Testen

Getest: BMW 330e, succesnummer

Nu BMW zijn nieuwe 3-Reeks boven de doopvont heeft gehouden, worden alle modelvarianten vernieuwd. Zo ook de plug-inhybride 330e, die voor het eerst ook verkrijgbaar is als Touring.

  • Bervoets Wim
  • 12 september 2019
  • BMW
  • 5.158 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Fiscaal interessant
  • Geslaagde aandrijflijn
  • Reëel verbruik bij regelmatig herladen
  • Hoog gewicht
  • Kleinere koffer
  • Totale prijs met opties
  • inclusief opties

Getest: BMW 330e, succesnummer

BMW’s plug-inhybride e-gamma is van groot belang voor de Duitse constructeur. Niet alleen omdat het tegen 2025 maar liefst 25 geëlektrificeerde modellen op de markt wil brengen, maar ook omdat ze goed scoren bij zakelijke rijders. Dat was zeker het geval voor de vorige 330e. Die maakt daarom vandaag relatief snel zijn rentree, en is door de grote vraag voor het eerst ook verkrijgbaar als break.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Verschilt de plug-inhybride 330e visueel sterk van de gewone 3-Reeks?

Totaal niet. De BMW 330e is als berline eveneens exact 4,71 meter lang en volgt dezelfde designrichting als de gewone 3-Reeks. Je krijgt dus hoekige koplampen en een groot radiatorrooster, een wat verdoken Hofmeisterknik en strakgetrokken achterlichten. Het enige verschil zie je voor de wielkast links vooraan: daar huist de laadklep om deze 330e aan de stekker te hangen. Net als bij de vorige generatie dus.

Getest: BMW 330e, succesnummer

En binnenin?

Ook daar is zowat alles identiek hetzelfde aan het interieur van de gewone 3-Reeks: een digitaal instrumentenpaneel, wat drukke middenconsole en groot centraal touchscreen. Het instrumentenpaneel krijgt een specifieke weergave voor de hybride aandrijflijn, en rond de keuzehendel voor de versnellingsbak zien we enkele specifieke knoppen om de rijmodus van de 330e te kiezen. De batterij is onder de achterbank ingewerkt, zodat er toch wat van de kofferruimte verloren gaat: er blijft 375 liter over, vergeleken met 480 liter in de gewone 3-Reeks. De achterbank gaat wel plat in een 40/20/40-verhouding, maar voor royalere laadruimte wijk je dus beter uit naar de Touring.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Hoe zit de aandrijflijn in elkaar?

BMW combineert een 2.0 viercilinder turbobenzine van 184 pk en 300 Nm met een elektromotor van 83 kW (113 pk) en 265 Nm, die in de achttrapsautomaat ingewerkt is. De elektromotor haalt zijn voeding uit een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 12 kWh. Het gecombineerde vermogen bedraagt 252 pk. In de rijmodus ‘Sport’ kan dat gedurende 10 seconden toenemen tot 292 pk en 420 Nm wanneer je het gaspedaal vloert. Dat is de zogenaamde ‘XtraBoost’-modus.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Wat levert dat in de praktijk op?

Prestatie- en acceleratiecijfers die relatief vergelijkbaar zijn met die van de 330i: 0-100 km/u duurt 5,9 seconden. De topsnelheid ligt met 230 km/u wel lager dan die van de 330i. De lage plaatsing van de batterij zorgt voor een dynamisch weggedrag ondanks het toegenomen gewicht: de 330e weegt zowat 1,8 ton, en die kilo’s laten zich in de praktijk wel voelen.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Maar belangrijker dan het dynamische potentieel is de werking van de hybride aandrijflijn. In de automatische ‘Hybrid’-modus kan de 330e tot 110 km/u rijden zonder dat de verbrandingsmotor aanspringt. Tenminste, als je voorzichtig omspringt met het gaspedaal. Maar BMW geeft je op dat vlak meer marge dan bij zijn voorganger: je kan dus gerust wat steviger duwen voor de omschakeling gebeurt. In de ‘Electric’-modus ligt de topsnelheid op 140 km/u. De klemtoon ligt alleszins meer op elektrisch rijden dan bij zijn voorganger.

Getest: BMW 330e, succesnummer

En het verbruik?

BMW geeft een gemiddeld verbruik op van 1,6 tot 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 37 tot 43 g/km. Volledig elektrisch zou je 59 tot 66 NEDC-kilometer ver geraken. Maar dat is op papier. In de praktijk hangt alles af van het laadniveau van je batterij. Met nog genoeg reserve en niet teveel snelwegkilometers is het perfect mogelijk om je gemiddelde verbruik te drukken tot zo’n 3 l/100 km, maar dat gaat de hoogte in wanneer de verbrandingsmotor bijspringt. Of wanneer je de XtraBoost aanspreekt. Reken erop dat je in de praktijk volledig elektrisch zo’n 50 kilometer ver geraakt. De kunst is dus om verstandig om te springen met je laadbeurten, of om het laadniveau van de batterij te handhaven met de knop op de middentunnel. Opladen tot 80 procent duurt trouwens 2,4 uur, aldus BMW.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze 330e verder volledig hetzelfde is als de gewone 3-Reeks. Dat betekent dat je hem eventueel kunt voorzien van een sportieve M-outfit, maar ook dat zowat alle rijhulp en connectiviteit beschikbaar zijn. En die zaken zijn bij BMW uitgebreid, van parkeerhulp over fileassistentie tot virtuele assistent en uitgebreide integratie van je smartphone. Al heeft alles zijn prijs natuurlijk.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Hoeveel kost de nieuwe BMW 330e?

BMW zet zijn 330e in de catalogus vanaf € 52.450. Daarmee zit je flink boven de prijs van een 330i met gelijkaardig vermogen (€ 44.500 voor 258 pk), en nipt boven de prijs van een 330d (€ 50.100 voor 265 pk). Fiscaal is deze 330e natuurlijk de meest interessante van de drie. Maar dan is er nog de optielijst natuurlijk. Reken erop dat je nog zo’n € 10.000 nodig hebt om je 330e correct uit te rusten.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Besluit?

De 330e wordt een belangrijk model voor BMW, maar heeft de juiste troeven in handen. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor werd geoptimaliseerd, het rijcomfort daardoor verhoogd en het verbruik gedrukt. Als je regelmatig correct oplaadt tenminste. Het prijskaartje is aan de stevige kant, maar we vermoeden dat zakelijke rijders daar niet meteen wakker van liggen.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km