Testen

Getest: Ford Fiesta ST, kleine jongens worden (niet) groot

Wanneer Ford een sportieve afgeleide voorstelt van een ‘alledaags’ model, dan gaan liefhebbers altijd op het puntje van hun stoel zitten. De vorige Fiesta ST was een heerlijk scheurijzer, maar heeft de constructeur zijn karakter weten te vrijwaren bij deze generatiewissel?

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 23 mei 2018
  • Ford
  • 1.598 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruisende en volle motor
  • Eindelijk ook als vijfdeurs
  • Lichtvoetig chassis
  • Sportieve prestaties
  • Verbluffende trekkracht (met optionele sper)
  • Bandenrekening zal niet mis zijn
  • Brutale toerentalbegrenzer
  • Duur ST Performance Pack
  • Relatief hoog verbruik
  • Smalle sportzetels

Een kleine 20 jaar geleden besliste Ford om het roer radicaal om te gooien. Het merkgamma, dat vooral bestond uit saaie modellen met de wegligging van een dweil, ging op de schop en er ging veel meer aandacht naar een dynamisch rijgedrag. De eerste generatie van de Focus, die de bedenkelijke Escort moest doen vergeten, mocht de nieuwe strategie aftrappen. In zijn kielzog volgden de Mondeo en de Fiesta.

Die twee laatste modellen hadden recht op een ST-afgeleide, die de uitmuntende chassiskwaliteiten nog een flinke trap hoger krikte en ze sublimeerde met een dikke motor. Vandaag zijn we toe aan de derde generatie van de Fiesta ST, en nu Ford stilaan weer meer “volwassen” modellen begint te bouwen, hielden we onze adem in: zou het bruisende karakter van de sportiefste der Fiesta’s gevrijwaard gebleven zijn?

Driecilinder

De technische fiche oogt alvast veelbelovend: de 1.6-turboviercilinder van zijn voorganger is vervangen door een 1.5 met… drie cilinders. Die ontwikkelt even veel vermogen (200 pk) en liefst 290 Nm aan koppel. Met een cilinder minder en een motor die volledig van aluminium is gemaakt, ligt er bovendien minder gewicht op de neus, wat de auto in theorie nog vinniger zou moeten doen insturen.

Deze motor wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak (er wordt gefluisterd dat er later nog een variant met een robotbak met dubbele koppeling volgt) en drijft de voorwielen aan. Met gerichte remingrepen wordt een soort vectoriële koppelverdeling gesimuleerd om het al scherpere instuurgedrag nog een trapje hoger te brengen.

Quaife

Maar het wordt nog beter: als optie kan je op deze top-Fiesta het ST Performance Pack bestellen. Dat kost een flinke duit (maar liefst 950 euro), maar is het doorsparen meer dan waard. Dat pack omvat namelijk een agressief afgesteld Quaife-sperdifferentieel. Als dat een belletje doet rinkelen: dat differentieel maakte dat de vorige twee generaties van de duivelse Ford Focus RS zo verbluffend efficiënt hun vermogen op straat kregen.

Al ging dat in die auto’s wel telkens gepaard met veel koppelreacties in het stuur. Zeker in de eerste, die op slechte wegen bijna onbestuurbaar werd als je plankgas gaf. Dat euvel was grotendeels verholpen in de tweede generatie dankzij een gesofisticeerde voorwielophanging met losse fusee, maar die zien we niet in de technische fiche van deze Fiesta ST staan. Die beperkt zich tot specifieke veren (niet-uitwisselbaar tussen links en rechts door hun geoptimaliseerde schroefrichting) en selectieve schokdempers.

Verbluffend efficiënt

En toch is Ford erin geslaagd om de voordelen van dit magische sperdifferentieel te behouden en de nadelen volledig weg te gommen. Tijdens onze kennismaking met de Fiesta ST in de Préalpes rond Nice (Col de Vence, Route Napoléon, namen om te onthouden voor wie ooit met de auto die richting uitgaat) regende het de hele dag door, waardoor de wegen nat en glad waren.

Dat liet ons des te meer toe om vast te stellen hoe je vanaf lage snelheden en met een grote stuurhoek plankgas kan geven terwijl er nauwelijks wielspin optreedt. De auto presteert daardoor op nat alsof het asfalt gewoon droog is. En presteren doet hij, want de kleine driecilinder sleurt deze stadswagen van 0 naar 100 km/u in slechts 6,5 seconden en gaat helemaal door tot een topsnelheid van 232 km/u.

Maar we hebben het eigenlijk alleen nog maar gehad over het optrekken en de trekkracht, en daarmee doen we de chassisingenieurs onrecht aan. De Fiesta ST blinkt namelijk pas echt uit door zijn stuurgedrag. Scherpe bochten, lange zwiepers, perfect asfalt of pokdalige wegen: niets brengt hem van slag. Je draait het stuur en de neus volgt gedwee.

Onderstuur steekt alleen de kop op in haarspeldbochten, en dan nog wanneer je echt overdrijft. Bij hogere snelheden volstaat het om even gas te liften als de gripgrens van de vooras in de buurt komt en de auto wordt weer neutraal… Of gaat zelfs met zijn staartje kwispelen. Zeker in de rijmodi Sport of Track (naast de dagelijkse stand Normal), waarbij het ESP pas ingrijpt bij een sliphoek groter dan 40 graden.

Volwassener

We zijn dus gerustgesteld: de Fiesta ST heeft zijn unieke speelse karakter behouden. Daarmee weet hij zich te onderscheiden van rivalen als de Clio RS, die meer kiest voor koele efficiëntie, of de VW Polo GTI, die het in de eerste plaats van zijn prestaties in rechte lijn moet hebben. En toch is hij ook volwassener geworden: voor het eerst is de Fiesta ST ook verkrijgbaar als vijfdeurs (meerprijs van slechts 500 euro), een versie die slechts 20 kilo meer weegt en oneindig veel praktischer is.

En ondanks zijn bijzonder sportieve capaciteiten filtert de ophanging ook bijzonder goed alle soorten oneffenheden, waardoor ook je gewone dagelijkse verplaatsingen geen straf zijn. Tenzij wanneer je wat corpulenter gebouwd bent, want de Recaro-kuipstoelen zijn vrij smal en dat kan voor mensen met een forser gestel wat benepen gaan aanvoelen.

Besluit

De Fiesta ST is net zoals zijn voorganger een kleine hartendief. Hij gaat als de brandweer, zijn driecilinder klinkt goed en zijn chassis vertoont een zeldzaam speels evenwicht. Tegelijk is hij wat volwassener geworden, want de ophanging werd comfortabeler – zonder aan dynamiek in te boeten – én hij is er eindelijk ook als vijfdeurs. En met een basisprijs van 23.000 euro is hij best betaalbaar. Al zouden we stellig aanraden om nog een kleine 1.000 euro extra uit te geven aan het briljante Quaife-sperdifferentieel, dat de efficiëntie van het chassis nog exponentieel vergroot.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km