Testen

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Als voortrekker van de trend van de compacte SUV’s heeft de Renault Captur het aantal rivalen zien exploderen tijdens zijn carrière. Het was dus tijd voor hem om zich nieuwe wapens aan te meten. Volstaan die om de leiding te behouden?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 oktober 2019
  • Renault
  • 2.627 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Betere kwaliteit
  • Koffervolume en moduleerbaarheid
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • « up to date »uitrusting
  • Droge filtering ophanging
  • Verschuifbare achterbank uit één stuk

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Toen hij in 2013 op de markt kwam, had de Renault Captur officieel maar één rechtstreekse rivaal: zijn neef Nissan Juke. De twee modellen waren vrij complementair: tegenover de controversiële stijl en de sportieve cocon van de Japanse SUV plaatste de Fransman een meer conventioneel uiterlijk en een praktischer interieur. Ondertussen is het aanbod in het segment wel explosief gegroeid. In 2019 moet de Captur II zo afrekenen met een stuk of twintig andere compacte SUV’s.

+ 11 centimeter

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Technisch gezien staat deze tweede Captur op het recente modulaire platform CMF-B van de Alliantie, net zoals zijn kleine broer Clio, die ook net is vernieuwd. Maar ook zijn neef Nissan Juke maakt zich net op om aan een nieuw leven te beginnen. Voor de Captur maakt dit nieuwe fundament het mogelijk om te groeien. De nieuwkomer is 11 centimeter langer dan zijn voorganger (4,23 meter) en ziet zijn wielbasis met 2 centimeter groeien (2,63 meter).

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Ideaal compromis?

Deze nieuwe proporties brengen goed nieuws: naast een meer dynamisch profiel krijgen we zo een ruimer interieur, terwijl het model toch compact blijft en dus gemakkelijk te mennen in de stad. In cijfers geeft dat 17 millimeter meer knieruimte achterin en een koffer die 81 liter meer slikt.

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Verschuifbare achterbank

Ander goed nieuws: de verschuifbare achterbank van de vorige Captur is nog steeds van de partij. Die gebruikt de grotere afmetingen van de SUV van Renault om over 18 centimeter te verschuiven, tegenover 16 centimeter voordien. Op die manier schommelt het koffervolume tussen de 395 en de 536 liter. Dat is heel genereus. De achterbank bestaat echter wel uit slechts één deel: het is niet mogelijk om 2/3 apart te verschuiven en een ‘comfortabele’ zitplaats achterin te behouden.

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Eindelijk verzorgd afgewerkt

In zijn eerste leven heeft de Captur heel wat kritiek moeten slikken voor zijn nogal ‘lichte’ afwerking, maar zijn opvolger toont zich op dit vlak veel beter gewapend. De harde en holle plastics van de vorige generatie hebben namelijk plaats gemaakt voor kwaliteitsvolle, zachte materialen. Een prettige verrassing nu zelfs de compacte SUV’s van Volkswagen het met harde kunststoffen moeten doen. Ook het weerbarstige aanraakscherm van de Captur I is verdwenen en ingeruild voor een mooie tablet, die zowel groter is als sneller reageert. Bovendien zijn de traditionele wijzerplaten vervangen door een instelbaar scherm, dat afhankelijk van de uitrusting ook de navigatiekaart kan tonen. Wie in een nog meer verzorgde cocon wil reizen, kan ook de topversie Initiale Paris bestellen, die nog meer aandacht besteed aan de details… Maar dan gaat het prijskaartje richting de 30.000 euro.

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend
Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Geautomatiseerd rijden

De Captur krijgt verder nieuwe en moderne uitrustingselementen om hem te helpen het hoofd te bieden aan meer recente rivalen. Orgelpunt is de geautomatiseerde rijhulp voor in files, die een actieve spoorassistent combineert met de adaptieve snelheidsregelaar.

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Compromis

Op de weg biedt de Captur voortaan een mooi compromis tussen comfort en dynamiek. Hij filtert niet zoals een Citroën C3 Aircross en heeft niet de levendigheid van een Mazda CX-3, maar de Captur is behoorlijk overtuigend onder alle omstandigheden, zelfs al had hij nog iets zachter gemogen. De besturing lijkt in elk geval natuurlijker aan te voelen dan voordien en de schokdemping is minder stug.

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Volledig palet

Voor de aandrijving van zijn Captur biedt Renault een behoorlijk compleet motorenpalet aan. De nieuwe 1.0-turbodriecilinder van 100 pk is de instapmotor (en moet zich redden met een manuele vijfversnellingsbak). Het midden van het gamma wordt gevormd door de samen met Daimler ontwikkelde 1.3-turboviercilinder die er met 130 en 155 pk is. Renault biedt ook nog steeds een dieselmotor aan in de Captur: de 1.5 Blue dCi met 115 pk. En in 2020 krijgt de SUV nog een plug-in hybride variant met een elektrisch rijbereik van 45 kilometer dankzij een batterij van 9,8 kWh.

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend
Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Discrete werker

Voor deze eerste kennismaking stonden de TCe 130 met manuele versnellingsbak en de TCe 155 met de EDC-overbrenging met 7 verhoudingen ter beschikking. In beide gevallen moeten we de uitstekende geluiddemping vermelden van de drukgevoede 1.3, naast zijn mooie gewilligheid. Zelfs voor gemengd gebruik volstaat de 130 pk voor ons moeiteloos, die de Captur al een mooie veelzijdigheid geeft. De EDC-overbrenging van haar kant werkt vrij goed eens de auto in beweging is.

Getest: Renault Captur, zwaarbewapend

Ons verdict

De Captur gaat er op alle vlak duidelijk op vooruit. Deze evolutie is vooral voelbaar op het vlak van de kwaliteitsindruk en de uitrusting. De compacte Renault-SUV heeft op deze punten zijn rivalen niets meer te benijden. Dankzij zijn nieuwe formaat gaat ook de praktische kant erop vooruit. Met bovendien nieuwe en overtuigende motoren heeft de Captur II duidelijk alle kaarten in de hand om het succes van zijn voorganger verder te zetten.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

De DS 3 krijgt een opfrissingsbeurt en een groter rijbereik

Net als de DS 7 verliest de DS 3 zijn ‘Crossback’-benaming bij zijn restyling. De elektrische uitvoering wordt dan weer wat gespierder en krijgt een batterij met een grotere capaciteit.

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

Deze generatie van de Focus krijgt dan misschien geen iconische RS-variant, maar toch…

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

Scoop: de opvolger van de Lamborghini Aventador geeft zich meer bloot

En de puristen zullen ongetwijfeld blij zijn om ook bij dit model te kunnen genieten van een V12-symfonie!

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

De BMW iX1 xDrive30 in 7 cijfers

Het nieuwe elektrische instapmodel van BMW kan nu al gereserveerd worden door € 1.000 te storten.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km