Voor Tesla was het makkelijk om het segment van de elektrische SUV te veroveren: het was lange tijd de enige speler. Maar de klassieke constructeurs hebben hun tegenoffensief klaar: uit Korea komt de Hyundai Kona, uit Duitsland de Audi e-tron, en uit Groot-Brittannië deze Jaguar I-Pace.

Wim Bervoets
04/06/2018
4,0
VROOM score
4,5
4
4
3
4
4
5
4

Voor- en nadelen

  • Bruikbare terreincapaciteiten
  • Efficiënt en plezierig weggedrag
  • Reëel rijbereik
  • Ruim interieur
  • Stevige prestaties
  • Hoog gewicht
  • Kunstmatig gevoel rempedaal
  • Stevig prijskaartje
  • Wat eendimensionale rijbeleving
  • Zicht naar achteren

“Rijdende laptops”, zo denken ze bij Jaguar over hun concurrent uit Californië. Niet dat de klassieke constructeur uit de hoogte wil doen: de Britten hebben respect voor de positie die Tesla de laatste jaren heeft veroverd. Maar nu wil Jaguar zijn deel van de koek: met een volledig elektrische SUV, die zowel on-road als off-road zijn mannetje staat.

In welk opzicht is dit een SUV?

Toegegeven: hoe langer we keken, hoe minder we ervan overtuigd waren dat de Jaguar I-Pace er als een SUV uitziet. Puur visueel althans, want daar houdt hij eerder het midden tussen een Tesla Model S en een Model X – als we er nog één keer de Californische concurrent bij mogen betrekken. Maar de Britten verzekeren ons dat hij wel degelijk rijdt als een SUV: met een elektromotor op de vooras en een op de achteras drijft de I-Pace standaard de vier wielen aan.

Daarnaast is er nog de nodige klim- en afdaalhulp voor scherpe hellingen, en kan je met de bodemvrijheid spelen als je de luchtvering en adaptieve dempers op de optielijst hebt aangeduid. Geen SUV met terreinprioriteiten, maar de Jaguar-klanten vinden het fijn om te weten dat hun auto het kan, volgens de Britten.

Hij ziet er nogal futuristisch uit, niet?

Absoluut, en dat mag je het Jaguar-designteam nageven: de I-Pace heeft wat weg van een conceptcar, en ziet er helemaal anders uit dan de rest van het Jaguar-gamma. Toch zijn er nog genoeg familiekenmerken: de lichtblokken vooraan en achteraan, met J-vormige dagrijlichten, en het radiatorrooster.

Binnenin oogt het net iets minder futuristisch: de middenconsole heeft een “zwevend” effect – net als in de vorige generatie Volvo’s – maar bedient zich net als in de meest recente Jaguar Land Rover-producten van twee schermen voor klimaatregeling en infotainment. Geen gigantische tablet, maar een scherm van 10 duim bovenaan en 5 duim onderaan.

Het systeem is niet helemaal vrij van kritiek: het Touch Pro Duo lijkt ons in andere JLR-producten sneller te reageren, en het systeem met een draaiknop die functies als temperatuur, blazerstand en zetelverwarming herbergt, is te minimalistisch en te weinig gebruiksvriendelijk.

Hoe bevalt de ruimte aan boord?

Bijzonder goed: de I-Pace is 4,68 meter lang, 1,90 meter breed en 1,57 meter hoog, waardoor hij zich zowat op F-Pace-niveau bevindt. Toch werd de cabine zo ontworpen dat ze zoveel mogelijk interieurruimte vrijmaakt. Vooraan zit je ruim en comfortabel, zeker met de optionele sportzetels uit de F-Type, maar achteraan zit je even ruim als op Jaguar XJ-niveau. De schuin aflopende achterruit zorgt wel voor een verminderd zicht naar achteren. In de koffer achteraan geraak je 656 liter aan bagage kwijt – ondanks de lage plaatsing van de batterij is de koffer niet diep genoeg – en vooraan bevindt er zich nog een opbergvak voor 27 liter.

Zet de I-Pace Jaguar-prestaties neer?

