Testen

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Geen nieuwe BMW 3-Reeks zonder nieuwe Touring. Die breakversie is al jarenlang een favoriet op de Europese markt. Hoog tijd voor een eerste kennismaking dus.

  • Bervoets Wim
  • 16 augustus 2019
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare rijhulp en connectiviteit
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Enkele ergonomische details
  • Kofferruimte amper groter geworden
  • Totaalprijs met opties
  • inclusief opties

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Gek eigenlijk: klassieke breaks genre Ford Mondeo Clipper en Volkswagen Passat Variant staan onder druk, maar in het premiumsegment floreren ze als nooit tevoren. Nog gekker: buiten Europa lopen ze niet warm voor een premiumbreak als deze 3-Reeks Touring, zelfs niet op een belangrijke markt als de Noord-Amerikaanse. Op het Oude Continent is de Touring dan weer al jaren een publieksfavoriet.

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Wat is er allemaal nieuw?

De BMW 3-Reeks Touring, intussen aan zijn zesde generatie toe, krijgt net als de vierdeurs een nieuw platform. Dat is het CLAR-platform dat ook de grotere 5-Reeks en 7-Reeks gebruiken, en geeft de 3-Reeks Touring dus een grondige technologische en motorische update. En nieuwe afmetingen natuurlijk: de nieuwe 3-Reeks Touring is 4,71 meter lang (7,6 centimeter langer dan zijn voorganger en even lang als de vierdeurs), 1,83 meter breed (1,6 centimeter breder dan vroeger) en 1,47 meter hoog (0,8 centimeter hoger). De wielbasis is met 2,85 meter identiek aan die van de berline.

Visueel volgt de Touring hetzelfde stramien als de berline: een design dat in grote lijnen een evolutie is van dat van zijn voorganger, maar details die de nodige verandering prediken. De koplampen zijn hoekiger en vloeien over in het niervormige radiatorrooster, de achterlichten zijn strak getrokken, en in profiel loopt de gordellijn achteraan sterker op. Weg klassieke Hofmeisterknik – het deed ons af en toe denken aan een van zijn concurrenten, de Volvo V60 – maar op de een of andere manier blijft het design van deze nieuwe BMW 3-Reeks Touring je daardoor wel bij.

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet
Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Over hoeveel kofferruimte beschikt hij?

500 liter met de achterbank rechtop, 1.510 liter met de achterbank neergeklapt. Een echt grote vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger is dat niet: de koffer werd amper 5 liter groter. Daardoor laat hij de Mercedes C-Klasse Break (490 liter) nog steeds achter zich, maar moet hij nog steeds achtervolgen op de Audi A4 Avant (505 liter) en de Volvo V60 (529 liter). Breaks als de VW Passat Variant (650 liter) en Skoda Superb Combi (660 liter) doen nog beter, maar die bewegen zich natuurlijk niet voort in het premiumsegment.

Aan moduleerbaarheid is er gelukkig geen gebrek in de nieuwe BMW 3-Reeks Touring. De kofferklep opent standaard automatisch, en het achterruitje kan nog steeds afzonderlijk geopend worden om kleine voorwerpen snel weg te bergen. De kofferopening zelf werd iets groter, de achterbank klapt neer in een 40/20/40-verhouding en er zijn optionele antisliprails die voorwerpen in de koffer tijdens de rit op hun plaats houden.

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Hoe is de sfeer aan boord?

Desgewenst bijzonder luxueus of sportief, op voorwaarde dat je je portefeuille opentrekt en kiest voor een van de ‘Lines’ die de Touring aankleden. Het nieuwe platform zorgt ervoor dat technologie zoals de gebarenbediening voor het infotainment zijn weg vindt naar de nieuwe 3-Reeks Touring, de afwerking is op niveau voor dit segment en het plaatsaanbod is vooral achteraan iets ruimer dan voordien.

