Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Na de F-150 Raptor kleeft Ford zijn Raptor-logo nu ook op zijn ‘Europese’ pick-up, de Ranger. Welke lading de Raptor-vlag precies dekt? Wij zochten het uit in de Marokkaanse woestijn.
Weetje: we hebben de Ford Ranger Raptor aan de Aziaten te danken. Als een lokale Ford-afdeling ergens wereldwijd een productidee heeft en andere markten zien er brood in, dan maakt Ford er werk van. Zo dacht ‘Asia Pacific’ (lees: het Verre Oosten) aan een Raptor-versie van de Ford Ranger, net als Ford in Amerika een F-150 Raptor heeft rondrijden. Schopt die het officieel niet tot in ons land, dan doet deze Ford Ranger Raptor dat wel.
De Focus RS van de pick-ups. Misschien wat kort door de bocht, maar zo structureert Ford Performance zijn speciale modellen wel. ST Line-modellen staan onderaan de piramide, de ST-versies (zoals de Fiesta ST en net aangekondigde Focus ST Clipper) een trapje hoger. Daarboven vind je modellen van het kaliber van de Focus RS en deze Ranger Raptor, en helemaal bovenaan staat de Ford GT.
Ja, hoewel je ‘klein’ gerust met een korrel Saharazand mag nemen. De Ranger Raptor is maar liefst 5,37 meter lang, 2,02 meter breed en 1,87 meter hoog, met een wielbasis van 3.220 millimeter. Ford zette de Ranger Raptor op een volledig eigen chassis, monteerde hardcore Fox-schokdempers met toegenomen veerweg, geventileerde remschijven rondom, en tekende een volledig nieuwe achterophanging uit. Een dikkere bodembescherming en speciale terreinbanden van BF Goodrich (maat 285/70 R17) zorgen voor de nodige off-roadbewapening. Beschouw een Raptor dus maar als het Ford-equivalent van Arctic Trucks, maar dan gebouwd in eigen huis.
Een imposante baas dus, deze Ranger Raptor, en dat is hij ook: zijn spoorbreedte is met 15 centimeter toegenomen, en hij staat vlot 5 centimeter hoger op zijn wielen dan de gewone Ranger. Dat geeft hem natuurlijk voldoende off-roadcapaciteiten: zijn bodemvrijheid bedraagt 28 centimeter en hij rijdt probleemloos door water van 85 centimeter diep. De aan- en afrijhoeken nog ten slotte? 32,5 graden en 24 graden.
Nee hoor, hou je vast: een 2.0 EcoBlue-dieselviercilinder. Die krijgt twee turbo’s en is 213 pk en 500 Nm sterk en is gekoppeld aan de tientrapsautomaat die je onder meer kent uit de Mustang. Omdat in sommige markten, zoals Australië, de afstanden tussen steden en tankbeurten bijzonder groot kunnen zijn, is een comfortabel rijbereik noodzakelijk. Een diesel dus, die een gemiddeld verbruik belooft van 8,9 l/100 km, een sprint naar 100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 170 km/u.
Visueel is de nodige stoere opsmuk natuurlijk van de partij. Het radiatorrooster haalt zijn inspiratie bijvoorbeeld bij de F-150 Raptor en spelt in grote letters ‘Ford’, de voorbumper werd hertekend voor terreinwerk. De spatborden bestaan uit plastic dat betere bescherming biedt, en de zijtreden moeten de auto beschermen tegen opspringende stenen. Binnenin vindt Ford een mooi compromis tussen luxe en comfort enerzijds en robuustheid anderzijds. De Ranger Raptor onderscheidt zich met schakelpeddels aan het stuur, blauwe stiksels en een rode rechtuitmarkering op het stuur.
Als een echt terreinbeest, of wat had je gedacht? De Raptor beschikt over zes verschillende rijmodi die elk hun eigen ding doen met de via een draaiknop inschakelbare vierwielaandrijving met differentieel achteraan en met het ESP. Of je nu door diep, mul zand ploetert of tegen hoge snelheid over een strand dendert, de Ford laat het zich allemaal gewillig welgevallen. Maar toegegeven: dergelijke rijsituaties in de Noord-Afrikaanse woestijn kom je bij ons nooit tegen.
Bijna even indrukwekkend is dus zijn rijgedrag op asfalt. Tuurlijk, de banden zorgen door hun afmetingen en reliëf wel voor rolgeluiden, maar de dieselmotor is mooi gedempt, zodat het comfort aan boord gevrijwaard blijft. We hebben het bij sommige concurrenten al anders geweten. Hij houdt zijn hoge massa (reken op een leeggewicht van 2,5 ton) bovendien mooi in het gareel. Het enige wat hem op asfalt op den duur parten speelt, zijn de imposante afmetingen. Goed om weten nog tot slot: door de specifieke Raptor-aanpassingen verliest de Ranger wat aan laad- en geremd sleepvermogen: dat bedraagt nu nog respectievelijk 620 kilogram en 2,5 ton.
Dat deze Ranger Raptor verder nog voorzien is van de nodige rijhulp, waaronder een stabiliteitshulp voor het slepen van aanhangers. En dat de Raptor standaard gul is uitgerust, met navigatie, digitale radio, Apple CarPlay en Android Auto, automatische airco met twee zones, elektrisch verstelbare en verwarmbare zetels met leder en alcantara, enzovoort.
Ford vraagt € 48.225 exclusief btw. Dat is zowat € 10.000 meer bovenop de catalogusprijs van een Ranger in zijn Wildtrak-uitvoering met dezelfde dieselmotor. Maar Ford verdedigt de meerprijs door de hele rist extra aanpassingen die de Raptor ondergaan heeft en door de volledige uitrusting. De enige opties zijn metaalkleur en een stickerpakket.
De Ford Ranger Raptor is een indrukwekkend terreinbeest. Hij ondergaat heel wat meer wijzigingen dan gewoon maar een aangepaste ophanging: het gaat zelfs bijna om een andere auto. Hoewel hij maar een ‘gewone’ tweeliter diesel onder de kap heeft, kan de Raptor schermen met heel wat talent. De meerwaarde in ons land is echter bijzonder beperkt, maar qua visitekaartje voor Fords terreintalent kan dit wel tellen.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.