Testen

Getest: Jeep Cherokee, Amerikaanse wapenwedloop

Dat het er in de SUV-segmenten hard aan toegaat, is geen geheim. Bij de Italiaans-Amerikaanse FCA-groep verwachten ze op dat vlak veel van Jeep. Hoog tijd om hem een facelift te geven.

  • Bervoets Wim
  • 29 september 2018
  • Jeep
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Jeep-uitstraling
  • Terreincapaciteiten
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Ergonomische details
  • Hoog gewicht
  • Stevig prijskaartje

In de toekomstplannen van de Fiat-groep is een grote rol weggelegd voor Jeep. Het Amerikaanse terreinmerk wil tegen 2022 twee nieuwe modellen per jaar lanceren en de dieselmotor links laten liggen ten voordele van hybride aandrijflijnen. Maar eerst moet de basis goed zitten. Sinds vorig jaar kwam de Compass de rangen vervoegen, recent kregen de Grand Cherokee en populaire Renegade een facelift. De iconische Wrangler was op zijn beurt aan een volledig nieuwe generatie toe. Nu is het de beurt aan de middelgrote Cherokee.

Wat houdt de facelift in?

De opvallendste wijziging zou je eigenlijk meteen moeten zien: Jeep gaf toe aan de kritieken op de controversiële voorkant van de Cherokee. De gesplitste lichtblokken hebben plaatsgemaakt voor led-koplampen die nauwer aansluiten bij het design van de Compass en Grand Cherokee. Het verticale radiatorrooster blijft aanwezig, maar het geheel oogt nu minder wereldvreemd.

Achteraan worden er ook wat lijnen verlegd in de lichtblokken. De volledige achterklep werd zelfs lichtjes hertekend, en kan je voortaan optioneel met een voetzwaai onder de bumper openschoppen. Verder noteren we de gewoonlijke faceliftklassiekers: nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgen.

Verandert er wat aan het interieur?

De Jeep-designers gebruiken uiteraard nieuwe materialen en stoffen en verplaatsten hier en daar een knopje, maar al bij al blijven de wijzigingen daar beperkt. Er is een handig nieuw opbergvakje voor je smartphone onderaan de middenconsole vlak bij de USB-poort en het Uconnect-infotainmentsysteem is weer helemaal up-to-date.

Hoe zit het met het plaatsaanbod?

Dat is zowel vooraan als achteraan ruim voldoende. Doordat de designers wat handiger omsprongen met de interieurruimte, maakten ze in de koffer nog 70 liter extra vrij. De totale kofferruimte bedraagt voortaan 570 liter. De afwerking van het interieur oogt wat Amerikaans, met glanzende plastics. De zetels zijn breed en zacht, maar steunen wat vlak. Daarnaast zijn er enkele details die ons stoorden in de Cherokee, zoals de brede middentunnel waar je als passagier met je knie tegen aanzit, en de bediening van de zetelverwarming, die goed verborgen zit in het infotainmentsysteem.

Welke motoren zitten er onder de kap?

Het motoraanbod draait vooral rond de 2.2 MultiJet, een viercilinder dieselmotor die de Cherokee in twee vermogensversies aanbiedt: met 150 en 195 pk. De 150 pk-versie is alleen combineerbaar met een manuele versnellingsbak, de 195 pk-versie is er alleen met negentrapsautomaat. Beide versies zijn te krijgen met voorwielaandrijving en met vierwielaandrijving.

De automaat is voor het eerst bij de Cherokee ook beschikbaar op een voorwielaangedreven versie. Opvallend kleine schakelpeddels achter het stuur laten je hem eventueel manueel bedienen. Het benzineaanbod is beperkt tot een 2.0 viercilinder turbobenzine, die vanaf begin volgend jaar te krijgen is. Hij is 270 pk sterk en is alleen verkrijgbaar met de negentrapsautomaat en vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de vernieuwde Cherokee?

Zoals je van een SUV mag verwachten die zich toelegt op het betere terreinwerk. Wij reden onze testrit met de 2.2 MultiJet van 195 pk, in combinatie met voorwielaandrijving. Die voelt ondanks zijn 195 pk en 450 Nm niet bepaald snel aan (0-100 km/u duurt 9,1 seconden, zijn topsnelheid bedraagt 205 km/u), maar werkt op zich wel prima samen met de negentrapsautomaat. Op de weg heeft hij vooral last van zijn hoge gewicht, en dat voel je ook wanneer je stevig remt.

De bedieningsorganen voelen solide en stevig aan, en de Cherokee stuurt degelijk, zonder echt uit te blinken. Het weggedrag evenaart dat van referenties als een Peugeot 3008 niet, maar hoeft zich nergens voor te schamen. De schokdemping heeft het dan weer af en toe moeilijk met oneffenheden, maar lijkt vooral afgestemd op off-roadgebruik. Daar weet de Cherokee natuurlijk wel weg mee.

Jeep voorziet trouwens drie mogelijkheden voor vierwielaandrijving: Active Drive I, dat de achterwielen laat bijspringen wanneer de voorwielen in de problemen komen; Active Drive II, dat een lage overbrenging en een afdaalhulp toevoegt; en Active Drive Lock, met vergrendelbaar achterdifferentieel. Dat laatste is alleen verkrijgbaar op de Trailhawk-versie, die vanaf begin 2019 gecommercialiseerd wordt.

Welke gadgets heeft de Cherokee?

Heel wat: standaard beschikt hij over de klassieke aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, een dodehoekwaarschuwing en rijstrookhulp. Op de hogere uitvoeringen komen daar nog uitgebreide parkeerhulp en een adaptieve snelheidsregelaar standaard bij.

Het Uconnect-infotainmentsysteem is er in drie verschillende groottes (5, 7 en 8,4 duim) en is in zijn meest uitgebreide uitvoering voorzien van navigatie, spraakbediening, verkeersinfo en Apple CarPlay en Android Auto.

Hoeveel kost deze vernieuwde Jeep Cherokee?

Het volledige prijsoverzicht is er nog niet, maar weten we binnenkort: begin oktober wordt de gefacelifte Jeep Cherokee gecommercialiseerd. Hij zal er opnieuw in vijf uitrustingsniveaus zijn, van het basisniveau Sport via Longitude en Limited naar Overland, en vanaf volgend jaar de Trailhawk-versie, die op gelijke hoogte wordt gezet met de Limited. Voorlopig krijgen we van Jeep één prijs mee: de 2.2 diesel met 195 pk en voorwielaandrijving kost in zijn Longitude-uitvoering minstens € 40.500.

Besluit?

Jeep kan bij ons bogen op een sterk merkimago, en daar is deze gefacelifte Cherokee een mooi voorbeeld van. Hoe hij zich op ruw terrein moet gedragen, hoef je de vernieuwde Cherokee nog steeds niet te leren. De vraag is alleen hoeveel vraag er bij SUV-kopers naar vierwielaandrijving is. Want als je hem met voorwielaandrijving neemt, dan zijn er heel wat concurrenten die dynamischer rijden, beter afgewerkt zijn en een aantrekkelijker prijskaartje voor kunnen leggen. En dan moet de Jeep-merkliefde al sterk zijn…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km