Het dashboard kopieert de Touring rechtstreeks van de Berline, en dat betekent dat de klassieke tellers definitief worden ingeruild voor een digitaal display dat niet altijd helder af te lezen valt. Ook de bediening van de klimaatregeling verloopt minder blindelings dan voordien, maar gelukkig houdt BMW – in tegenstelling tot Audi – nog steeds vast aan de draaiknop op de middenconsole voor het infotainmentsysteem. Al fungeert het infotainmentscherm ook als touchscreen.

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Wat zit er onder de motorkap?

BMW opent het bal van de Touring voorlopig met één benzinemotor: de 330i, een viercilinder met 258 pk, die ook beschikbaar is met xDrive-vierwielaandrijving. Eind dit jaar volgt er nog een 320i met 184 pk en een M340i xDrive met zes-in-lijn en 374 pk. Ook de 330e krijgt later nog een Touring-variant. Het dieselaanbod is iets uitgebreider: de 320d heeft een viercilinder met 190 pk en is er ook met xDrive, de 330d is er als zescilinder met 265 pk standaard met xDrive. Eind dit jaar krijgen we nog een 318d met 150 pk en een achterwielaangedreven 330d.

Wij reden tijdens onze eerste kennismaking met de 330d xDrive, die standaard gekoppeld is aan een klassieke achttrapsautomaat (alleen de 318d en 320d krijgen een manuele zesbak). Hij accelereert naar 100 km/u in 5,4 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/u. BMW geeft een gemiddeld verbruik op van 5,4 tot 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 140 tot 146 g/km, afhankelijk van je gekozen uitvoering.

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Hoe rijdt de nieuwe BMW 3-Reeks Touring?

De 330d xDrive zal misschien niet de meest representatieve dieselmotor zijn voor onze markt, maar hij zit de Touring wel als gegoten. We hebben al vaker de loftrompet afgestoken over de soepelheid, het romige karakter en de muzikaliteit van dieselzescilinders, en dat is in het geval van deze 330d niet anders. Het samenspel met de achttrapsautomaat verloopt vlekkeloos.

Qua rijdynamiek ligt deze Touring perfect in het verlengde van de Berline. Een laag zwaartepunt, geslaagde besturing en 50/50-gewichtsverdeling zorgen voor een natuurlijke balans en sportieve inborst, zeker wanneer je kiest voor het sportievere M Sport-pakket. De adaptieve versie daarvan is het neusje van de zalm, temeer omdat we de indruk hebben dat deze Touring minder stug is van inborst dan de Berline.

Alleen het hoge gewicht van de 330d xDrive (reken op zo’n 200 kilogram meer dan de 320d) gaat hem op de duur parten spelen. Bij een rustige rijstijl blijft alles mooi onder controle, en weet de 3-Reeks Touring oneffenheden geslaagd te filteren. Tel daar de doordachte geluidsisolatie bij en je hebt een kleine 5-Reeks als kilometervreter.

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Hoeveel kost deze nieuwe Touring?

Beginnen doet de nieuwe BMW 3-Reeks Touring bij € 40.700 voor de 320d. ‘Onze’ 330d xDrive heeft een basisprijs van € 54.560. Wil je dan nog optimaal profiteren van de technologie die deze 3-Reeks Touring te bieden heeft, zoals uitgebreide rij- en parkeerhulp, verregaande smartphone-integratie en luxe en comfort, dan is een optiebudget van zowat € 15.000 zeker niet uit te sluiten…

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Besluit?

De BMW 3-Reeks Touring werd volledig en grondig vernieuwd, en ligt daarbij weer helemaal in het verlengde van de 3-Reeks Berline. Vergeleken met zijn concurrenten is de Touring zeker niet de ruimste break, maar moduleerbaar, comfortabel en sportief is hij wel. Het is alleen nog even wachten op de instapmotoren die bij ons wellicht het gros van de verkoop voor hun rekening zullen nemen.

Getest: BMW 3-Reeks Touring, lokale favoriet

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km