Testen

Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie-praktijk

Sneller, mooier, sportiever, geavanceerder, maar ook veiliger groener en comfortabeler: de nieuwe Porsche 911 moet met elke generatiewissel weer op elk vlak de bakens verzetten, en dat is steeds uitdagender. Toch is het ook bij de splinternieuwe 992-serie wederom gelukt.

  • vroomautovisie@gmail.com
  • 13 februari 2019
  • PORSCHE
4,2
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Indrukwekkende remmen
  • Sportwagen voor dagelijks gebruik
  • Tonnen grip
  • Achterbank
  • Motor heeft wat vlak karakter
  • Prijs van opties

Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie-praktijk

Bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie 911 profiteert Porsche altijd van een groot voordeel. Elke generatie is deels een evolutie van het vorige model. Omdat de basis er daarom altijd al staat, kan alle aandacht worden gericht op het perfectioneren van details. Het kale chassis is qua layout bijvoorbeeld niet ingrijpend gewijzigd, maar om gewicht te besparen is er meer gebruik gemaakt van aluminium. Desondanks is de 911 weer 55 kilo zwaarder geworden. Want hoewel de wielbasis gelijk bleef, werd hij wel een stuk breder om bredere assen en banden te kunnen huisvesten.

De nieuwe achttraps PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling is ook zwaarder dan de oude transmissie. Mede doordat er een loze ruimte in is gereserveerd voor implementatie van een elektromotor in een eventuele toekomstige hybride versie. Partikelfilters die noodzakelijk zijn om almaar strengere fijnstofemissie-eisen te passeren voegen ook de nodige kilo’s toe. Ook vormden ze letterlijk een obstakel bij het verhogen van het vermogen van de 3.0 zescilinder boxermotor naar 450 pk en 530 Nm. Dankzij nieuwe injectoren en twee grotere turbo’s - die voortaan aan beide zijden van de motor een verschillende vorm hebben voor een symmetrische setup – is het toch gelukt.

Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie-praktijk

Conceptcar-achtig clean

Het uiterlijk is in grote lijnen niet echt een verrassing te noemen, maar compleet ontdaan van alle franje en opsmuk is de 992 bijna conceptcar-achtig clean. Al het onoverkomelijke koelings- en sensorenwerk aan de voorkant is slim verstopt in de zwarte balk onder de koplampen, die de auto nog veel breder doet lijken dan hij al is. Op foto’s mag de 992 soms wat gezet overkomen, vooral aan de achterkant waar 21-duimsvelgen in de dikke wielkasten te vinden zijn, tegenover 20-duims aan de voorkant, maar in het echt kloppen de proporties tot het laatste detail.

Het interieur is een elegante tussenoplossing die zowel verstokte 911-adepten met een hang naar het verleden als moderne klanten tevreden stelt. De toerenteller, traditioneel de belangrijkste, grootste en centraal geplaatste klok, is analoog gebleven. De rest wordt weliswaar op schermen geprojecteerd, maar dan wel op een manier die sterk aan vroeger doet denken. Behalve dat de inhoud ervan natuurlijk helemaal afhangt van de voorkeuren van de bestuurder. Het infotainment-touchscreen is permanent met internet verbonden voor verkeersinformatie, diverse apps en integratie met je smartphone. De sfeer aan boord is door de aankleding verregaand en uiteenlopend naar eigen smaakt te bepalen. Met onder andere keuze uit hout, aluminium, carbon inlegstukken en een keur aan kleurstellingen.

Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie-praktijk

Niet te onderschatten belang

Aangezien de 911 veelal als dagelijks vervoer wordt gebruikt is het comfort van niet te onderschatten belang. De achterste wielkasten zijn duidelijk beter geïsoleerd om het geruis van de brede achterbanden te onderdrukken en het afrolcomfort is zelfs met een 10 millimeter extra verlaagd sportonderstel en die enorme wielen nog steeds van hoog niveau. De daarvoor deels verantwoordelijke variabele dempers zijn standaard, variabele stabilisatorstangen die het comfort (en de wendbaarheid) verhogen zijn een optie. Net als vierwielbesturing.

Elektronische rijassistentie van alle soorten en maten ontbreekt ook niet op de optielijst. Of het nu gaat om LED-matrix koplampen, een infrarood nachtzichtassistent, adaptieve cruise control, een rijstrook- en dodehoekassistent of parkeerhulp. Een stadsremsysteem is zowaar standaard, net als de ‘wet’ rijmodus waarin elke vorm van wegglijden krachtig wordt onderdrukt voor rijden in doornatte omstandigheden.

Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie-praktijk
Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie-praktijk

Koppelmuur

Maar het liefst rijden we de 911 natuurlijk in het droog. Dan profiteer je optimaal van de absurde hoeveelheid tractie die de brede achteras met elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de weg heeft. De manier waarop de koppelmuur de auto vanaf 2.000 tpm oppikt om hem 5.000 toeren later voorbij de horizon weer neer te zetten gaat het verstand te boven. Voor een turbomotor heeft een blok een bewonderenswaardig lange adem en komt het vermogen buitengewoon gecontroleerd vrij. Ook klinkt hij in het interieur bijna net zo zielvol als vroeger. Van buiten is hij door de turbo’s en partikelfilters zeer stil. Schakelacties zijn net als voorheen perfect geprogrammeerd in de automaatstand en onmiddellijk na een ruk aan een beider flippers, alleen mogen de schakelklappen in Sport+ wel een tandje harder voor een rauw randje extra beleving.

Porsche verdient alle lof voor de manier waarop al die componenten op elkaar zijn afgestemd om een volstrekt organisch, samenhangend en voorspelbaar geheel te vormen, ondanks dat rol en duikbewegingen zo goed als geëlimineerd zijn. De lichte neus draait altijd gretig de bocht in en de aangenaam pezige en spelingsvrije besturing communiceert precies met hoeveel gewicht je onderweg bent en hoeveel daarvan op welk wiel drukt. De vierwielbesturing en variabele stabi’s houden de auto bij elke snelheid volmaakt neutraal. En de remmen zijn misschien nog wel het sterkste punt, waardoor je gigantisch veel vertrouwen krijgt om hard te rijden. Sneller, mooier, sportiever, geavanceerder, maar ook veiliger groener en comfortabeler: de nieuwe 911 is het allemaal weer.

Getest: Porsche 911 Carrera S (992), evolutie-praktijk

Meer lezen over:

Over de auteur: vroomautovisie@gmail.com

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 17.500
2018
23.156 km

Benzine, Manueel

€ 20.699
2019
23.476 km

Diesel, Automaat

€ 18.900
2018
67.210 km

Diesel, Manueel

€ 16.600
2020
10.914 km