Testen

Getest: Peugeot 508 SW, de beste break?

Net na de presentatie van de nieuwe 508 pakt Peugeot uit met een break die de tradities in het D-segment uitdaagt. Kan deze lage en dynamisch ogende break de klanten van de Duitse referenties charmeren?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 06 december 2018
  • Peugeot
  • 5.777 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerking eindelijk op niveau
  • Opmerkelijke prestaties
  • Ruime en comfortabele break
  • Vernieuwend design
  • Achterste zitplaatsen enigzins beperkt
  • Gps soms te traag
  • Matig koffervolume
  • Te grote middenconsole
  • Te hoorbare diesel

De marketingjongens van Peugeot hebben hun woordenboek bovengehaald om hun 508 SW in de picture te zetten. Snedig, radicaal, adembenemend,… Maar toegegeven: de designers hebben knap werk geleverd. De stijlkeuzes aan de binnen- en buitenkant zijn niet langer dertien-in-een-dozijn, maar bij het beste van wat we bij massaconstructeurs gewoon zijn.

Laag en rank

De designers haalden hun inspiratie bij shooting brakes, waardoor de daklijn laag en rank werd gehouden, net als bij de berline. Dat kenmerk wordt versterkt door de frameloze ruiten, die het silhouet verder verfijnen en de glaspartijen beperkt houden.

De voorkant krijgt scherpe led-koplampen, in een geslaagd evenwicht met het radiatorrooster. Alleen de dagrijlichten zien er wat tranerig uit, of als vampiertanden, maar Peugeot durfde tenminste. De achterkant heeft dan weer een zwarte glanzende horizontale strook, met dezelfde achterlichten als de berline. De diffusor achteraan herbergt een dubbele uitlaat en de achteruitrijlichten.

Ruimte

Wie break zegt, zegt natuurlijk praktische koffer. De 508 SW biedt 530 liter, makkelijk toegankelijk via een optioneel elektrische achterklep en een lage en brede laaddrempel. De achterbank gaat plat in een 1/3-2/3 verhouding en levert een quasi vlakke laadvloer op, met 1.780 liter aan interieurruimte.

De zetels vooraan steunen prima, en staan aan weerszijden van een imposante middentunnel die overloopt in het dashboard dat wat wegheeft van een vliegtuigcockpit. Een massagefunctie is optioneel. De achterbank is dan weer wat lastiger voor grote passagiers door de lage daklijn.

Toptechnologie

Net als de berline krijgt deze 508 SW Peugeots ‘i-Cockpit’. De details en materiaalkeuze steken hun premiumambities niet onder stoelen of banken en leggen de Franse lat voor afwerking een flink stuk hoger. Nog zoals bij andere Peugeots is ook hier het stuurwiel niet volledig rond en krijg je ‘pianotoetsen’ onder het infotainmentscherm – al zijn die niet makkelijk leesbaar. Onder de middenconsole huist een opbergvak met twee USB-poorten en een inductielader voor je smartphone. Een uitstekende Focal-geluidsinstallatie met 10 speakers is optioneel.

De rijhulp op deze Peugeot 508 SW is uitgebreid, met nachtzicht tot 200 meter, een adaptieve snelheidsregelaar met stop&go-functie, rijstrookhulp, uitgebreide parkeerhulp, noodremhulp en vermoeidheidsherkenning. Ook de connectiviteit wordt niet over het hoofd gezien: Android Auto en Apple CarPlay, 3D-navigatie met TomTom Traffic en vier USB-poorten.

Motoren en rijgedrag

Het EMP2-platform geeft de 508 SW een gezond en veilig weggedrag, dat optioneel geaccentueerd wordt door een gestuurde ophanging. Tel dat op bij de achttrapsautomaat en de rijbeleving is dynamisch, comfortabel en veilig. Het rijplezier dat Peugeot belooft is aanwezig: de 508 SW gaat levendig door de bochten. De meest dynamische Franse break? We denken van wel.

We reden met de topbenzine, de PureTech van 225 pk, en de kleine BlueHDi van 130 pk, allebei met automaat. De break weegt 40 kilogram meer dan de berline, maar dat maakt de 508 er niet minder enthousiast op. De motoren accelereren vlot en de automaat schakelt zonder aarzelen. Zelfs in de comfortmodus is er voldoende respons, alleen de ecomodus vraagt dat je wat meer anticipeert. Manueel schakelen kan met deze automaat nog steeds.

Beide motoren zijn vrij van kritiek, al is de PureTech 225 natuurlijk sportiever. De diesel mocht wat meer gedempt zijn maar stoort uiteindelijk niet, temeer omdat zijn trillingen perfect gefilterd worden. Naast deze twee motoren is er nog een PureTech-benzine van 180 pk, en een BlueHDi van 160 en 180 pk. Alle motoren beantwoorden aan de Euro 6d-TEMP-normen. Een plug-inhybride wordt in de tweede helft van 2019 verwacht.

Ondanks een dynamische rijstijl konden we het verbruik van de kleine diesel beperken tot 5 l/100 km. Met de benzine noteerden we 7,5 l/100 km, wat nog steeds aanvaardbaar is. 

Besluit

Deze nieuwe Peugeot 508 SW straalt charisma uit, en vormt een mooi alternatief voor de Duitse breaks. De afwerking is quasi perfect, het technologische arsenaal op niveau. Peugeot geeft hem de beste motoren mee om voor elke klant wat wils te bieden, en heeft een hybride in de pijplijn.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: PSA.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

De GSe-badge staat voortaan voor ‘Grand Sport Electric’ bij Opel. Maar is deze plug-hybride Astra echt sportief?

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km