Testen

Getest: Opel Combo Life, en dat maakt drie

Nu Opel deel uitmaakt van de Franse PSA-groep, wisselt ook de Combo van alliantie. Geen broederband met de Fiat Doblo meer, maar met het duo Citroën Berlingo/Peugeot Rifter. Wordt het een spelletje “zoek de verschillen”?

  • Bervoets Wim
  • 04 oktober 2018
  • Opel
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Interieurruimte (vooral XL)
  • Moduleerbaarheid
  • Groot openzwaaiende achterklep
  • Wat braver uiterlijk dan Berlingo en Rifter
  • Zicht schuin naar voren

Met deze Combo Life, zoals hij voortaan heet, is Opel aan de vijfde generatie toe. Was de eerste nog gebaseerd op de Kadett, dan namen generatie twee en drie de Corsa als basis. De uitgaande generatie speelde dan weer samen met de Fiat Doblo. Nu Opel onderdak krijgt van PSA, hangt de nieuwe Combo Life sterk samen met de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter.

In welk opzicht verschilt hij dan van de Berlingo en Rifter?

Vooral in het design van de voorkant. Opel koos voor een braver design. Geen beschermstukken in kunststof zoals bij de Rifter of airbumps zoals de Berlingo, maar een klassiek design met voorkant die netjes bij de rest van het Opel-gamma past. De Combo Life mikt op klanten die met de vorige Combo reden, maar ook op voormalige eigenaars van een Meriva of Zafira. Die ga je natuurlijk niet afschrikken met felle kleuren en contrasterende accenten.

Verder is deze Opel Combo Life met zijn 4,40 meter exact even lang als de Berlingo en Rifter. Hij kiest ook voor schuifdeuren voor de passagiers achteraan en voor een breed openzwaaiende achterklep. En net als zijn Franse stalgenoten is de Combo Life er ook in een XL-variant, die dan 4,75 meter lang is.

Zijn er binnenin verschillen?

Het dashboard haalt in grote lijnen zijn inspiratie bij de Citroën en Peugeot, maar het stuur, instrumentenpaneel en infotainmentsysteem zijn volledig eigen aan Opel. Wie al in de Berlingo en Rifter gezeten heeft, herkent de omgeving sowieso. Inclusief de zetels, die wat aan de vlakke kant zijn. Opmerkelijk detail: kies je voor de automatische versnellingsbak, dan krijg je een klassieke handrem op de vloer, en dan doe je het zonder die handig hoge middentunnel met extra opbergvakjes.

Biedt deze Combo Life dan ook dezelfde binnenruimte?

Als we kijken naar de keuze tussen vijf en zeven zitplaatsen alvast wel: zowel op de gewone als op de lange versie kan je een derde zitrij aanvinken, die twee extra zetels toevoegt. Op de XL-versie zijn die in de lengterichting verschuifbaar. En net als bij de Citroën en Peugeot kan je op de gewone versie in de hogere uitvoeringen een panoramadak aanvinken met een extra opbergrek tegen het plafond en een verborgen rekje boven de kofferruimte. Wel even kijken, want niet alle extra opbergvakjes zijn zomaar mogelijk op alle versies.

Opel geeft op papier een kleiner koffervolume op voor zijn Combo Life dan Citroën en Peugeot voor hun Berlingo en Rifter doen: 597 liter tegenover 750 liter voor de gewone versie. Op de XL-versie gaat het om 850 liter tegenover 1.050 liter. Maar Citroën en Peugeot hanteren een andere meetmethode: in de praktijk gaat het dus om een identiek koffervolume. Ook de moduleerbaarheid is hetzelfde, met een 60/40-achterbank en in de hogere uitvoeringen een achterbank met drie afzonderlijke zetels. De achterklep zwaait breed open, maar de achterruit is optioneel afzonderlijk te openen.

Welke motoren heeft deze Combo Life?

Het benzineaanbod is momenteel beperkt tot de 1.2 Turbo, een driecilinder turbobenzine van de PSA-groep. Die is 110 pk sterk, en gekoppeld aan een manuele zesbak. Vanaf 2019 komt er een versie van 130 pk met achttrapsautomaat. Het dieselaanbod is uitgebreider: de 1.5 Turbo D is er met 75, 102 en 131 pk. De eerste twee hebben een manuele vijfbak, de krachtigste versie een zesbak of achttrapsautomaat. De XL-versie laat de 75 pk-diesel achterwege.

Hoe rijdt hij?

Prima, eigenlijk. De Combo Life is minder bestelbreak en meer personenwagen, net als de Rifter en Berlingo. De Opel rijdt dus geruststellend en eerlijk, maar stuurt en schakelt wat afstandelijk. Het rijcomfort primeert: de ophanging verteert oneffenheden zoals het hoort, de rij- en rolgeluiden filtert de Combo Life prima, net als het motorgeluid.

We reden tijdens deze eerste kennismaking met de 1.5-dieselmotor in zijn versie met 130 pk en manuele zesbak. Die is met een acceleratie van 10,6 seconden naar 100 km/u niet van de snelste, maar zijn 300 Nm zijn ruim voldoende voor al je dagelijkse verplaatsingen. Voor de meeste gezinnen zal ook hier de 1.2 Turbo met 130 pk de interessantste keuze worden.

Hoeveel bedraagt het prijsverschil met zijn collega’s?

De vanafprijs van de Opel Combo Life is € 18.000. Net als bij zijn Franse collega’s krijg je daarvoor alleen de 1.2 Turbo met 110 pk in de basisuitvoering. Die heet bij Opel “Comfort” en stelt het met één schuifdeur, maar scoort qua rijhulp al niet slecht, met een snelheidsregelaar, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning. Met zijn vanafprijs situeert de Opel zich netjes tussen de Berlingo (€ 17.400) en de Rifter (€ 18.900).

De uitvoeringen “Edition” en “Innovation” zijn niet alleen beschikbaar met alle motorversies, maar zijn ook mooier aangekleed en bieden meer comfortopties in de optielijst. In combinatie met de 1.2 Turbo met 110 pk kost de Edition-uitvoering € 20.200, de Innovation € 23.210.

Besluit?

De Combo Life is net als de Berlingo en Rifter meer personenwagen dan bestelbreak. Een auto met heel wat kwaliteiten dus, met binnenruimte voorop. De verschillen met zijn Franse stalgenoten zijn klein, dus hij zal vooral op zoek moeten gaan naar een eigen identiteit. Mikken op klanten die niet meer bij een Meriva of Zafira terechtkunnen, lijkt daarbij geen slechte zet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km