Testen

Getest: Ford Mustang (2018), onverwachte bullseye

Sinds 2015 is hij officieel terug: de populairste pony car ter wereld. Modeljaar 2018 brengt de Ford Mustang enkele kleine aanpassingen die zijn succes moeten bestendigen. Tijd voor een eerste kennismaking.

  • Bervoets Wim
  • 29 maart 2018
  • Ford
  • 1.507 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke basisprijs
  • Charme van de v8
  • Krachtige motoren
  • Rijcomfort bewaard
  • Bediening stoffen kap (cabriolet)
  • Ecoboost mist karakter
  • Ergonomie en afwerking te verbeteren
  • Hoog gewicht

Als er één ding onverwacht was aan de rentree van de Ford Mustang in Europa in 2015, dan was het niet zozeer het verkoopsucces. Wel het succes van de V8, die bij ons populairder is dan de viercilinder – nochtans op Europese fiscale leest geschoeid. In Europa is de dure, gulzige V8 populairder dan de zuinigere, fiscaal vriendelijkere vierpitter. In de VS? Daar is het net omgekeerd… Het moet iets met zijn iconische uitstraling te maken hebben dat wij graag all the way gaan voor de Mustang-beleving.

Wat is er veranderd aan modeljaar 2018?

Visueel niet al te veel. De Mustang moet natuurlijk een Mustang blijven. De designers beperkten zich tot een lagere motorkap met luchtinlaten – om onder meer de trillingen bij hoge snelheden beter te controleren – een lichtjes hertekend radiatorrooster, hertekende bumpers met splitter en een optionele spoiler voor op de koffer. De lichtblokken switchen naar led-technologie, en het aanbod aan kleuren en velgen wordt uitgebreid.

In het interieur worden de materialen opgewaardeerd, verschijnen er nieuwe accenten voor de afwerking en digitaliseert het instrumentenpaneel. Toch blijft de afwerking het pijnpunt van de Mustang vergeleken met zijn concurrenten, met blinkende plastics en goedkoop ogende materialen. Ergonomisch zijn er enkele missers, zoals tuimelschakelaars die je alleen naar boven kunt duwen, chauffeurszetels die niet ver genoeg naar beneden kunnen en keuzemenu’s die een handleiding nodig hebben.

Maken de mechanische aanpassingen dat goed?

Een Mustang koop je niet voor de luxe, je koopt hem om te rijden. Op papier klinken de aanpassingen dus alvast goed: plakkeriger Michelin-rubber voor de V8, een aangepaste bandensamenstelling om de dagelijkse bruikbaarheid van de Ecoboost een duwtje in de rug te geven, een tientrapsautomaat die de vorige zestraps vervangt, een verbeterde manuele versnellingsbak met tussengasfunctie, een optionele adaptieve MagneRide-ophanging en twee extra rijmodi: Drag Strip en een personaliseerbare rijmodus.

En dan zijn er nog de aanpassingen aan de motoren: de 5 liter grote V8 blijft nog steeds atmosferisch, maar ziet zijn toerentalbegrenzer stijgen en zijn injectiesysteem gewijzigd. Het resultaat is meer koppel onderin en een verbeterde output: 450 pk en 529 Nm (441 pk en 530 Nm voor de facelift). De 2.3 Ecoboost viercilinder doet het opmerkelijk genoeg met minder vermogen: 290 pk en 440 Nm (314 pk en 434 Nm voordien). Homologatieredenen, zegt Ford. Het koppel gaat er wel op vooruit.

Hoe rijdt de Mustang editie 2018?

Op de presentatie in het zuiden van Frankrijk leenden we eerst de sleutels van de 2.3 Ecoboost. Dat was een cabriolet, gekoppeld aan de nieuwe tientrapsautomaat. Een flaneerauto bij uitstek, en dat is hij in de praktijk ook: de Ecoboost is soepel en koppelrijk, en weet ongemerkt en beheerst tempo te maken. Stevig tempo zelfs: in 5,7 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid van 233 km/u.

De tientrapsautomaat (die uit de Ford-rekken komt en ook dienst doet in heavy duty-gerief als de F-150) laat je best in automatische stand. Dan schakelt hij zacht en vlot, zij het niet met dezelfde snelheid als de Duitse concurrenten waar Ford de Mustang tegen benchmarkt. Zelf schakelen kan met peddels aan het stuur, maar dan dreig je al snel het overzicht over de versnellingen kwijt te graken. Was het nu 7e, 8e of 9e?

Deze 2.3 Ecoboost cabriolet is dan weer geen auto om door te gaan duwen. Daarvoor ligt het gewicht te hoog, mist hij scherpte en stijfheid, en mist de Ecoboost karakter. Jammer, want de basis van de drukgevoede viercilinder is nochtans dezelfde als die in de Focus RS. Zo’n manische wildebras als de hot hatch hoeft de Mustang natuurlijk niet te zijn, maar wat meer muziek in de orkestbak zou een meerwaarde zijn.

Die meerwaarde vinden we meteen terug in onze tweede testwagen: de 5 liter grote atmosferische V8, deze keer in de gesloten Mustang, de Fastback, en voorzien van een ouderwetse manuele zesversnellingsbak. Het auditieve drama is van bij de start aanwezig, koppeling en versnellingsbak voelen gewichtig en precies aan, en de cijfers spreken voor zich: 0-100 km/u duurt hier amper 4,3 seconden, de topsnelheid ligt op 249 km/u.

De coupé laat zich gewillig dirigeren, en bocht na bocht gaat het tempo naar omhoog. De neus voelt natuurlijk zwaarder door het grotere blok voorin, maar onderstuur blijft mooi binnen de perken. De speciaal ontwikkelde Michelin-banden doen hier hun duit in het zakje, maar lossen met plezier grip wanneer je scherp instuurt en vroeg op het gas gaat. Zo hoort het bij een Amerikaan. De MagneRide-ophanging zorgt tot slot voor de nodige sportiviteit, maar bewaart steeds het comfort.

Wat moet ik nog weten?

Dat Ford even sterk geschrokken is van de magere NCAP-score van de vorige Mustang als wij. De gefacelifte versie krijgt daarom een hele batterij aan hulpmiddelen: een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, enzovoort. Het infotainmentsysteem is van de generatie SYNC 3, en is voorzien van Apple CarPlay en Android Auto.

Hoeveel kost de vernieuwde Mustang?

Beginnen doe je vanaf € 39.000, voor de handgeschakelde Fastback met viercilinder. De tientrapsautomaat kost € 2.500 meer, de Convertible nog eens € 4.500. De V8 begint vanaf € 46.000 en kent dezelfde prijsverhogingen. Standaard is de Mustang al aardig uitgerust, met een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, automatische klimaatregeling, een achteruitrijcamera, deels elektrisch verstelbare zetels, en digitale radio.

Besluit?

De Ford Mustang blijft een icoon. De facelift van modeljaar 2018 vijlt wat kleinigheden weg, maar in grote lijnen blijft zijn karakter bewaard: een aantrekkelijke en toegankelijke plezierauto, die de luxe en scherpte van zijn vooral Duitse concurrenten mist, maar die dat goedmaakt door zijn uitstraling, laagdrempelige karakter en dito aankoopprijs. De Convertible is een comfortabele cruiser, de Fastback de moderne interpretatie van de legende.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km