Testen

Getest: Isuzu D-Max AT35, extreme off-roader

Met de komst van nieuwe concurrenten als de Mercedes X-Klasse en de Renault Alaskan moeten pick-uppioniers weerwerk bieden. Zoals Isuzu met zijn D-Max AT35, die samen met de IJslandse off-roadspecialist Arctic Trucks werd ontwikkeld.

  • Bervoets Wim
  • 03 september 2018
  • ISUZU
  • 733 weergaven
3,3
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 5 jaar waarborg
  • Echte terreinwagen
  • Eerlijke automaat
  • Sleep- en laadvermogen
  • Stoere looks
  • Afwerkingsdetails
  • Luide diesel bij koudstart
  • Meerprijs AT35-pakket
  • Nerveuze ophanging op asfalt

Met het pick-upoffensief van de laatste jaren zou je het bijna vergeten, maar de Japanse constructeur Isuzu bouwt al sinds 1963 zijn eigen pick-ups. Sinds 2002 heet die pick-up D-Max, en die is sinds 2012 aan zijn tweede generatie toe. Voor modeljaar 2018 krijgt deze AT35 een permanente plek in het Isuzu-gamma.

Is de D-Max nog zo’n pick-up die ook door andere merken wordt gebruikt?

Op de Europese markt alvast niet. Je hebt inderdaad de Nissan Navara, die bij Renault als de Alaskan door het leven gaat en bij Mercedes sinds kort als de X-Klasse. Ook de Mitsubishi L200 kent een Italiaanse variant, de Fiat Fullback. Maar Isuzu speelt op onze markt cavalier seul, net als de Ford Ranger, Toyota Hilux, Volkswagen Amarok en SsangYong Actyon Sports. En dat lijstje geeft meteen aan hoe druk bevist de pick-upvijver is.

Wat biedt deze Isuzu D-Max dan?

In de eerste plaats een kleine update voor modeljaar 2018. Die houdt de wijzigingen aan de buitenkant beperkt tot enkele nieuwe koetswerkkleuren. Voor modeljaar 2017 kreeg de D-Max namelijk al een update, met een nieuwe voorkant, nieuwe lichtblokken en nieuwe velgen. Binnenin willen de Japanners de boel voortaan wat opfleuren met verbeterde materialen.

Er zijn tot slot ook enkele technische wijzigingen: de 4x4-modellen krijgen een aanhangerhulp om slingerbewegingen te controleren, de vering achteraan werd aangepast om het rijcomfort te verhogen, en een kleine ingreep aan het motorblok moet minder motorgeluid in het interieur laten doordringen.

Wat is deze AT35 dan precies?

Een Isuzu D-Max met Arctic Pack, een stoer off-roadpakket dat de IJslandse specialist Arctic Trucks speciaal voor de Japanse pick-up ontwikkelde. Het pakket verhoogt het koetswerk met 12 centimeter (een speciale, stevige vering voegt 6 centimeter toe, aangepast terreinrubber op 17-duimsvelgen voegt ook nog eens 6 centimeter toe), en bredere wielkasten maken de D-Max in totaal 18 centimeter breder. Voeg er nog treeplanken, spatlappen en de nodige logo’s aan toe, en je krijgt een potig en imposant resultaat. Isuzu noemt het zelf “de stoerste D-Max”.

Verandert er wat onder de motorkap?

Nee. De motor is ook in de AT35 de 164 pk sterke 1.9 diesel. Vorig jaar besliste Isuzu namelijk om zijn 2,5 liter grote diesel te downsizen naar een kleiner exemplaar, om zijn D-Max zuiniger en fiscaal aantrekkelijker te maken. Gek genoeg besliste concurrent Volkswagen in dezelfde periode om alleen nog een V6 op zijn Amarok aan te bieden.

Dat neemt niet weg dat deze “kleine” 1.9 dieselmotor in de Isuzu D-Max AT35 360 Nm aan koppel biedt (tussen 2.000 en 2.500 tpm), combineerbaar is met een manuele zesbak of zestrapsautomaat, en nog steeds 1 ton aan gewicht kan laden en 3,5 ton aan gewicht kan voortslepen.

Wat geeft dat in de praktijk?

Een utilitaire pick-up, die ondanks Isuzu’s comfortinspanningen nog steeds een ruw werkmanskarakter heeft, ook auditief. De aangepaste ophanging van deze AT35 valt niet helemaal in de plooi op asfalt en de dieselmotor mist wat punch om op de snelweg vlot mee te kunnen. Bovendien voelt de AT35 door zijn imposante afmetingen (5,30 meter lang, 2,04 meter breed en 1,91 meter hoog) wat onbehouwen aan op onze wegen. We reden ook even met de gewone D-Max in zijn nieuwe 2018-uitvoering, en die doet op vlak van geluiddemping en rijcomfort beter.

Maar schotel de AT35 een stuk onverharde weg voor, en de puzzelstukken vallen in elkaar. De Japanner baant zich moeiteloos een weg door moddersporen, boswegen en greppels, dankzij zijn bodemvrijheid van 32 centimeter, aanrijhoek van 36 graden en afrijhoek van 28 graden. Hij doet een beroep op hetzelfde 4x4-systeem als de gewone D-Max, wat betekent dat je hem gewoon achterwielaangedreven kunt rijden, of vierwielaangedreven voor licht of zwaar terreinwerk.

Hoeveel kost de AT35?

Isuzu vraagt 14.700 euro exclusief btw (maar inclusief ombouw en homologatie) bovenop de prijs van de D-Max. Het AT35-pakket is alleen beschikbaar op de Double Cab, maar wel op de drie uitrustingsniveaus L, LS en LSX. Een gewone Isuzu D-Max met dubbele cabine begint vanaf 24.200 euro exclusief btw. De Japanners geven ook nog mee dat de AT35 net als alle Isuzu’s recht krijgt op 5 jaar of 200.000 kilometer waarborg op de aandrijflijn en pechverhelping.

Besluit?

De Isuzu D-Max is met een verkoopcijfer van 410 stuks afgelopen jaar misschien een outsider in het pick-upsegment, maar een die kan bogen op jarenlange pick-upervaring van een gespecialiseerde constructeur. Dat levert een degelijk en betrouwbaar werkpaard op, die in zijn gewone versie op alle terrein zijn mannetje staat. De extreme AT35-uitvoering doet het op ruw terrein net iets beter, maar heeft in ons land weinig meerwaarde.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 29.490
2022
24.361 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Elektrisch, Automaat

€ 68.246
2022
1 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 15.990
2019
22.479 km

Benzine, Automaat

€ 37.500
2017
79.201 km

Benzine, Automaat

€ 34.995
2021
1.122 km

Diesel, Automaat

€ 28.990
2018
79.919 km