Testen

Getest: Range Rover P400e, soeverein stil

De facelift van de Range Rover en Range Rover Sport brengt dit jaar nog een opvallende primeur met zich mee: voor het eerst in zijn geschiedenis is de royale Britse SUV er ook als plug-inhybride. Wij deden de test met de Range Rover P400e.

  • Bervoets Wim
  • 04 april 2018
  • Land Rover
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Indrukwekkend rijcomfort
  • Interieurruimte (ook achteraan)
  • Terreincapaciteiten gevrijwaard
  • Uitstekende viercilinder
  • Aanzienlijke afmetingen
  • Ergonomie vergt gewenning
  • Fiscaal niet de voordeligste
  • Hoge prijs
  • Hoog gewicht

Het is niet de eerste keer dat de grote Britse SUV groene ambities heeft. Voor de facelift was er namelijk de niet-oplaadbare Range Rover Hybrid, die zijn elektromotor combineerde met een dieselmotor. Niets van dat alles in 2018: de Range Rover P400e drinkt voortaan benzine, en kan wel in het stopcontact.

Hoe ziet zijn aandrijflijn er dan uit?

De Range Rover P400e gebruikt een twee liter grote Ingenium-viercilinder. De turbobenzine is 300 pk sterk, en wordt aangevuld door een 116 pk (85 kW) sterke elektromotor, die tegen de achttraps-versnellingsbak wordt aangebouwd. Het gecombineerde vermogen bedraagt daardoor 404 pk, het maximumkoppel 640 Nm. Goed voor een sprint naar 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Levert dat voldoende elektrisch rijbereik op?

Op papier 51 kilometer, zegt Land Rover. Daarbij haal je een topsnelheid van 137 km/u. De lithium-ionbatterij onder de koffervloer is 13,1 kWh groot, en wordt aan een klassiek stopcontact in zo’n 7,5 uur opgeladen. Een snellader doet er iets minder dan 3 uur over. Volledig elektrisch rijden doe je met de “EV”-knop op de middenconsole. Anders laat je de Range Rover zelf bepalen welke van de twee motoren hij gebruikt. De P400e kan navigatiedata die keuze laten beïnvloeden, of het laadniveau van de batterij aanhouden en alleen op de verbrandingsmotor rijden. De toets om dat te doen zit in een submenu, en had gerust iets toegankelijker mogen zijn. De batterij al rijdend opladen kan de Range Rover niet.

Wat geeft dat in de praktijk?

Een bijzonder zware Range Rover (minstens 2,5 ton), maar die dankzij de elektromotor weinig moeite heeft om uit de startblokken te komen. Bij lage snelheden en voor korte afstanden kan je de elektrische modus dus optimaal benutten, en verplaats je je muisstil in prinsheerlijk comfort.

Springt de benzinemotor bij, als je de snelheid opdrijft of het gaspedaal steviger indrukt, dan gebeurt dat schokvrij en discreet. De klank van de vierpitter is minder verheven dan je in dit soort Range Rovers zou verwachten, maar de Britten hebben hem meer dan keurig kunnen dempen.

Rij je alleen op de verbrandingsmotor, dan zet de P400e zonder meer keurige prestaties neer. De koppelrijke Ingenium komt in de Range Rover verrassend goed tot zijn recht, maar het verbruik gaat vanzelfsprekend wel stevig de hoogte in.

Dynamisch rijden is in een auto van 5 meter lang, 2,07 meter breed en 1,87 meter hoog natuurlijk geen prioriteit. Daarvoor laat het gewicht zich te stevig voelen, en stuurt de Range Rover wat te afstandelijk. Maar dat draagt dan weer bij tot het isolerende cocongevoel waarmee je deze Brit verheven door het verkeer piloteert. Qua rijcomfort heeft de P400e van niemand lessen te trekken.

Kan de P400e ook iets op het terrein?

Zeker en vast: het Terrain Response-systeem werd specifiek aangepast aan de hybride Range Rover zodat de P400e ook zuiver elektrisch op ruw terrein zijn mannetje kan staan. Verder trekt deze hybride zich met dezelfde op- en afrijhoeken en doorwaaddieptes uit de slag als de klassieke versies. Alleen het maximale sleepvermogen bedraagt bij de P400e 2,5 ton, tegenover 3,5 ton voor de versies met klassieke verbrandingsmotor.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de grote Range Rover voor modeljaar 2018 dezelfde facelift krijgt als de “kleinere” Range Rover Sport. Dat betekent dat ook hier het Touch Pro Duo-systeem uit de Velar zijn intrede doet, met twee touchscreens die voor sommige bedieningsfuncties de nodige gewenning vragen. Verder zijn er nieuwe, verbeterde zetels, een zonnescherm met gebarenbediening, nieuwe led-koplampen met lasertechnologie, en een hertekende motorkap en bumpers. Achteraan kan je nu nog meer dan ooit gaan voor ongebreidelde luxe, zodat de zitplaatsen daar niet hoeven onder te doen voor de duurste zitjes op een lijnvlucht.

Hoeveel kost de Range Rover P400e?

De hybride Range Rover staat in de catalogus vanaf € 120.700. Een stevige kloof met andere plug-inhybride SUV’s als de BMW X5 xDrive 40e (€ 75.250), Mercedes GLE 500e (€ 77.682), Volvo XC90 T8 (€ 81.950) of de dieselhybride Audi Q7 e-tron (€ 85.530). Al moeten we zeggen dat Land Rover liever de Range Rover Sport laat uitkomen tegen deze Duitse en Zweedse concurrenten. Diens P400e begint vanaf € 88.500. De “grote” Range Rover legt de luxelat iets hoger, en daar is het vooral uitkijken welk prijskaartje de plug-inversie van de Bentley Bentayga zal meekrijgen.

Fiscaal is deze P400e dan weer de meest interessante Range Rover: zijn CO2-uitstoot bedraagt 64 g/km, minder dan de helft van de zuinigste diesel. Voor zelfstandigen en bedrijven is het jammer dat de batterijcapaciteit van de P400e te laag is in verhouding met zijn gewicht en dat zijn CO2-uitstoot te hoog ligt om hem 100% fiscaal aftrekbaar te maken.

Besluit?

De P400e maakt van de Range Rover niet alleen een comfortabele en fluisterstille luxe-SUV, hij is in vergelijking met zijn niet-oplaadbare dieselvoorganger een “echte” hybride met een bruikbaar elektrisch rijbereik. Tenminste: als je regelmatig genoeg oplaadt. Dat zijn terreincapaciteiten ook in elektrische modus behouden blijven, is daarbij mooi meegenomen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km