Met twee elektromotoren die elk 200 pk en 348 Nm leveren, mag je gerust zijn: de Jaguar I-Pace schiet uit de startblokken als een kat die zijn prooi bespringt. Het gecombineerde vermogen bedraagt 400 pk en 696 Nm, en dat koppel is natuurlijk al vanuit stilstand beschikbaar. 4,8 seconden heeft de I-Pace nodig om 100 km/u aan te tikken, zijn topsnelheid is begrensd op 200 km/u om de batterij te sparen.

In de praktijk stelt de I-Pace dus niet teleur: de respons op het gaspedaal is instant, de kracht waarmee je in je zetel wordt gedrukt impressionant. Hetzelfde geldt voor de hernemingen, al voel je dat de I-Pace het beste van zichzelf heeft gegeven wanneer je bij hoge snelheden gas bijgeeft. Maar dan flirt je al met rijbewijsgevaarlijke snelheden. De stilte waarmee de I-Pace accelereert is bevreemdend. Jaguar heeft er daardoor een auditieve aandrijvingsklank in geprogrammeerd, maar gelukkig kan je die uitschakelen.

Lust hij ook wat van het betere bochtenwerk?

Zeker, en dat is grotendeels de verdienste van de vierwielaandrijving, die constant bijstuurt en de krachten verdeelt. Ondanks een gewicht van bijna 2,2 ton, dat de Britse ingenieurs in een ideale 50/50-verhouding verdeelden, vangt de Jaguar I-Pace daardoor je stuurcommando’s efficiënt op, en hij gaat alleen ondersturen wanneer je hem provoceert. Diezelfde ingenieurs plaatsten het zwaartepunt zo laag mogelijk, en de adaptieve dempers op onze testwagens houden het koetswerk prima onder controle, waardoor dat amper gaat rollen. Het maakt van de rijbeleving een bijna makkelijk point-and-shoot-spel, waarbij je gewoon maar hoeft te mikken en gas te geven.

Of gas te lossen, want remmen gebeurt dan regeneratief, en dat is in de meeste gevallen voldoende. Je kunt het regeneratiesysteem ook uitschakelen, maar dan mist het rempedaal gevoel om de dosering juist in te kunnen schatten. Pluspunten zijn er ten slotte nogmaals voor de optionele adaptieve dempers en luchtvering: zelfs met de grootste 22-duimsvelgen blijft het rijcomfort gevrijwaard.

Hoe zit het met de rijhulp?

Daar keek Jaguar vooral naar wat de norm is bij SUV’s: verwacht dus geen Autopilot, maar wel een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookwaarschuwing, vermoeidheidsherkenning, 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning en waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter de auto. De navigatie houdt wel rekening met je voorkeuren en je rijbereik, maar heeft geen invloed op de adaptieve snelheidsregelaar.

Juist, het verbruik en het rijbereik?

De 90 kWh sterke lithium-ionbatterij zorgt voor een rijbereik van 480 kilometer volgens de nieuwe WLTP-cyclus. In de praktijk kijk je aan tegen zo’n 400 kilometer met een volle batterij. Laden doe je tot 80 procent van het batterijniveau trouwens in 45 minuten aan een snellader (100 kW), een thuislader (7 kW) doet er zo’n 10 uur over.

Wat moet die nieuwe Jaguar I-Pace kosten?

78.990 euro voor de instapversie, aldus Jaguar, met een prijskaartje dat oploopt tot 103.440 euro voor de First Edition, de rijkelijk aangeklede I-Pace die alleen dit jaar te krijgen is. Alleen die First Edition is voorzien van de adaptieve dempers en luchtvering, op de andere versies tel je daar zo’n 2.700 euro voor neer. Bijbetalen doe je op de andere versies onder meer nog voor sportzetels, zetelverwarming, leder en een geluidsinstallatie.

Besluit?

De jacht op de Californische constructeur van elektrische voertuigen is geopend. De Jaguar I-Pace is niet alleen een elektrische SUV geworden die de nodige technologie koppelt aan een bruikbaar reëel rijbereik, maar hij verpakt alles nog eens in een luxueus en dynamisch kleedje. De autonome rijhulp overklast het Tesla-niveau misschien nog niet, maar de rest kan zich er moeiteloos mee meten. Het worden interessante elektrische tijden.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.