Testen

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Geen SUV die zoveel betekend heeft voor het compacte luxesegment als de Range Rover Evoque. Land Rovers kleinste is nu aan zijn tweede generatie toe. Die introduceert milde hybrides, in afwachting van een volledige stekkerversie. Tijd voor een eerste kennismaking.

  • Bervoets Wim
  • 19 maart 2019
  • Land Rover
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk design
  • Geslaagd rijcomfort
  • Krachtige motoren
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Enkele wind- en rolgeluiden
  • Hoog gewicht
  • Soms trage reacties automaat

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Sinds zijn debuut in 2011 rolde de Range Rover Evoque zowat 800.000 keer de showroom uit. Geen slechte zet dus van Land Rover, dat zijn kans mooi zag om een stevige scheut luxe te injecteren in het segment van de compacte SUV’s. Voor generatie twee mikken de Britten naar eigen zeggen op meer verfijning en rijcomfort, een kwalitatiever interieur, en een design dat meteen herkenbaar is als Evoque.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Hij lijkt nochtans inspiratie gevonden te hebben bij de Velar?

Klopt, qua design neemt de nieuwe Evoque natuurlijk de stijlkenmerken over van de rest van de huidige Range Rover-familie. Als kleinste Range krijgt hij dus ook de strakke, smalle koplampen en achterlichten, het vlakke profiel met de verzonken deurklinken, en de zwarte strook die de achterlichten met elkaar verbindt. Tegelijk wilden de Britse ontwerpers vasthouden aan de herkenbaarheid van de Evoque, en is het vanuit sommige hoeken dus even kijken of je met de oude of nieuwe te maken hebt. Zie je een driedeurs of een cabriolet, dan weet je meteen zeker dat het om een Evoque van de eerste generatie gaat. Deze tweede is er namelijk alleen nog als vijfdeurs.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde
Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Is de nieuwe Evoque dan ook groter dan zijn voorganger?

Nee: met 4,37 meter is de nieuwe Evoque exact even compact als zijn voorganger. Maar deze tweede generatie staat wel op een gloednieuw platform. Dat heet “Premium Transverse Architecture” en maakt vooral de weg vrij voor hybride aandrijvingen. Maar daarover meteen meer. Voor de ruimte aan boord brengt het nieuwe platform vooral een 21 millimeter langere wielbasis met zich mee, die de ruimte achteraan een fractie groter maakt. Al blijft de achterbank beter geschikt voor twee passagiers dan voor drie. Ook de kofferruimte gaat erop vooruit: 591 liter met de achterbank rechtop, 1.383 liter met de achterbank neer.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Wat zegt de sfeer aan boord?

Die is naar goede Britse gewoonte luxueus en comfortabel, met een mooie mix tussen een weelderige uitstraling en glanzende hightech. De Range Rover Evoque biedt voortaan zelfs millieubewustere alternatieven aan voor leder, al leken ons de zetels in eucalyptusstof minder ruggensteun te bieden dan de klassieke exemplaren. Nog een minpunt is er voor de bekleding van de B-stijl in harde kunststof, iets wat je niet verwacht in een mini-Range Rover.

De Evoque ruilt zijn klassieke knoppen op het stuur in voor de touchpads die we kennen uit de Velar en de gefacelifte grote Range Rover, en gebruikt voortaan ook het Touch Pro Duo-infotainmentsysteem. Dat heeft twee afzonderlijke touchscreens van 10 duim groot: het bovenste voor het infotainment, het onderste voor de comfort- en rijfuncties. Het instrumentenpaneel is eveneens digitaal en is 12,3 duim groot. De bediening vraagt wat gewenning, maar na een tijdje geraak je er vlot mee weg.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde
Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Wat zit er nu precies onder de motorkap?

Allemaal tweeliter viercilinders uit de Ingenium-familie van Jaguar Land Rover. De dieselmotor is er in drie versies: de D150 (150 pk), D180 (180 pk) en D240 (240 pk). Aan benzinekant noteren we voor de eveneens drie vermogensvarianten: de P200 (200 pk), P250 (250 pk) en P300 (300 pk). Alle motoren zijn vierwielaangedreven en gekoppeld aan een negentrapsautomaat van toeleverancier ZF. Alleen de basisdiesel van 150 pk is er als instapmodel ook in een voorwielaangedreven versie met manuele zesbak.

