Testen

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

De extravagante Nissan Juke is na 9 jaar en 1,5 miljoen exemplaren vervangen door een nieuwe generatie. Die houdt nog een paar designtrekken van zijn voorganger, maar is voor de rest vooral veel rationeler geworden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 oktober 2019
  • Nissan
3,5
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Eindelijk binnen- en kofferruimte
  • Moderne uitrusting
  • Nog steeds verfrissende look
  • Slechts één motor
  • Vrij hoge CO2-uitstoot (fiscaliteit)
  • Weinig subtiele werking rijhulpsystemen

In 2010 kwam de Nissan Juke op de markt en had hij het segment van de B-SUV quasi voor zich alleen. De pioniersrol van Nissan heeft zich cash terugbetaald, want wereldwijd zijn er van het nochtans behoorlijk controversieel ogende karretje liefst 1,5 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 1 miljoen in Europa (en 18.000 in de Belux). Zijn carrière heeft 9 jaar geduurd, maar nu is hij echt aan vervanging toe. De concurrentie heeft namelijk niet stilgezeten en vandaag opereert de Juke in een markt waar al 24 andere B-SUV’s te koop zijn.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Met de Franse slag

Tijd dus voor vernieuwing. Klantenonderzoek heeft volgens Nissan aangetoond dat 52 procent van de Juke-kopers het model kozen om zijn onderscheidende uiterlijk. Dat moest dus zoveel mogelijk behouden blijven, maar tegelijk moest het design iets minder controversieel worden om nog meer kandidaat-klanten aan te kunnen spreken. Daarnaast kampte de oude Juke met een paar grote nadelen, zoals het gebrek aan ruimte op de achterbank, een kleine koffer en een heel somber interieur (vooral achterin). Voor de nieuwkomer vertrok Nissan daarom op basis van het CMF-B-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, dat is ingewijd door de Renault Clio en… de B-SUV Renault Captur. Het gevolg is dat de nieuwe Juke 7,5 centimeter langer is dan zijn voorganger (4,21 meter) en dat zijn wielbasis met liefst 10 centimeter is gegroeid tot 2.636 millimeter. Gevolg: eindelijk kunnen 2 volwassenen achterin zitten voor langer dan gewoon een ritje naar de supermarkt. Het nieuwe platform is bovendien 13 procent stijver en ondanks de veel grotere buitenmaten is de nieuwkomer 35 kilo lichter.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Een ander gevolg van deze modernere basis uit Frankrijk is dat de nieuwe Juke qua elektronische uitrusting helemaal met zijn tijd mee is: afhankelijk van het uitrustingsniveau is hij uitgerust met ProPilot (actieve snelheidsregelaar, rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing) en het infotainmentsysteem krijgt een SIM-kaart waarmee je steeds via je smartphone in contact kan blijven met je auto. Het navigatiesysteem kan op die manier ook live verkeersinfo downloaden. Als je toch liever Waze of een andere navigatie-app van je smartphone gebruikt, kan dat voortaan ook dankzij Apple CarPlay of Android Auto. We missen enkel nog een draadloze oplaadfunctie voor smartphones, zeker omdat er maar één USB- en één 12V-stekker zijn om toestellen onderweg op te laden.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Eén motor

Bij zijn lancering is de Juke verkrijgbaar met één enkele motor: een 1.0-turbodriecilinder op benzine met 117 pk en 180 Nm (of gedurende 25 seconden 200 Nm dankzij een overboostfunctie). Die laat zich naar keuze combineren met een manuele zesversnellingsbak (standaard) of een robotbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen (2.000 euro, geleverd door Getrag). Vragen over eventuele andere motorversies (diesel, een krachtigere Nismo, hybride of plug-in hybride, elektrisch) werden door de mensen van Nissan op een heel geïrriteerde toon ontweken, wat laat vermoeden dat er intern nog veel onenigheid heerst over de kwestie. We vermoeden dat er toch iets met minder CO2-uitstoot zal (moeten) komen, want met minstens 135 g/km en tot 146 g/km in functie van het uitrustingsniveau en de versnellingsbak is deze Juke niet bepaald een spaarwonder en heeft hij het in Vlaanderen fiscaal gezien niet onder de markt. Maar er komt een plug-in hybride variant van de Captur en de Alliantie heeft ook PHEV-specialist Mitsubishi in huis, dus het zou ons sterk verwonderen als deze Juke op termijn geen stekker krijgt…

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Brave jongen

Genoeg giswerk rond de evolutie van het model, tijd voor een testrit. We kunnen vrij kort zijn: de nieuwe Juke rijdt braaf en voorkomend zonder zijn bestuurder veel te betrekken bij wat er allemaal aan de wielen gebeurt. Als je haastig een slingerbaantje wil afwerken, geeft het vage stuur weinig vertrouwen zodat het wat lastiger is om zuivere lijnen te rijden. Bovendien grijpen de rijhulpsystemen bij momenten heel onverwacht en ook vrij bruusk in, wat de rust aan boord niet ten goede komt. Maar gezien het doel waarvoor deze Juke is ontwikkeld – rijden in de stad en de rand – is hij perfect tegen zijn taak opgewassen. De driecilindermotor is stil bij constante snelheden, maar gaat wat rauw brullen als je hem op zijn staart trapt. En dat doe je vrij vaak, want hij bulkt niet bepaald van de reserves. In de file vertoont hij trouwens nog een ander vervelend trekje: bij stationair toerental davert hij als een 15 jaar oude diesel. Gelukkig legt het standaard stop-startsysteem hem vaak stil.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Ons verdict

De nieuwe Juke is veel rationeler dan zijn wat controversieel ogende voorganger: zijn design is wat braver – maar nog steeds onderscheidend genoeg –, hij biedt veel meer binnenruimte, de koffer is groter en de elektronische uitrusting is helemaal up-to-date. De enige verkrijgbare motor is niet de meest levenslustige, maar hij kan wel met het verkeer mee. De nieuwe Juke is met zijn startprijs van 20.990 euro liefst 10 procent (2.000 euro) duurder dan zijn voorganger. Dat zal voor veel eigenaars van een huidige Juke even slikken zijn…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km