Testen

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Het Beierse instapmodel, dat vandaag aan zijn derde generatie toe is, laat misschien wel zijn meest unieke kenmerk achterwege. De nieuwe 1 ruilt zijn achterwielaandrijving immers in voor voorwielaandrijving. Benieuwd wat dat oplevert in deze eerste kennismaking.

  • Bervoets Wim
  • 29 augustus 2019
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare technologie en veiligheidsuitrusting
  • Efficiënt rijgedrag
  • Uitstekende basismotoren
  • Boet in aan karakter
  • Nerveuze ophanging (M Sport)
  • Totaalprijs met opties
  • inclusief opties

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

“Een nieuw tijdperk is aangebroken”, zo kopt het persbericht van de nieuwe BMW 1-Reeks. Merkpuristen houden hun hart wellicht vast, want BMW heeft de laatste jaren wel meer heilige huisjes tegen de grond gewerkt. Monovolumes, driecilinders, dieselmodellen met M-logo,… Gelukkig was er nog die wat vreemd ogende hatchback met achterwielaandrijving, die je in zijn M140i-uitvoeringv zelfs nog met een heuse zescilinder-in-lijn kon bestellen.

Ook aan dat verhaal komt vandaag een einde. Ondanks zijn status als succesmodel, en bij ons een bloeiende carrière op de fleetmarkt, moest BMW een stevige investering doen wilde het een vervolg breien aan zijn 1-Reeks. Een bestaand platform was dan de meest voor de hand liggende keuze – zeker voor de boekhouders. Het resultaat: de derde generatie 1-Reeks rijdt rond op het UKL-platform dat ook dienst doet onder de BMW X1 en X2, 2-Reeks Active Tourer, en onder heel wat Mini’s.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Hoe ziet deze nieuwe BMW 1-Reeks eruit?

Deze nieuwe 1 is meteen herkenbaar als moderne BMW. Dat betekent een groot niervormig radiatorrooster natuurlijk, maar ook hoekige dagrijlichten en strakgetrokken achterlichten. De gordellijn loopt steil op, en de beroemde Hofmeisterknik in de C-stijl volgt het voorbeeld van de nieuwe 3-Reeks en 3-Reeks Touring. Volgens sommigen wordt het design vooral achteraan iets anoniemer, anderen zien er dan weer een niet-SUV-versie van de X2 in.

Wij onthouden vooral dat de nieuwe BMW 1-Reeks in de lengte niet gegroeid is: hij is nog steeds 4,32 meter lang. De breedte nam toe tot 1,80 meter en de hoogte tot 1,43 meter. De wielbasis werd zelfs korter: met 2 centimeter, tot 2,67 meter in totaal. Maar dat is geen slecht nieuws voor de binnenruimte, integendeel: door de overstap naar voorwielaandrijving en overlangs geplaatste motoren hebben de passagiers achteraan meer ruimte.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf
Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Werd het interieur ingrijpend gewijzigd?

Dat volgt voortaan ook netjes de designtaal van de nieuwe BMW-modellen. Je herkent op het dashboard en de middentunnel dus heel wat van de barokke elementen uit onder meer de 3-Reeks, met wat minder intuïtieve bediening voor de klimaatregeling maar nog steeds glasheldere bediening van het infotainmentsysteem. Het digitale instrumentenpaneel is niet standaard: in de basisversie krijg je nog steeds twee analoge klokken met een digitaal display ertussen.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

De afwerkingskwaliteit hangt af van de uitvoering die je kiest. In de basisversie is het premiumgevoel wat verder weg, met zetels waarbij het even zoeken is naar een optimale rijhouding en materialen die we in een BMW beter verwachten. Een kwestie van je portefeuille te openen en bij te betalen in de optielijst, of te kiezen voor een duurdere uitvoering.

De kofferruimte is 20 liter groter dan voordien: 380 liter. Klap je de achterbank neer, dan maak je 1.200 liter vrij. Daarmee doet deze nieuwe BMW 1-Reeks beter dan de Mercedes A-Klasse (370 liter) en houdt hij gelijke tred met de uitgaande Audi A3 Sportback. De bagageruimte werd bijna 7 centimeter breder; de kofferklep is voor het eerst optioneel elektrisch bedienbaar.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf
Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Uit welke motoren kan ik kiezen?