Op diezelfde basisdiesel na zijn alle motoren ook voorzien van een mild hybrid-aandrijving met riemaangedreven alternator/starter. Die schakelt de verbrandingsmotor vroeger uit en later in wanneer het start/stopsysteem overneemt, en de energie die in de batterij wordt opgeslagen bij het afremmen voedt een elektromotor die acceleraties ondersteunt. Volgens Land Rover levert het tot 6 procent minder verbruik op en tot 8 g/km minder CO2-uitstoot. Een volwaardige plug-inhybride op basis van een driecilinder benzine volgt later dit jaar.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Wat geeft dat op de weg?

Wij reden onze eerste test met de krachtigste diesel, de D240, en de middelste benzine, de P250. Hoewel de benzineversie met 365 Nm tegenover 500 Nm minder koppel heeft, is hij toch de energiekste van de twee: 0-100 km/u duurt 7,5 seconden tegenover 7,7 seconden en zijn topsnelheid ligt met 230 km/u tegenover 225 km/u vijf eenheden hoger.

Dat verschil zit hem vooral in het hogere gewicht van de diesel: ondanks zijn compacte afmetingen zet de Evoque D240 vlot twee ton op de weegschaal. De P250 doet de naald al snel bijna 100 kilogram minder ver uitslaan. Die kilo’s laten zich voelen in de bochten, al slaagt Land Rover er opnieuw in om de Evoque nog aardig dynamisch te laten sturen. Zeker in de benzineversie, die minder zwaar doorweegt in de neus.

Ondanks het krachtige karakter van beide motoren heeft de negentrapsautomaat bij een dynamische rijstijl meer bedenktijd nodig dan je lief is – vooral in de diesel. Zelf aan de slag gaan met de schakelpeddels brengt dan gelukkig soelaas. De benzinemotor is opvallend goed gedempt, de diesel iets minder. Toch vinden rol- en windgeluiden (vooral rond de zijspiegels) hun weg wat teveel naar het interieur.

Het rijcomfort is dan weer voortreffelijk: de nieuwe Range Rover Evoque heeft een grondig ontwikkelde ophanging, die er zelfs in ruwe omstandigheden de kantjes afvijlt. Over ruwe omstandigheden gesproken: het hoeft niet te verbazen dat ook deze nieuwe Evoque offroad moeiteloos zijn mannetje staat.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Hoe zit het met de gadgets en snufjes?

Daar pakt de Evoque uit met enkele interessante gadgets. Zoals de “ClearSight Rear View Mirror”, een achteruitkijkspiegel die tegelijk als gewone spiegel fungeert en als breedbeeldscherm van wat een camera achter de auto registreert. “ClearSight Ground View” maakt op de cameraweergave op het infotainmentscherm de motorkap dan weer doorzichtig. “Smart Settings” onthoudt tot slot de voorkeuren van de chauffeur qua klimaatregeling, zetelpositie, enzovoort.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Hoeveel kost de nieuwe Range Rover Evoque?

Voor zijn nieuwe Evoque vraagt Land Rover minstens € 38.600. Dat is dan de D150-dieselinstapper met voorwielaandrijving en manuele zesbak. Voor een versie met vierwielaandrijving, negentrapsautomaat en milde hybride betaal je € 43.850. De Range Rover Evoque is er in vier uitvoeringen, met ‘S’, ‘SE’ en ‘HSE’ bovenop de basisuitvoering. Op al die uitvoeringen kun je nog kiezen voor het R-Dynamic-pakket, met een sportievere aankleding en meerprijs van ongeveer € 2.500.

Ten slotte is de Evoque in zijn eerste productiejaar beschikbaar in een exclusieve ‘First Edition’, met ultravolledige uitrusting en dus ook steviger prijskaartje. De First Edition is alleen combineerbaar met de D180 en P250, en kost dan respectievelijk € 68.100 en € 70.600.

Besluit?

Jazeker, de Range Rover Evoque is grondig vernieuwd. De trendsetter in het segment van de compacte luxe-SUV’s krijgt zelfs een volledig nieuw platform, waarmee hij de stap zet richting hybride. Ook zijn rijcomfort en technologie gaan erop vooruit. Enkele mindere details nemen niet weg dat de Evoque opnieuw een concurrent wordt om rekening mee te houden in een competitief segment.

Getest: Range Rover Evoque, de tweede ronde

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km