Testen

Getest: Peugeot 508 SW, de beste break?

Net na de presentatie van de nieuwe 508 pakt Peugeot uit met een break die de tradities in het D-segment uitdaagt. Kan deze lage en dynamisch ogende break de klanten van de Duitse referenties charmeren?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 december 2018
  • Peugeot
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerking eindelijk op niveau
  • Opmerkelijke prestaties
  • Ruime en comfortabele break
  • Vernieuwend design
  • Achterste zitplaatsen enigzins beperkt
  • Gps soms te traag
  • Matig koffervolume
  • Te grote middenconsole
  • Te hoorbare diesel

De marketingjongens van Peugeot hebben hun woordenboek bovengehaald om hun 508 SW in de picture te zetten. Snedig, radicaal, adembenemend,… Maar toegegeven: de designers hebben knap werk geleverd. De stijlkeuzes aan de binnen- en buitenkant zijn niet langer dertien-in-een-dozijn, maar bij het beste van wat we bij massaconstructeurs gewoon zijn.

Laag en rank

De designers haalden hun inspiratie bij shooting brakes, waardoor de daklijn laag en rank werd gehouden, net als bij de berline. Dat kenmerk wordt versterkt door de frameloze ruiten, die het silhouet verder verfijnen en de glaspartijen beperkt houden.

De voorkant krijgt scherpe led-koplampen, in een geslaagd evenwicht met het radiatorrooster. Alleen de dagrijlichten zien er wat tranerig uit, of als vampiertanden, maar Peugeot durfde tenminste. De achterkant heeft dan weer een zwarte glanzende horizontale strook, met dezelfde achterlichten als de berline. De diffusor achteraan herbergt een dubbele uitlaat en de achteruitrijlichten.

Ruimte

Wie break zegt, zegt natuurlijk praktische koffer. De 508 SW biedt 530 liter, makkelijk toegankelijk via een optioneel elektrische achterklep en een lage en brede laaddrempel. De achterbank gaat plat in een 1/3-2/3 verhouding en levert een quasi vlakke laadvloer op, met 1.780 liter aan interieurruimte.

De zetels vooraan steunen prima, en staan aan weerszijden van een imposante middentunnel die overloopt in het dashboard dat wat wegheeft van een vliegtuigcockpit. Een massagefunctie is optioneel. De achterbank is dan weer wat lastiger voor grote passagiers door de lage daklijn.

Toptechnologie

Net als de berline krijgt deze 508 SW Peugeots ‘i-Cockpit’. De details en materiaalkeuze steken hun premiumambities niet onder stoelen of banken en leggen de Franse lat voor afwerking een flink stuk hoger. Nog zoals bij andere Peugeots is ook hier het stuurwiel niet volledig rond en krijg je ‘pianotoetsen’ onder het infotainmentscherm – al zijn die niet makkelijk leesbaar. Onder de middenconsole huist een opbergvak met twee USB-poorten en een inductielader voor je smartphone. Een uitstekende Focal-geluidsinstallatie met 10 speakers is optioneel.

De rijhulp op deze Peugeot 508 SW is uitgebreid, met nachtzicht tot 200 meter, een adaptieve snelheidsregelaar met stop&go-functie, rijstrookhulp, uitgebreide parkeerhulp, noodremhulp en vermoeidheidsherkenning. Ook de connectiviteit wordt niet over het hoofd gezien: Android Auto en Apple CarPlay, 3D-navigatie met TomTom Traffic en vier USB-poorten.

Motoren en rijgedrag

Het EMP2-platform geeft de 508 SW een gezond en veilig weggedrag, dat optioneel geaccentueerd wordt door een gestuurde ophanging. Tel dat op bij de achttrapsautomaat en de rijbeleving is dynamisch, comfortabel en veilig. Het rijplezier dat Peugeot belooft is aanwezig: de 508 SW gaat levendig door de bochten. De meest dynamische Franse break? We denken van wel.

We reden met de topbenzine, de PureTech van 225 pk, en de kleine BlueHDi van 130 pk, allebei met automaat. De break weegt 40 kilogram meer dan de berline, maar dat maakt de 508 er niet minder enthousiast op. De motoren accelereren vlot en de automaat schakelt zonder aarzelen. Zelfs in de comfortmodus is er voldoende respons, alleen de ecomodus vraagt dat je wat meer anticipeert. Manueel schakelen kan met deze automaat nog steeds.

Beide motoren zijn vrij van kritiek, al is de PureTech 225 natuurlijk sportiever. De diesel mocht wat meer gedempt zijn maar stoort uiteindelijk niet, temeer omdat zijn trillingen perfect gefilterd worden. Naast deze twee motoren is er nog een PureTech-benzine van 180 pk, en een BlueHDi van 160 en 180 pk. Alle motoren beantwoorden aan de Euro 6d-TEMP-normen. Een plug-inhybride wordt in de tweede helft van 2019 verwacht.

Ondanks een dynamische rijstijl konden we het verbruik van de kleine diesel beperken tot 5 l/100 km. Met de benzine noteerden we 7,5 l/100 km, wat nog steeds aanvaardbaar is. 

Besluit

Deze nieuwe Peugeot 508 SW straalt charisma uit, en vormt een mooi alternatief voor de Duitse breaks. De afwerking is quasi perfect, het technologische arsenaal op niveau. Peugeot geeft hem de beste motoren mee om voor elke klant wat wils te bieden, en heeft een hybride in de pijplijn.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: PSA.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km