Testen

Getest: BMW 530e, gespierd geruisloos

De BMW 5-Reeks is, samen met concurrenten als de Audi A6, Mercedes E-Klasse en Jaguar XF, de zakenberline bij uitstek. Tegenwoordig is er ook niets beter voor de zaken dan een groen imago. Maar is deze BMW 530e ook echt een groene jongen?

  • Bervoets Wim
  • 01 april 2018
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en uitrusting
  • Elektrische prestaties
  • Hoog rijcomfort
  • Verbruik (bij regelmatig laden)
  • Hoog gewicht
  • Kleinere koffer
  • Minder dynamisch
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • inclusief opties

De 530e maakt deel uit van BMW’s hybridegamma. Dat heet iPerformance, en telt in ons land vijf leden: de 225xe Active Tourer, 330e, deze 530e, de 740e (die er ook als 740Le is) en de X5 xDrive 40e. Geen echte “i”-modellen, maar wel plug-inhybrides die heel wat knowhow te danken hebben aan de BMW i3 en i8.

De tekentafel

Geen futuristisch design voor de iPerformance-modellen, maar een klassiek jasje aangevuld met enkele extra’s. Bij onze 530e is dat dus de klassieke berline (de 530e is er niet als Touring) van een stevige 4,94 meter lang, 1,87 meter breed en 1,48 meter hoog. Kies je niet voor de blauwe accenten die de hybride achtergrond van deze 5-Reeks weggeven, dan is er alleen een extra klepje voor de laadkabel achter het linker voorwiel en een eDrive-opschrift op de C-stijl.

Ook het interieur blijft ongewijzigd. Op een eDrive-knopje op de middenconsole na, waarmee je bepaalt hoe je de elektromotor en de klassieke verbrandingsmotor wilt laten samenspelen. Verder krijg je dus het 5-Reeks-interieur, met kwalitatieve materialen en een voorbeeldige assemblagekwaliteit. Het ruimteaanbod is op niveau, alleen de koffer verliest door de plaatsing van de batterijen wat aan diepte. Er blijft 410 liter over.

Onder de motorkap huist nog steeds een klassieke verbrandingsmotor, een 2.0 viercilinder turbobenzine die 184 pk en 290 Nm produceert. Die wordt aangevuld met een elektromotor die tegen de versnellingsbak werd gemonteerd, een 113 pk en 250 Nm sterk exemplaar. Het gecombineerde vermogen bedraagt 252 pk en 420 Nm, dat via een klassieke achttrapsautomaat naar de achterwielen gaat.

De testbank

Dat levert een vlot accelererende 530e op, die in 6,2 seconden naar 100 km/u sprint en doorgaat tot een topsnelheid van 235 km/u. Vooral de elektromotor reageert direct, en is de primaire energiebron om deze 1,8 ton zware BMW voort te bewegen. De Beier laat je met de eDrive-knop kiezen tussen AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE en Battery Control. In die eerste modus bepaalt de 530e zelf welke motor hij gebruikt. Dat blijkt in de praktijk opvallend vaak de elektromotor te zijn. Ga je sneller dan 90 km/u, dan springt de viercilinder bij. Die kan goed om met het gewicht van de 5-Reeks en is degelijk gedempt.

In MAX eDRIVE gebruikt de 530e alleen de elektromotor, waarbij zijn topsnelheid beperkt is tot 140 km/u. In theorie geraak je daar 50 kilometer ver mee, maar alles hangt natuurlijk af van je rijstijl. Reken in de praktijk op een goeie 40 kilometer. Bijladen doe je de 9,2 kWh sterke lithium-ionbatterij in een vijftal uur aan een klassiek stopcontact, in zo’n drie uur aan een wallbox. Dan is er nog de Battery Control-modus, waarbij je zelf een laadniveau instelt. Je rijdt de batterij dus al rijdend op, terwijl je alleen de benzinemotor gebruikt. Je verbruik ligt dan natuurlijk wel iets hoger.

Qua prestaties doe je dus niet onder voor een equivalente 530i, qua rijdynamiek illustreert de 530e dan weer prima de overstap die BMW voor zijn 5-Reeks heeft gemaakt: de dynamische betrokkenheid van weleer wordt steeds meer ingeruild voor – hoogstaand – rijcomfort. Je kunt met deze 530e natuurlijk stevig uithalen, maar het voelt minder betrokken aan dan vroeger. Kilometers malen doe je dan weer in prinsheerlijk comfort.

De gadgets

Deze generatie 5-Reeks is eigenlijk een kleine 7-Reeks, en dat is voor de 530e niet anders: je kunt hem optioneel met afstandsbediening parkeren, het infotainmentsysteem is niet alleen met de iDrive-draai- en drukknop te bedienen, maar ook met stem en… gebaren. De connectiviteit van het systeem staat bijna op eenzame hoogte, en integreert alles van je smartphone en smartwatch tot je persoonlijke agenda.

De rijpolitie

Op vlak van rijhulp hoeft de 530e niet onder te doen voor de concurrentie: zelfs in elektrische modus staat alle rijhulp in gereedheid, zoals een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning, en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. De meeste rijhulp is afzonderlijk als optie te bestellen, of voordeliger in een pack.

De rekening

De BMW 530e kost je € 58.950. Ter vergelijking: de 520i, waarmee hij zijn benzinemotor deelt, kost je € 50.300. De 530i, met een gelijkaardig vermogen, betaal je € 55.350. De 5-Reeks die er qua prijs het dichtst tegen aanleunt, is de 530d, die je € 60.950 betaalt. Goed om weten voor fleetmanagers en zelfstandigen: de 530e blijft ook na de hervormingen voor 100% fiscaal aftrekbaar.

Rest er ons alleen nog naar het verbruik te kijken. BMW geeft een theoretisch gemiddelde op van 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 44 g/km. In de praktijk hangt alles natuurlijk af van de afstanden die je aflegt tussen je herlaadbeurten. Bij woon-werkverkeer van 40 kilometer of minder en laadmogelijkheden thuis en op kantoor is dat gemiddelde niet zo gek onrealistisch. Bij langere afstanden registreerden we een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km, dat richting 8 l/100 km steeg als we de Battery Control-functie gebruikten. Maar dat blijft al bij al aanvaardbaar voor een 1,8 ton zware berline met benzinemotor.

Het verdict

De BMW 530e is als hybrideconcept meer dan geslaagd. Hij combineert hoogstaand rijcomfort met vlotte prestaties en een laag verbruik. Tenminste: als je zo vaak mogelijk oplaadt. Zijn stevige prijskaartje wordt voor een deel gecompenseerd door zijn gunstige fiscale aftrekbaarheid. Een echte zakenberline dus.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km