De SQ5 kost bij ons € 69.705.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?