Testen

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

Nee, een pk-potente dieselmotor lepelde Jaguar niet in het vooronder van zijn F-Pace SVR. De Britten doen nog steeds een beroep op hun V8-benzine met compressor. En dat in ecologische tijden…

  • Bervoets Wim
  • 07 mei 2019
  • Jaguar
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Design is nog vrij discreet
  • Explosieve prestaties
  • Overtuigende combinatie motor/versnellingsbak
  • Aanzienlijk verbruik
  • Hoog gewicht
  • Wat verouderde interieurafwerking

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

De potentiële klanten van deze F-Pace SVR liggen alleszins niet wakker van verbruik of uitstoot: zij bevinden zich vooral in landen in het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika, en hebben de luxe om te kunnen kiezen uit SUV’s van BMW’s M-afdeling, de AMG-divisie van Mercedes en de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Krachtpatsers waar de Jaguar F-Pace het tegen wil opnemen in deze SVR-uitvoering, onder handen genomen door de afdeling Special Vehicle Operations.

Houdt die afdeling het spoilergeweld allemaal wat discreet?

Afhankelijk van de koetswerkkleur die je kiest. Je kunt natuurlijk opteren voor opvallende SVO-kleuren, net als bij de Range Rover Sport SVR. Maar verder zijn alleen de gewijzigde voor- en achterbumper, de aangepaste zijschorten, de specifieke 21-duimsvelgen (22 duim is een optie) en grotere remmen de grote weggevers. De spoilers zijn functioneel trouwens: Jaguar zegt dat ze de koeling verbeteren, net als de neerwaartse druk en stabiliteit op hoge snelheden. O ja, vier uitlaatpijpen en SVR-logo’s verraden natuurlijk ook de aard van het beestje.

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

Krijgt het interieur ook een sportieve update?

Op een sportiever stuur en de Performance-kuipzetels uit de I-Pace na (de achterbank krijgt ook een sportiever ontwerp) houdt deze F-Pace SVR het al bij al bescheiden. De draaiknop voor de automatische versnellingsbak verdwijnt in de SVR, in plaats daarvan krijg je de keuzehendel uit de F-Type en XE. Over die laatste gesproken: die doet het met een moderner infotainmentsysteem dan deze F-Pace SVR. Hoewel de F-Pace pas in 2016 werd voorgesteld, oogt hij vandaag dus al een tikje ouder dan de rest van het Jaguar-gamma.

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

Wat voor monsterlijk blok zit er onder de kap?

Een 5 liter grote V8 met compressor. Een persoonlijke favoriet ten huize Jaguar, zo lijkt het wel. In deze F-Pace SVR is hij goed voor 550 pk en 680 Nm. Dat vermogen gaat via een Quickshift-achttrapsautomaat naar de vier wielen, die het vermogen onder elkaar verdelen. De sprint naar 100 km/u duurt daardoor amper 4,3 seconden, doorrazen doet de Jaguar tot 283 km/u. Maar het monsterlijke blok lust een aardige slok: Jaguar geeft 11,9 l/100 km op (en 272 g/km aan CO2), maar reken dat die dubbele cijfers nog stevig de hoogte in gaan. Zeker wanneer je het gaspedaal vloert.

De F-Pace SVR krijgt dan toch de nodige chassisaanpassingen?

Uiteraard, daar maakt Jaguars SVO-afdeling wel werk van. De veren en dempers werden aangeschroefd en stijver, om het hoge gewicht van het koetswerk beter onder controle te houden in de bochten. Op de achterwielen zorgt een elektronisch gestuurd differentieel voor meer grip in de bochten en de grotere remmen moeten de massa van vlot twee ton sneller tot stilstand brengen. De verschillende rijmodi die het stuurgewicht, de gasrespons en de ophanging beïnvloeden, werden ook afgesteld op het sportievere karakter van de SVR.

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

Wat geeft dat in de praktijk?

Een F-Pace die naar SVR-normen relatief discreet klinkt. Geen geweersalvo van plofjes, geknetter en geknal, maar een meer bescheiden soundtrack die in het interieur gedempt op de achtergrond blijft. De nieuwe uitstootnormen zitten daar voor iets tussen, maar het draagt ook bij tot het comfortkarakter van de F-Pace SVR. Ondanks een ophanging die stugger reageert, vrijwaart hij nog ruim voldoende rijcomfort om ook dagelijkse verplaatsingen probleemloos tot een goed einde te brengen. Al is sportiviteit zijn beste kant: de V8 raast in alle toerentallen indrukwekkend door tot de begrenzer, de versnellingsbak schakelt snel en soepel (zelf met peddels schakelen kan natuurlijk ook), en het rijgedrag en de beheerste controle doen hem aanvoelen als een kleinere, lagere auto… met een hoog zwaartepunt.

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

Hoeveel moet dat kosten?

Jaguar zet zijn F-Pace SVR in de catalogus voor € 102.710. Een stevige prijs, maar zijn uitrusting is meer dan volledig. Led-koplampen, elektrisch verstelbare lederen sportzetels, zetelverwarming vooraan en achteraan, navigatie, geluidsinstallatie, 360-gradencamera enzovoort. Met zijn prijskaartje komt de F-Pace SVR duurder uit dan de BMW X3 M (€ 90.800), maar die doet het met 480 pk en dus flink minder vermogen. De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio kost op zijn beurt € 93.400 en legt een vergelijkbare standaarduitrusting voor.

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

Besluit?

De Jaguar F-Pace SVR is een SUV die lijnrecht tegen de tijdsgeest ingaat. In tijden van CO2-uitstoot en groen rijden uitpakken met een V8 die bijna 15 l/100 km verbruikt en ongehoorde snelheden haalt: het illustreert dat deze SVR vooral bedoeld is voor andere markten dan onze Europese. Hier is de F-Pace SVR eerder een toonbeeld van het sportieve kunnen van Jaguar, en blijft zijn rol wellicht beperkt tot een zeldzame verschijning voor de happy few.

Getest: Jaguar F-Pace SVR, tegen de tijdsgeest

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km