Testen

Getest: Jeep Wrangler, trouw aan de roots

Na het verdwijnen van de Land Rover Defender, die deels zijn inspiratie haalde bij de Jeep van het Amerikaanse leger, is de Jeep Wrangler vandaag wellicht de meest klassieke auto op de markt. Tenzij je Morgan meerekent, met roots in 1936. Maar die speelt natuurlijk in een andere afdeling…

  • Wouters Bruno
  • 11 oktober 2018
  • Jeep
  • 2.038 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënt off-road en aangenaam op de weg
  • Heel wat koetswerkkeuzes
  • Spirit bewaard
  • Imponerende afmetingen
  • Korte versie niet echt ruim
  • Verbruik

Het merk Jeep werd in 1941 geboren en heeft in zijn bijna 80 jaar zijn genen goed behouden. Meer nog: hij heeft het huidige autolandschap veranderd. Zonder Jeep hadden we vandaag wellicht geen overaanwezigheid van SUV’s. Maar de Wrangler JL distantieert zich volledig van de stadsavonturiers: de Wrangler blijft een rasechte off-roader.

Maar Jeep blijft niet op zijn lauweren rusten. Al decennialang gaat het icoon mee met zijn tijd. Na de oorlog heette hij CJ (Civilian Jeep), in 1987 werd het Wrangler. Met rechthoekige koplampen, die vanaf 1997 rond werden bij de tweede generatie Wrangler, de TJ. Diens looks bleven beantwoorden aan de verwachtingen, maar hij ging er wel op vooruit met schroefveren in plaats van bladveren. Tien jaar later, in 2007, werd de derde generatie, de JK, veelzijdiger met een verlengde vierdeursversie.

4x4

De Jeep Wrangler JL evolueert nu subtieler, esthetisch althans. Je herkent hem vooral door de koplampen die dieper in het radiatorrooster liggen. Maar hij behoudt zijn essentie wel, met name het onafhankelijk chassis en starre assen, al krijgt hij een breder spoor en langere wielbasis.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn er twee soorten vierwielaandrijving: Command-Trac voor de Sport en Sahara, Rock-Trac voor de Rubicon. De Rock-Trac heeft kortere lage overbrengingen en stevigere assen met elektronische vergrendeling van de differentiëlen en loskoppelbare stabilisatorstangen. De Wrangler kan zijn vier wielen permanent aandrijven, of het koppel bijna meteen overbrengen naar de voorwielen zodra de achterwielen grip verliezen. De Rubicon is daar het best voor bewapend.

Europese motoren

De grote nieuwigheid van deze generatie zit echter onder de motorkap, die voortaan uit aluminium bestaat. De Wrangler heeft twee nieuwe motoren: een benzine en een diesel. Jeep graaide in de FCA-onderdelenbak en haalde er de 2.0 viercilinder turbobenzine uit, die 272 pk sterk is, en de 2.2 MultiJet II van 200 pk. Beide motoren zijn gekoppeld aan een uitstekende ZF-achttrapsautomaat en doen makkelijk de V6 benzine en oude 2.8 diesel van de vorige generaties vergeten.

Het off-roadtalent van de Wrangler wordt bewaard en verder gefinetuned. Dat konden we eerder al ontdekken in een woestijntest in het Amerikaanse Utah. Een testrit op Europese wegen bracht ons tot dezelfde conclusie, aan het stuur van de Wrangler 2.2 MultiJet II in de Sahara-uitvoering (€ 52.200) met Overland-pakket (€ 2.700), dat zijn interieur met leder bekleedt, specifieke velgen heeft en comfortitems als handenvrij starten en een achteruitrijcamera bevat.

Het interieur en zijn rijpositie onderscheiden deze Wrangler ook van de rest van het huidige autolandschap. Het verticale dashboard is verzorgd en ziet er hedendaags uit, met een 7 duim groot tft-scherm tussen de tellers en de vierde generatie van het Uconnect-touchscreen op de middenconsole, nu 8,4 duim groot en voorzien van Apple CarPlay en Android Auto.

Uitgekleed

Het interieur van de Wrangler is trouwens volledig wasbaar (met een rubberen beschermhoes voor het infotainmentsysteem), de deuren makkelijk demonteerbaar en de voorruit neerklapbaar. Met kort én lang chassis kan ook het dak volledig open. Er zijn drie daksystemen, van een elektrisch openend Sky One-Touch-dak via de Freedom Top tot het soepele Sunrider-dak. Dat eerste gaat met een druk op de knop over de hele lengte open, Sunrider is makkelijker dan vroeger, haalt de zijpanelen eraf en rolt de kap naar achteren open. De hardtop in drie delen, in zwart of koetswerkkleur, haal je er ook af in een handomdraai.

Dagelijks inzetbaar

Op de weg is de Wrangler bijzonder vergevingsgezind, met een aangenamere en soepelere motor dan voordien, die veel beter geïsoleerd is. Het samenspel tussen motor en versnellingsbak verloopt prima, zeker omdat je deze Jeep niet als een sportwagen rijdt. De vierwielaandrijving verbetert het rijgedrag van dit soort auto’s, die in achterwielaangedreven modus snel in de problemen komen als de grip op het wegdek vermindert. Ook het comfort gaat erop vooruit, met nieuwe afstellingen van de schokdempers en een aangepaste geometrie. Het lange chassis is comfortabeler dan het korte chassis. Je kunt er dus perfect dagelijks mee rijden. Het onaangenaam vage stuur wordt gecompenseerd door de authentieke 4x4-stijl en de mogelijkheid om in een handomdraai het dak te openen en de deuren te demonteren. Dergelijke verfrissing maakt dit soort atypische auto’s aantrekkelijk, toch?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

Net als de DS 7 verliest de DS 3 zijn ‘Crossback’-benaming bij zijn restyling. De elektrische uitvoering wordt dan weer wat gespierder en krijgt een batterij met een grotere capaciteit.

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

En de puristen zullen ongetwijfeld blij zijn om ook bij dit model te kunnen genieten van een V12-symfonie!

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

Deze generatie van de Focus krijgt dan misschien geen iconische RS-variant, maar toch…

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

Het nieuwe elektrische instapmodel van BMW kan nu al gereserveerd worden door € 1.000 te storten.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km