Hyundai
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Na een eerste facelift in 2015 krijgt de plug-inhybride Outlander nu grondige technische wijzigingen. Maakt dat deze SUV met elektrische ziel nog interessanter?
Met de PX33-conceptcar uit 1936 is Mitsubishi een 4x4-pionier. Maar met de Minica EV uit 1971 dacht het ook al vroeg aan elektrische modellen. Die ervaringen culmineren sinds een tijdje in de Outlander PHEV. De plug-inhybride SUV werd in 2013 op de Europese markt gelanceerd. Sindsdien stapelt hij de verkooprecords op, en werd hij de meest verkochte plug-inhybride in Europa in 2015, 2016 en 2017.
In tegenstelling tot andere plug-inhybrides, die zich vooral als klassieke auto’s met elektrische ondersteuning profileren, is de SUV van Mitsubishi een elektrische auto met een verbrandingsmotor. Dat fundamentele verschil verklaart het technisch complexe opzet van de auto, maar ook zijn efficiëntie.
De plug-in-SUV werkt eigenlijk op drie verschillende manieren: 100 procent elektrisch, hybride in serie of in parallel. Standaard rijdt hij elektrisch en gebruikt hij twee elektromotoren (een per as) met behulp van energie van de batterijen. In seriële hybridemodus gebruikt hij maar een van beide elektromotoren. De verbrandingsmotor zorgt dan voor het opwekken van “verse” stroom. Wanneer de chauffeur het gaspedaal vloert en dus het maximale elektrische vermogen aanspreekt, of omdat de batterij volledig leeg is. In sommige gevallen rijdt de Outlander PHEV in parallelle hybridemodus. De verbrandingsmotor drijft dan rechtstreeks de voorwielen aan bovenop beide elektromotoren.
In de praktijk kan die techniek je het gevoel geven dat je met een hybride met CVT-transmissie rijdt: duw op het gas en het toerental zoekt het juiste punt om zoveel mogelijk elektriciteit/vermogen naar de voorwielen te sturen. Maar de Outlander PHEV heeft eigenlijk geen versnellingsbak. De verbrandingsmotor wordt indien nodig rechtstreeks aan de voorwielen gekoppeld met een simpele koppeling.
De technologie werd in 2013 positief onthaald, maar de meningen waren verdeeld over zijn klassieke looks. Mitsubishi zorgde daarom voor een facelift in 2015. Jaargang 2019 wijzigt dan weer bijzonder beperkt. Aan de buitenkant zien we een hertekend radiatorrooster, een nieuwe achterspoiler en nieuwe velgen. Dat moet de Outlander PHEV meer “premium” maken en er in Europa Mitsubishi’s vlaggenschip van maken. Temeer omdat de Pajero binnenkort uit de catalogus verdwijnt.
Maar vooral aan boord slaat de Japanner een andere toon aan: op de topversie krijg je leder met diamantvormige stiksels, en de dakhemel is voortaan zwart. Voeg daar nog wat opgewaardeerde materialen aan toe en de presentatie ziet er verleidelijker uit dan voordien.
De interessantste nieuwigheden zitten echter onderhuids. De vorige 2.0 benzine die volgens de Ottocyclus werkte maakt plaats voor een nieuwe 2.4 benzine volgens de Atkinsoncyclus. Dat levert een beter rendement op (vermogen en koppel stijgen van 121 pk en 190 Nm naar 135 pk en 211 Nm). De generator is 10 procent krachtiger, de elektromotor op de achteras gespierder (70 kW, 95 pk). Nog goed nieuws: de opslagcapaciteit van de batterij steeg van 12 naar 13,8 kWh. Die communiceert trouwens intelligent tussen de auto en het elektriciteitsnet. Met twee stopcontacten aan boord voedt het trouwens elektrische toestellen tot 1.500 watt.
De technische wijzigingen verhogen de topsnelheid in volledig elektrische modus van deze plug-inhybride SUV van 125 km/u naar 135 km/u. Ondanks strengere WLTP-normen zou deze Outlander PHEV 2019 – in afwachting van de finale homologatie – een elektrisch rijbereik van 45 kilometer halen, een gemiddeld verbruik van 2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 46 g/km.
Naast het fiscale deel moeten de wijzigingen de Mitsubishi ook aangenamer doen rijden. De aandrijflijn wordt alleszins efficiënter en discreter. Dankzij wijzigingen aan de stijfheid van de structuur en aan het contact met de weg (afstelling van de dempers en nieuwe stuurkalibratie), maar ook een heuse “Sport”-modus, wordt de Outlander PHEV dynamischer en comfortabeler. Dat lijkt tegenstrijdig, maar viel ons op tijdens een identieke testrit met jaargangen 2018 en 2019.
De meest “geëvolueerde” plug-inhybride op de markt is voor zijn reële verbruik wel even afhankelijk van verschillende parameters. Zoals de rijstijl en de tijd tussen de verschillende laadbeurten. Leg je minder dan 45 kilometer af tussen twee laadbeurten (vier uur aan een normaal laadpunt, 25 minuten voor 80 procent batterijniveau aan een snellader), dan verbruik je bijna geen brandstof. Laad je nooit op, dan zit je aan 8 l/100 km. Gemiddeld kom je op zo’n 5 l/100 km uit.
Mitsubishi gebruikte de feedback van zo’n 150.000 Outlander PHEV-klanten om de nieuwe jaargang te finetunen. De wijzigingen wierpen hun vruchten af. Aan de buitenkant vallen ze niet meteen op, maar aan boord gaat het kwaliteitsgevoel erop vooruit. Op de baan lijkt de Japanner nog makkelijker in gebruik. De prijs? Daarvoor is het nog even wachten tot de lancering in september.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?