Testen

Getest: Jaguar F-Pace 25d, de gaten dichtrijden

Sinds het debuut van de Jaguar F-Pace, zo’n twee jaar geleden, is het motoraanbod van de Britse SUV uitgebreid met enkele viercilinders uit Jaguars Ingenium-familie. Wij deden de test met de 25d, de 240 pk sterke viercilinder diesel die bij de zelfontbranders het gat dichtrijdt tussen de viercilinders en de V6.

  • Bervoets Wim
  • 19 maart 2018
  • Jaguar
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijgedrag
  • Interieurruimte
  • Koppelrijke dieselmotor
  • Dieselmotor luidruchtig onder vollast
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Stugge demping

Jaguars Ingenium-motoren verschenen voor het eerst op de markt in 2015, en worden bij de constructeur zelf in Groot-Brittannië gebouwd. De motorblokken zijn modulair gebouwd, waardoor ze met een cilinder minder ook probleemloos als basis voor toekomstige hybrideversies kunnen dienen. Maar voorlopig bestaat het aanbod uit 2.0 viercilinders, zowel in benzine als diesel. Ook Land Rover maakt gretig gebruik van de vierpitters.

De tekentafel

De F-Pace blijft nog steeds een mooie SUV om naar te kijken. De 4,73 meter lange Jaguar combineert allerlei stijlkenmerken uit het Jaguar-gamma: het radiatorrooster en de toegeknepen lichtblokken vooraan van de XE en XF, en de slanke achterlichten van de F-Type. De daklijn loopt schuin af en de gordellijn hoog op, en dat geeft de F-Pace een dynamisch profiel. In combinatie met de hoofdzakelijk aluminium structuur (om gewicht te besparen), die stevige A-stijlen oplevert, zorgt dat voor een wat beperkt zicht rondom.

Binnenin is het ruimteaanbod meer dan behoorlijk, ook achteraan: daar beschikken twee passagiers over voldoende been- en hoofdruimte. Al is het achteraan altijd even het comfort van grotere passagiers afwegen voor je onbezonnen een panoramadak aanstipt in de optielijst. Het leder en andere hoogwaardige materialen die Jaguar gebruikt, zijn op niveau, maar de plastics zien we de concurrenten beter kiezen. Over concurrenten gesproken: de kofferruimte van de F-Pace is met 650 liter zowat de ruimste in zijn segment.

Het motoraanbod van de Jaguar F-Pace begint nu met de 2.0 viercilinder Ingenium dieselmotor van 163 pk. Er is ook nog een 2.0 diesel met 180 pk en met 240 pk, en het dieselaanbod wordt afgesloten met de 3.0 V6 diesel van 300 pk. Benzinemotoren zijn er in de vorm van een 2.0 viercilinder Ingenium turbobenzine met 250 pk en 300 pk, en een 3.0 V6 met compressor van 380 pk. Hoewel Jaguar-klanten steeds vaker voor een benzineversie kiezen, blijft de dieselmotor nog steeds het gros van de verkoop uitmaken.

De testbank

Wij kozen voor onze testrit de F-Pace 25d uit het Ingenium-aanbod, de dieselviercilinder die het gat tussen de 2.0 met 180 pk en de 3.0 V6 met 300 pk moet dichtrijden. De 25d is dus eveneens een 2.0 viercilinder, die 240 pk en 500 Nm produceert en standaard via een achttrapsautomaat de vier wielen aandrijft (op de versies met 163 en 180 pk na doen alle F-Pace-motoren dat trouwens). Daardoor sprint hij naar 100 km/u in 7,2 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 217 km/u.

De vierpitter accelereert vlot en herneemt soepeler dan de minder krachtige motorversies. De achttrapsautomaat zit hem als gegoten en laveert rustig en beheerst door de verzetten. Een respectabele bondgenoot voor dagelijks verkeer, maar uitgesproken sportief wordt het motorkarakter echter nooit: de Ingenium klinkt te luid wanneer je hem aanspreekt, en in automatische stand mist de versnellingsbak snelheid in de reacties. Schakelen kan natuurlijk zelf met de peddels achter het stuur.

Het chassis laat daarentegen wel zijn sportieve inborst zien: de F-Pace is als SUV natuurlijk relatief hoog en zwaar, maar stuurt verrassend scherp en met meer gevoel dan sommige sportieve concurrenten. De vierwielaandrijving geeft de voorkeur aan de achterwielen, de grip, de balans en de koetswerkbewegingen blijven onverstoorbaar onder controle. Om dat imposante aluminium koetswerk onder controle te houden, kozen de Britse ingenieurs voor een stugge afstelling van de demping. Opvallend bij lage snelheden (zeker in combinatie met de 20-duimsvelgen van ons testexemplaar), maar alles valt beter in de plooi aan snelwegsnelheid. Onze tip: doe niet te gek met de velggrootte.

De gadgets

Op de middenconsole prijkt standaard een 8 duim groot infotainmentscherm, dat optioneel kan worden uitgebreid naar een scherm van 10,2 duim groot. Het touchscreen bij Jaguar werkt intuïtiever dan vroeger en relatief vlot, al doen sommige Duitse concurrenten beter. Uiteraard kan het worden uitgebreid met een wifi-hotspot, apps, navigatie en uitgebreide smartphoneconnectiviteit, en een Meridian-geluidsinstallatie.

Ook de veiligheidsuitrusting is competitief: een 360-gradencamera met parkeerassistentie, een adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing, een dodehoekwaarschuwing en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Voor de meeste items moet je weliswaar uitwijken naar de lijst met optiepakketten.

De rekening

Dat brengt ons naadloos bij het prijskaartje: de Jaguar F-Pace begint vanaf € 44.310, voor de 2.0 viercilinder diesel met 163 pk. De 25d, met 240 pk sterke dieselmotor, kost € 53.760. Voor een luxueuze standaarduitrusting is er de Portfolio (€ 61.360), voor een sportieve aankleding de R-Sport (€ 60.010). Jaguar geeft voor zijn 25d een gemiddeld verbruik op van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 153 g/km. Wij klokten na onze testrit af op 7,7 l/100 km na heel wat snelwegverkeer.

Het verdict

De Jaguar F-Pace is een ruime en dynamisch rijdende SUV, die de sportieve Jaguar-sfeer uitstekend weet te vatten. De 25d-dieselversie rijdt netjes het gat dicht tussen de 180 pk-versie en de 300 pk sterke V6: soepel en koppelrijk, maar zonder het zachte en romige karakter van de zescilinder.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km