Testen

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Nu er voor het eerst ook een Berline-versie van de A-Klasse bestaat, mag de CLA zijn rol als genietbaar buitenbeentje helemaal uitspelen. Of hoe Mercedes de concurrentie ook ditmaal wil voorblijven, door letterlijk alle niches in het compacte segment in te vullen.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 17 april 2019
  • MERCEDES-BENZ
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam interieur
  • Evenwichtig weggedrag
  • Opvallend design
  • 180d mist pit
  • Alleen conventionele motoren
  • Kleinere koffer

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

De nieuwe A-Klasse moet op termijn een gezin met acht telgen vormen. De Hatchback is er al sinds vorig jaar, de Berline is net gelanceerd en nu is de CLA is nu aan de beurt: de vierdeurs coupé die in 2013 als gok werd geïntroduceerd en zes jaar later 750.000 keer van de band is gerold. Spreekt voor zich dat Mercedes een vervolg aan dat succesverhaal wil breien, ook al wordt de tweede generatie iets hoger gepositioneerd om de afstand tussen de kwieke A-Klasse en de klassieke C-Klasse te dichten.

Wacht eens even, had de A-Klasse met de Berline al geen vierdeurs in zijn rangen?

Zelfs Mercedes geeft toe dat twee gelijkaardige modellen binnen dezelfde ‘klasse’ verwarrend is. Maar omdat de Duitsers hun CLA steeds meer als een zelfstandig model zien beter dan een afgeleide van, is er volgens hen plek ontstaan voor een klassiekere sedanversie van de A-Klasse, die in België de naam Berline krijgt. Zet het tweetal evenwel samen en je moet al naar het profiel of de achterkant kijken om het verschil te zien, hoewel de afmetingen in alle richtingen verschillen.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Waar zitten de verschillen tussen A-Klasse Berline en CLA Coupé dan precies?

De CLA Coupé is lager, breder én een fractie langer dan de Berline om dynamischer voor de dag te komen. Ten opzichte van het uitgaande model is de wielbasis ook met 30 millimeter toegenomen, ten voordele van het passagierscompartiment. Door het grotere glasoppervlak lijkt het zelfs alsof de binnenkant in zijn geheel is gegroeid, maar dat blijkt optisch bedrog. De koffer is zelfs een beetje kleiner geworden, maar heeft wel een bredere toegang om spullen makkelijker te kunnen laden en lossen. Desondanks blijft het voorin aangenamer toeven dan op de achterbank, waar de hoofdruimte nog steeds niet royaal is.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Is ‘dynamisch’ ook het sleutelwoord als het over de rijkwaliteiten gaat?

De vorige CLA was redelijk stug geveerd, ongeacht de uitvoering. De nieuwe tapt op dat vlak uit een ander vaatje, door een comfortabele afstelling met een precieze sturing te combineren. Zelfs op de standaardsetup met grote velgen is de demping patent, terwijl de koets nooit echt gaat overhellen in sportief genomen bochten. Kortom: een gedegen compromis dat de CLA nog een stuk veelzijdiger maakt, zeker in combinatie met het verhoogde comfort aan boord. Zelfs de zetels zijn tegenwoordig van het zachtere type, net als de plastics die ook een upgrade hebben gekregen.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Valt er onder de motorkap evenveel goed nieuws te rapen?

Op technisch vlak neemt de CLA gewoon de motoropties van de A-Klasse (Berline) over. Nog even geen hybridemotoren dus, maar wel twee turbodiesels en evenveel benzines die in verschillende vermogenstrappen te hebben zijn. De populaire 180d is tegenwoordig een 1.5 van Renault-makelij, die weliswaar zuinig is maar niet bepaald pittig. De optionele 7G-DCT-automaat slooft zich uit om de gaten te dichten, maar zo goed als bij de 2.0 turbodiesel van Mercedes zelf lukt dat niet. Vanaf de 200d met 150 pk wordt het dan ook interessant, mede omdat die nu al aan de strenge Euro 6d-norm voldoet en heel weinig schadelijke NOx uitstoot. Hoe de nog kleinere 1.3 turbobenzine in de CLA presteert, hebben we nog niet kunnen quoteren. Wordt dus vervolgd met een test in eigen land.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Verder nog iets dat je zeker van de nieuwe CLA moet weten?

Dat hij bij vergelijkbare motor en uitvoering ongeveer 3.000 euro duurder is dan de Berline, en bijna 4.000 euro meer kost dan de Hatchback. Daarvoor krijg je een Ster die zijn gekrompen CLS-outfit tot in de perfectie draagt en bovendien standaard een gesofisticeerde achterophanging heeft. Mede daardoor rijdt de tweede generatie een stuk comfortabeler, zonder het betere bochtenwerk te schuwen. Doe daar nog een update van het MBUX-infotainmentsysteem met slimme stembediening bij en je krijgt een product dat zijn mannetje prima staat in het niemandsland tussen de A en de C-Klasse.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Besluit?

Zes jaar na datum is Mercedes nog steeds moederziel alleen om een compacte vierdeurs coupé in het premiumsegment aan te bieden. Audi heeft weliswaar een A3 Sedan op stal, maar dat is eerder een concurrent voor de recent gelanceerde A-Klasse Berline die nu ook in het gamma zit. De enige wolk aan de einder is de BMW 2 Reeks Gran Coupé, die al in de coulissen staat te popelen om de strijd met de Coupé aan te gaan. Maar tegen dan heeft Mercedes alweer een nieuwe CLA in stelling, te weten de Shooting Brake, waardoor de concurrentie opnieuw op achtervolgen is aangewezen. Zeiden we trouwens al dat er binnen de kortste keren ook nog een GLA én een GLB bijkomen om de familie van acht compleet te maken?

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 37.593
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Benzine, Manueel

€ 33.093
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 14.800
2019
8.414 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2017
37.332 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 33.900
2020
14.349 km

Elektrisch, Automaat

€ 13.950
2021
271 km