Testen

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

De extravagante Nissan Juke is na 9 jaar en 1,5 miljoen exemplaren vervangen door een nieuwe generatie. Die houdt nog een paar designtrekken van zijn voorganger, maar is voor de rest vooral veel rationeler geworden.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 oktober 2019
  • Nissan
  • 1.752 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Eindelijk binnen- en kofferruimte
  • Moderne uitrusting
  • Nog steeds verfrissende look
  • Slechts één motor
  • Vrij hoge CO2-uitstoot (fiscaliteit)
  • Weinig subtiele werking rijhulpsystemen

In 2010 kwam de Nissan Juke op de markt en had hij het segment van de B-SUV quasi voor zich alleen. De pioniersrol van Nissan heeft zich cash terugbetaald, want wereldwijd zijn er van het nochtans behoorlijk controversieel ogende karretje liefst 1,5 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 1 miljoen in Europa (en 18.000 in de Belux). Zijn carrière heeft 9 jaar geduurd, maar nu is hij echt aan vervanging toe. De concurrentie heeft namelijk niet stilgezeten en vandaag opereert de Juke in een markt waar al 24 andere B-SUV’s te koop zijn.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Met de Franse slag

Tijd dus voor vernieuwing. Klantenonderzoek heeft volgens Nissan aangetoond dat 52 procent van de Juke-kopers het model kozen om zijn onderscheidende uiterlijk. Dat moest dus zoveel mogelijk behouden blijven, maar tegelijk moest het design iets minder controversieel worden om nog meer kandidaat-klanten aan te kunnen spreken. Daarnaast kampte de oude Juke met een paar grote nadelen, zoals het gebrek aan ruimte op de achterbank, een kleine koffer en een heel somber interieur (vooral achterin). Voor de nieuwkomer vertrok Nissan daarom op basis van het CMF-B-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, dat is ingewijd door de Renault Clio en… de B-SUV Renault Captur. Het gevolg is dat de nieuwe Juke 7,5 centimeter langer is dan zijn voorganger (4,21 meter) en dat zijn wielbasis met liefst 10 centimeter is gegroeid tot 2.636 millimeter. Gevolg: eindelijk kunnen 2 volwassenen achterin zitten voor langer dan gewoon een ritje naar de supermarkt. Het nieuwe platform is bovendien 13 procent stijver en ondanks de veel grotere buitenmaten is de nieuwkomer 35 kilo lichter.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Een ander gevolg van deze modernere basis uit Frankrijk is dat de nieuwe Juke qua elektronische uitrusting helemaal met zijn tijd mee is: afhankelijk van het uitrustingsniveau is hij uitgerust met ProPilot (actieve snelheidsregelaar, rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing) en het infotainmentsysteem krijgt een SIM-kaart waarmee je steeds via je smartphone in contact kan blijven met je auto. Het navigatiesysteem kan op die manier ook live verkeersinfo downloaden. Als je toch liever Waze of een andere navigatie-app van je smartphone gebruikt, kan dat voortaan ook dankzij Apple CarPlay of Android Auto. We missen enkel nog een draadloze oplaadfunctie voor smartphones, zeker omdat er maar één USB- en één 12V-stekker zijn om toestellen onderweg op te laden.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Eén motor

Bij zijn lancering is de Juke verkrijgbaar met één enkele motor: een 1.0-turbodriecilinder op benzine met 117 pk en 180 Nm (of gedurende 25 seconden 200 Nm dankzij een overboostfunctie). Die laat zich naar keuze combineren met een manuele zesversnellingsbak (standaard) of een robotbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen (2.000 euro, geleverd door Getrag). Vragen over eventuele andere motorversies (diesel, een krachtigere Nismo, hybride of plug-in hybride, elektrisch) werden door de mensen van Nissan op een heel geïrriteerde toon ontweken, wat laat vermoeden dat er intern nog veel onenigheid heerst over de kwestie. We vermoeden dat er toch iets met minder CO2-uitstoot zal (moeten) komen, want met minstens 135 g/km en tot 146 g/km in functie van het uitrustingsniveau en de versnellingsbak is deze Juke niet bepaald een spaarwonder en heeft hij het in Vlaanderen fiscaal gezien niet onder de markt. Maar er komt een plug-in hybride variant van de Captur en de Alliantie heeft ook PHEV-specialist Mitsubishi in huis, dus het zou ons sterk verwonderen als deze Juke op termijn geen stekker krijgt…

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Brave jongen

Genoeg giswerk rond de evolutie van het model, tijd voor een testrit. We kunnen vrij kort zijn: de nieuwe Juke rijdt braaf en voorkomend zonder zijn bestuurder veel te betrekken bij wat er allemaal aan de wielen gebeurt. Als je haastig een slingerbaantje wil afwerken, geeft het vage stuur weinig vertrouwen zodat het wat lastiger is om zuivere lijnen te rijden. Bovendien grijpen de rijhulpsystemen bij momenten heel onverwacht en ook vrij bruusk in, wat de rust aan boord niet ten goede komt. Maar gezien het doel waarvoor deze Juke is ontwikkeld – rijden in de stad en de rand – is hij perfect tegen zijn taak opgewassen. De driecilindermotor is stil bij constante snelheden, maar gaat wat rauw brullen als je hem op zijn staart trapt. En dat doe je vrij vaak, want hij bulkt niet bepaald van de reserves. In de file vertoont hij trouwens nog een ander vervelend trekje: bij stationair toerental davert hij als een 15 jaar oude diesel. Gelukkig legt het standaard stop-startsysteem hem vaak stil.

Getest: Nissan Juke, het verstand komt met de jaren

Ons verdict

De nieuwe Juke is veel rationeler dan zijn wat controversieel ogende voorganger: zijn design is wat braver – maar nog steeds onderscheidend genoeg –, hij biedt veel meer binnenruimte, de koffer is groter en de elektronische uitrusting is helemaal up-to-date. De enige verkrijgbare motor is niet de meest levenslustige, maar hij kan wel met het verkeer mee. De nieuwe Juke is met zijn startprijs van 20.990 euro liefst 10 procent (2.000 euro) duurder dan zijn voorganger. Dat zal voor veel eigenaars van een huidige Juke even slikken zijn…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km