Testen

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Nu er voor het eerst ook een Berline-versie van de A-Klasse bestaat, mag de CLA zijn rol als genietbaar buitenbeentje helemaal uitspelen. Of hoe Mercedes de concurrentie ook ditmaal wil voorblijven, door letterlijk alle niches in het compacte segment in te vullen.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 17 april 2019
  • Mercedes-Benz
  • 2.265 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam interieur
  • Evenwichtig weggedrag
  • Opvallend design
  • 180d mist pit
  • Alleen conventionele motoren
  • Kleinere koffer

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

De nieuwe A-Klasse moet op termijn een gezin met acht telgen vormen. De Hatchback is er al sinds vorig jaar, de Berline is net gelanceerd en nu is de CLA is nu aan de beurt: de vierdeurs coupé die in 2013 als gok werd geïntroduceerd en zes jaar later 750.000 keer van de band is gerold. Spreekt voor zich dat Mercedes een vervolg aan dat succesverhaal wil breien, ook al wordt de tweede generatie iets hoger gepositioneerd om de afstand tussen de kwieke A-Klasse en de klassieke C-Klasse te dichten.

Wacht eens even, had de A-Klasse met de Berline al geen vierdeurs in zijn rangen?

Zelfs Mercedes geeft toe dat twee gelijkaardige modellen binnen dezelfde ‘klasse’ verwarrend is. Maar omdat de Duitsers hun CLA steeds meer als een zelfstandig model zien beter dan een afgeleide van, is er volgens hen plek ontstaan voor een klassiekere sedanversie van de A-Klasse, die in België de naam Berline krijgt. Zet het tweetal evenwel samen en je moet al naar het profiel of de achterkant kijken om het verschil te zien, hoewel de afmetingen in alle richtingen verschillen.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Waar zitten de verschillen tussen A-Klasse Berline en CLA Coupé dan precies?

De CLA Coupé is lager, breder én een fractie langer dan de Berline om dynamischer voor de dag te komen. Ten opzichte van het uitgaande model is de wielbasis ook met 30 millimeter toegenomen, ten voordele van het passagierscompartiment. Door het grotere glasoppervlak lijkt het zelfs alsof de binnenkant in zijn geheel is gegroeid, maar dat blijkt optisch bedrog. De koffer is zelfs een beetje kleiner geworden, maar heeft wel een bredere toegang om spullen makkelijker te kunnen laden en lossen. Desondanks blijft het voorin aangenamer toeven dan op de achterbank, waar de hoofdruimte nog steeds niet royaal is.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Is ‘dynamisch’ ook het sleutelwoord als het over de rijkwaliteiten gaat?

De vorige CLA was redelijk stug geveerd, ongeacht de uitvoering. De nieuwe tapt op dat vlak uit een ander vaatje, door een comfortabele afstelling met een precieze sturing te combineren. Zelfs op de standaardsetup met grote velgen is de demping patent, terwijl de koets nooit echt gaat overhellen in sportief genomen bochten. Kortom: een gedegen compromis dat de CLA nog een stuk veelzijdiger maakt, zeker in combinatie met het verhoogde comfort aan boord. Zelfs de zetels zijn tegenwoordig van het zachtere type, net als de plastics die ook een upgrade hebben gekregen.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Valt er onder de motorkap evenveel goed nieuws te rapen?

Op technisch vlak neemt de CLA gewoon de motoropties van de A-Klasse (Berline) over. Nog even geen hybridemotoren dus, maar wel twee turbodiesels en evenveel benzines die in verschillende vermogenstrappen te hebben zijn. De populaire 180d is tegenwoordig een 1.5 van Renault-makelij, die weliswaar zuinig is maar niet bepaald pittig. De optionele 7G-DCT-automaat slooft zich uit om de gaten te dichten, maar zo goed als bij de 2.0 turbodiesel van Mercedes zelf lukt dat niet. Vanaf de 200d met 150 pk wordt het dan ook interessant, mede omdat die nu al aan de strenge Euro 6d-norm voldoet en heel weinig schadelijke NOx uitstoot. Hoe de nog kleinere 1.3 turbobenzine in de CLA presteert, hebben we nog niet kunnen quoteren. Wordt dus vervolgd met een test in eigen land.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Verder nog iets dat je zeker van de nieuwe CLA moet weten?

Dat hij bij vergelijkbare motor en uitvoering ongeveer 3.000 euro duurder is dan de Berline, en bijna 4.000 euro meer kost dan de Hatchback. Daarvoor krijg je een Ster die zijn gekrompen CLS-outfit tot in de perfectie draagt en bovendien standaard een gesofisticeerde achterophanging heeft. Mede daardoor rijdt de tweede generatie een stuk comfortabeler, zonder het betere bochtenwerk te schuwen. Doe daar nog een update van het MBUX-infotainmentsysteem met slimme stembediening bij en je krijgt een product dat zijn mannetje prima staat in het niemandsland tussen de A en de C-Klasse.

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Besluit?

Zes jaar na datum is Mercedes nog steeds moederziel alleen om een compacte vierdeurs coupé in het premiumsegment aan te bieden. Audi heeft weliswaar een A3 Sedan op stal, maar dat is eerder een concurrent voor de recent gelanceerde A-Klasse Berline die nu ook in het gamma zit. De enige wolk aan de einder is de BMW 2 Reeks Gran Coupé, die al in de coulissen staat te popelen om de strijd met de Coupé aan te gaan. Maar tegen dan heeft Mercedes alweer een nieuwe CLA in stelling, te weten de Shooting Brake, waardoor de concurrentie opnieuw op achtervolgen is aangewezen. Zeiden we trouwens al dat er binnen de kortste keren ook nog een GLA én een GLB bijkomen om de familie van acht compleet te maken?

Getest: Mercedes CLA (2019), gepromoveerd

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km