Het benzineaanbod is momenteel relatief beperkt: BMW biedt een 118i aan, een 1.5 liter grote driecilinder met 140 pk; en een M135i. Die laatste heeft in tegenstelling tot zijn voorganger, de M140i, geen zescilinder meer onder de kap, maar een 2.0 viercilinder met 306 pk. Het dieselaanbod is iets uitgebreider: het begint met de 116d, eveneens een 1.5 grote driecilinder, die 116 pk produceert. De 1-Reeks is er ook als 118d, met 2.0 viercilinder van 150 pk, en als 120d, met 2.0 viercilinder van 190 pk.

De M135i en 120d hebben xDrive-vierwielaandrijving, de andere modellen voorwielaandrijving. De 116d, 118d en 118i komen standaard met een manuele versnellingsbak en hebben een automatisch schakelende versnellingsbak als optie. Een met dubbele koppeling in de 116d en 118i, en een klassieke automaat in de 118d. De 120d en M135i komen standaard met een achttrapsautomaat.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Hoe rijdt de nieuwe BMW 1-Reeks?

Wij reden tijdens onze eerste kennismaking met de 116d, 118i en M135i. De basisdiesel en -benzine zullen volgens BMW het gros van de verkoop uitmaken op onze markt, en vervullen hun rol van instapmotor uitstekend. Ze lopen natuurlijk niet over van vermogen, maar weten hun koppel (270 Nm in de 116d, 220 Nm in de 118i) wel strategisch aan te wenden zodat je te allen tijde vlot meekunt met het verkeer. Bovendien zijn beide driecilinders uitstekend gedempt, en verraden ze hun ware driecilinderaard pas wanneer je ze echt aanspreekt. De M135i is natuurlijk een ander paar mouwen: hij reageert steeds alert en loopt met 450 Nm over van koppel. Alleen jammer van zijn kunstmatige geluid.

Bij de ophanging is het opletten geblazen voor de M Sport-uitvoering: die maakte onze 118i nodeloos hard en nerveus. Het contrast met de basis-116d, met passieve dempers, werd daardoor behoorlijk groot. De M135i rijdt natuurlijk ook stug, maar doet dat uiteraard om dynamische redenen. Over rijdynamiek gesproken: ook met voorwielaandrijving rijdt deze 1-Reeks voorbeeldig efficiënt, met amper onderstuur, een precieze besturing en vlot schakelende bak. Het deed ons – niet toevallig – wat denken aan een Mini, maar dan iets meer geïsoleerd en volwassener. Maar het echt onderscheidende verschil met andere voorwielaangedreven hatchbacks schemert niet meer door.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Hoeveel kost de 1-Reeks?

BMW vraagt minstens € 26.950 voor zijn nieuwe 1-Reeks. Daarvoor rij je dan de showroom uit met de 118i. Voor de instap-116d betaal je € 1.000 meer: € 27.950. De sportieve M135i kost natuurlijk een flinke brok extra: hij heeft een prijskaartje van € 49.200. Reken nog wel wat extra budget voor de optielijst. Het nieuwe platform maakt immers weer heel wat rijhulp en technologie mogelijk, zoals gebarenbediening voor het infotainmentsysteem, een head-updisplay, uitgebreide parkeerhulp, virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey BMW” enzovoort.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Besluit?

De nieuwe BMW 1-Reeks verandert radicaal van karakter. Maar dat maakt hem er geen slechtere auto op, integendeel: de nieuwe 1 rijdt dynamisch en efficiënt, beschikt over uiterst capabele basismotoren en heel wat nieuwe technologie. Alleen steekt hij zijn kop niet zo hoog meer boven het maaiveld uit als weleer.

Getest: BMW 1-Reeks, strakker keurslijf

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km

Benzine, Automaat

€ 39.950
10.051 km