Testen

Getest: Honda Civic i-DTEC, tijd voor een diesel

Honda zit intussen al aan de tiende generatie van de Civic. Het nieuwe model deed het tot nu toe met nieuwe turbobenzines. Maar een jaar na zijn lancering is de Civic er nu ook met een nieuwe 1.6 diesel van 120 pk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 maart 2018
  • Honda
4,0
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bescheiden verbruik
  • Dynamisch rijgedrag
  • Functioneel en ruim
  • Geen AdBlue
  • Geslaagde dieselmotor
  • Afwerkingsdetails
  • Diesel alleen met 120 pk
  • Looks
  • Verouderd infotainment

Het lijkt wel een trend bij Japanse constructeurs, maar toch geeft Honda niet toe. Toyota kondigde bijvoorbeeld wel aan om geen dieselmotoren meer aan te bieden in zijn personenwagens. Honda leverde dan weer een inspanning om een nieuwe 1.6 viercilinder diesel van 120 pk te produceren. Die moet het motoraanbod van zijn Civic uitbreiden en postvatten naast de 1.0 en 1.5 turbobenzine.

Echt nieuw?

Op papier zou je denken dat Honda gewoon de 1.6 met hetzelfde vermogen van de vorige Civic hergebruikt. Maar niets is minder waar: Dieselgate en de gevolgen ervan hebben in de tussentijd geleid tot veel striktere emissienormen en een nieuwe homologatieprocedure, WLTP, die anders in elkaar zit dan de vorige NEDC-procedure. Honda heeft zijn 1.6 i-DTEC dus grondig gewijzigd.

Lagere uitstoot

Dat werk loont, want dankzij heel wat technische aanpassingen (zuigers, turbo, verwerking van uitlaatgassen enzovoort) slaagt de nieuwe 1.6 diesel erin om een lagere CO2-uitstoot op te tekenen (93 g/km, zelfs 91 g/km als vierdeurs) dan zijn voorganger. Ondanks een strengere homologatieprocedure.

Geen AdBlue

Opvallend is de afwezigheid van AdBlue bij de verwerking van de uitlaatgassen. Je moet dus niet op regelmatige basis met het op ureum gebaseerde goedje aan de slag om de schadelijke stikstofoxiden onschadelijk te maken, zoals je met de meeste “propere” diesels van de concurrenten wel moet doen. Honda gebruikt dus een systeem zonder additieven.

Stilte, we draaien!

Nog een kwaliteit van de motor die de eerste kilometers meteen opvalt: de uitstekende geluiddemping en de afwezigheid van trillingen. Daar slagen sommige Europese merken, onder meer met een “premium”-label, niet altijd in met hun zelfontbranders. Nog meer goed nieuws: het reële verbruik ligt relatief laag. We noteerden bij onze eerste test een gemiddeld verbruik van ongeveer 5 l/100 km.

Beperkt aanbod

Honda zegt de dieselmarkt weliswaar nog geen vaarwel, maar het Japanse aanbod is nu ook niet bijzonder uitgebreid. Deze variant met 120 pk is de enige optie. Hoewel de Civic het duidelijk aankan, komt er geen krachtigere versie onder de kap. Met “amper” 120 pk en 300 Nm zijn de prestaties zonder meer eerlijk: 0-100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 201 km/u. Honda wil binnenkort voor € 2.100 extra een negentrapsautomaat aanbieden in plaats van de manuele zesversnellingsbak.

Lang

De veelzijdige en zuinige motor past perfect bij de nieuwe afmetingen van de Civic. De tiende generatie heeft de vorm van een bijna 4,50 meter lange berline. Dat is maar liefst 13 centimeter langer dan zijn voorganger. Praktisch levert dat een ruim interieur en een gigantische koffer op: 414 liter als vijfdeurs, 519 liter als vierdeurs. De klassieke versie heeft wel een minder praktische instap dan de vijfdeurs.

Rijplezier

Het nieuwe platform met lager zwaartepunt en verbeterde contactpunten met de weg maakt van de laatste generatie Civic een referentie op vlak van dynamisch rijplezier. Dat voel je ook in de bedieningsorganen, zoals de perfect afgewogen versnellingspook. Nog in het interieur is het infotainmentsysteem dan weer wat verouderd vergeleken met dat van de referenties in het genre. Maar de verhouding prijs/kwaliteit/uitrusting van deze Honda is interessant: de 1.6 i-DTEC begint vanaf € 22.890 met een volledige standaarduitrusting. Dat maakt van deze Civic opeens een interessante outsider voor de klassieke namen.

Verdict

Je moet voor zijn aparte design te vinden zijn. Maar stoort je dat niet, dan vind je in de tiende generatie van de Honda Civic heel wat troeven. Die had hij al met zijn nieuwe turbobenzinemotoren, maar hij voegt er met een zuinige en discrete dieselmotor ook nog een kilometervreterargument aan toe.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km