Testen

Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?

Hyundai gaat verder met zijn elektrificatie door zijn kleine SUV Kona te bekeren tot de “uitstootvrije” mobiliteit. Hij heeft een geheim wapen om te verleiden: een XXL-accupack dat tot 64 kWh kan opslaan. Wordt elektrische rijden daarmee echt veelzijdig? We gingen het na op onze wegen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 december 2018
  • Hyundai
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfortabele autonomie
  • Complete uitrusting
  • Prestaties
  • Hogere prijs
  • Middelmatig koffervolume
  • Tractie kan beter

Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?

Jawel, er zijn nog andere elektrische modellen die net op de markt kwamen of die op het punt staan te worden gelanceerd met batterijen van 80, 90 of zelfs meer dan 100 kWh. Maar het verschil is dat dit premiummodellen zijn met een veel hoger prijskaartje, die bovendien veel zwaarder en groter zijn. Met zijn ‘dikke’ batterij van 64 kWh in een compact formaat en in een model met het logo van een massaproducent werpt de Hyundai Kona EV zich op als een vrij interessant aanbod. Naar het voorbeeld van zijn neef bij Kia, de e-Niro, uiteraard…

39 of 64 kWh

Laat ons voor de volledigheid toch ook nog even aanstippen dat Hyundai ook een elektrische ‘instapversie’ van de Kona EV heeft die genoegen neemt met een batterij van 39 kWh. Dat pack is trouwens ook allesbehalve ridicuul, want het is ongeveer even groot als dat van Nissan (of toch op dit moment, want er is beterschap op komst) in de tweede generatie van de Leaf.

Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?

Te krachtig?

De krachtigste versie van de Kona EV-familie heeft niet alleen een grotere batterij maar ook een krachtiger elektromotor. Die ontwikkelt 204 pk, tegenover 136 pk in de instapversie van de Kona EV. Let wel: in beide gevallen blijft het koppel identiek en piekt het op een genereuze 395 Nm. Het blijft trouwens discutabel wat het nut is van zo’n krachtige motor onder de motorkap van de Kona EV. Natuurlijk geeft dit blok van 204 pk echt explosieve acceleraties die niet zouden misstaan in een kleine sportieveling en sprint hij bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden, maar bij ietwat gespierde optrekoefeningen komt de trekkracht van de voortrein algauw in de problemen…

Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?
Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?

Hendels

Als je daarentegen het gaspedaal wat subtieler leert doseren, dan biedt de Kona EV een vrij plezierig dynamisch rijgedrag. Al is de ijking van de ophanging wel vrij stug om te compenseren voor het hoge gewicht van het geheel. Daardoor moet je niet rekenen op een zijdezacht wegcontact. Tijdens het rijden ga je al snel het spel van de remenergierecuperatie meespelen door aan de slag te gaan met de verschillende vertragingsniveaus via de hendels achter het stuur. Dat maakt het rijden tot iets vrij actief en plezierig.

Gedaan met rijbereikangst…

Als je gewoon profiteert van de comfortuitrusting (verwarming, stoel- en stuurwielverwarming enzovoort), regelmatig gebruik maakt van de pittige acceleraties die de elektromotor mogelijk maakt en vaak op de snelweg rijdt, dan mag je rekenen op een gemiddeld verbruik van zo’n 19 kWh/100 km. In deze versie met een batterij van 64 kWh betekent dit een rijbereik van meer dan 300 kilometer. Voor een elektromobiel van een massaconstructeur blijft dat zeker ‘comfortabel’. Als je voor een meer behoudsgezinde rijstijl kiest (zonder daarom voor een heuse economy run te gaan) en zo veel mogelijk gebruik maakt van de voorverwarming van het interieur voor je vertrekt enzovoort, dan kan het gemiddelde verbruik vrij gemakkelijk onder de 16 kWh/100 km duiken, en dat volstaat voor een reëel rijbereik van rond de 400 kilometer.

Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?

7,2 kWh

De elektrische versie van de Kona EV heeft een interne lader van ‘slechts’ 7,2 kW. Aan een aangepaste thuislader zal hij daarom iets meer dan 10 uur nodig hebben voor een volledige laadbeurt (en meer dan 30 uur aan een gewoon stopcontact voor noodgevallen, maar dat is uiteraard niet aan te raden). In de praktijk kom je echter zelden thuis met een batterijlading van 0 procent… In de meeste gevallen heb je dus genoeg aan een paar uur stekkeren om het volledige rijbereik te recupereren. En indien nodig is de Kona EV ook compatibel met 100 kW-snelladers waarmee hij 80 procent rijbereik binnentrekt in 54 minuten.

Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?

Hoeveel?

Hyundai heeft de prijs van zijn Kona EV vastgelegd op 37.990 euro voor de versie met 39 kWh en 44.490 euro voor deze variant van 64 kWh. Dat blijven forse bedragen, maar de standaarduitrusting staat in grote lijnen wel op dezelfde hoogte. De topversie Sky ten slotte, die heel volledig is uitgerust, staat voor 47.999 euro voor je deur.

Verdict

Het batterijpack van 64 kWh geeft deze kleine elektrische SUV een echte gebruiksveelzijdigheid. Die veelzijdigheid zien we wat minder terug op praktisch vlak als gevolg van een eerder gemiddeld koffervolume (332 liter). En met een prijskaartje dat flirt met de grens van de 45.000 euro is het onnodig om te vermelden dat deze veelzijdige elektrische auto nog niet voor ieders beurs is weggelegd. Maar het gaat er wel beetje bij beetje op vooruit.

Getest: Hyundai Kona EV 64 kWh, het begin van een nieuw tijdperk?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km