Testen

Getest: BMW 330e, succesnummer

Nu BMW zijn nieuwe 3-Reeks boven de doopvont heeft gehouden, worden alle modelvarianten vernieuwd. Zo ook de plug-inhybride 330e, die voor het eerst ook verkrijgbaar is als Touring.

  • Bervoets Wim
  • 12 september 2019
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Fiscaal interessant
  • Geslaagde aandrijflijn
  • Reëel verbruik bij regelmatig herladen
  • Hoog gewicht
  • Kleinere koffer
  • Totale prijs met opties
  • inclusief opties

Getest: BMW 330e, succesnummer

BMW’s plug-inhybride e-gamma is van groot belang voor de Duitse constructeur. Niet alleen omdat het tegen 2025 maar liefst 25 geëlektrificeerde modellen op de markt wil brengen, maar ook omdat ze goed scoren bij zakelijke rijders. Dat was zeker het geval voor de vorige 330e. Die maakt daarom vandaag relatief snel zijn rentree, en is door de grote vraag voor het eerst ook verkrijgbaar als break.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Verschilt de plug-inhybride 330e visueel sterk van de gewone 3-Reeks?

Totaal niet. De BMW 330e is als berline eveneens exact 4,71 meter lang en volgt dezelfde designrichting als de gewone 3-Reeks. Je krijgt dus hoekige koplampen en een groot radiatorrooster, een wat verdoken Hofmeisterknik en strakgetrokken achterlichten. Het enige verschil zie je voor de wielkast links vooraan: daar huist de laadklep om deze 330e aan de stekker te hangen. Net als bij de vorige generatie dus.

Getest: BMW 330e, succesnummer

En binnenin?

Ook daar is zowat alles identiek hetzelfde aan het interieur van de gewone 3-Reeks: een digitaal instrumentenpaneel, wat drukke middenconsole en groot centraal touchscreen. Het instrumentenpaneel krijgt een specifieke weergave voor de hybride aandrijflijn, en rond de keuzehendel voor de versnellingsbak zien we enkele specifieke knoppen om de rijmodus van de 330e te kiezen. De batterij is onder de achterbank ingewerkt, zodat er toch wat van de kofferruimte verloren gaat: er blijft 375 liter over, vergeleken met 480 liter in de gewone 3-Reeks. De achterbank gaat wel plat in een 40/20/40-verhouding, maar voor royalere laadruimte wijk je dus beter uit naar de Touring.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Hoe zit de aandrijflijn in elkaar?

BMW combineert een 2.0 viercilinder turbobenzine van 184 pk en 300 Nm met een elektromotor van 83 kW (113 pk) en 265 Nm, die in de achttrapsautomaat ingewerkt is. De elektromotor haalt zijn voeding uit een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 12 kWh. Het gecombineerde vermogen bedraagt 252 pk. In de rijmodus ‘Sport’ kan dat gedurende 10 seconden toenemen tot 292 pk en 420 Nm wanneer je het gaspedaal vloert. Dat is de zogenaamde ‘XtraBoost’-modus.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Wat levert dat in de praktijk op?

Prestatie- en acceleratiecijfers die relatief vergelijkbaar zijn met die van de 330i: 0-100 km/u duurt 5,9 seconden. De topsnelheid ligt met 230 km/u wel lager dan die van de 330i. De lage plaatsing van de batterij zorgt voor een dynamisch weggedrag ondanks het toegenomen gewicht: de 330e weegt zowat 1,8 ton, en die kilo’s laten zich in de praktijk wel voelen.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Maar belangrijker dan het dynamische potentieel is de werking van de hybride aandrijflijn. In de automatische ‘Hybrid’-modus kan de 330e tot 110 km/u rijden zonder dat de verbrandingsmotor aanspringt. Tenminste, als je voorzichtig omspringt met het gaspedaal. Maar BMW geeft je op dat vlak meer marge dan bij zijn voorganger: je kan dus gerust wat steviger duwen voor de omschakeling gebeurt. In de ‘Electric’-modus ligt de topsnelheid op 140 km/u. De klemtoon ligt alleszins meer op elektrisch rijden dan bij zijn voorganger.

Getest: BMW 330e, succesnummer

En het verbruik?

BMW geeft een gemiddeld verbruik op van 1,6 tot 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 37 tot 43 g/km. Volledig elektrisch zou je 59 tot 66 NEDC-kilometer ver geraken. Maar dat is op papier. In de praktijk hangt alles af van het laadniveau van je batterij. Met nog genoeg reserve en niet teveel snelwegkilometers is het perfect mogelijk om je gemiddelde verbruik te drukken tot zo’n 3 l/100 km, maar dat gaat de hoogte in wanneer de verbrandingsmotor bijspringt. Of wanneer je de XtraBoost aanspreekt. Reken erop dat je in de praktijk volledig elektrisch zo’n 50 kilometer ver geraakt. De kunst is dus om verstandig om te springen met je laadbeurten, of om het laadniveau van de batterij te handhaven met de knop op de middentunnel. Opladen tot 80 procent duurt trouwens 2,4 uur, aldus BMW.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze 330e verder volledig hetzelfde is als de gewone 3-Reeks. Dat betekent dat je hem eventueel kunt voorzien van een sportieve M-outfit, maar ook dat zowat alle rijhulp en connectiviteit beschikbaar zijn. En die zaken zijn bij BMW uitgebreid, van parkeerhulp over fileassistentie tot virtuele assistent en uitgebreide integratie van je smartphone. Al heeft alles zijn prijs natuurlijk.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Hoeveel kost de nieuwe BMW 330e?

BMW zet zijn 330e in de catalogus vanaf € 52.450. Daarmee zit je flink boven de prijs van een 330i met gelijkaardig vermogen (€ 44.500 voor 258 pk), en nipt boven de prijs van een 330d (€ 50.100 voor 265 pk). Fiscaal is deze 330e natuurlijk de meest interessante van de drie. Maar dan is er nog de optielijst natuurlijk. Reken erop dat je nog zo’n € 10.000 nodig hebt om je 330e correct uit te rusten.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Besluit?

De 330e wordt een belangrijk model voor BMW, maar heeft de juiste troeven in handen. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor werd geoptimaliseerd, het rijcomfort daardoor verhoogd en het verbruik gedrukt. Als je regelmatig correct oplaadt tenminste. Het prijskaartje is aan de stevige kant, maar we vermoeden dat zakelijke rijders daar niet meteen wakker van liggen.

Getest: BMW 330e, succesnummer

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 16.600
2020
10.914 km

Andere, Automaat

€ 69.990
2021
15.015 km

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km