Testen

Getest: Renault Kadjar, tussentijds schoonheidsslaapje

Als je het in het C-segment waar wilt maken moet je competitief en dynamisch uit de hoek komen. Dat geldt nog meer voor het segment van de C-SUV’s. Een van die uitdagers is de Kadjar, die in 2015 verscheen en nu een discrete facelift kreeg met krachtigere motoren.

  • Wouters Bruno
  • 03 december 2018
  • Renault
  • 2.032 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Overtuigende nieuwe motoren
  • Steeds beter kwaliteit materialen
  • Bedenkelijk uitrustingsbeleid
  • Lijkt binnenin te hard op Qashqai
  • Nutteloze 19-duimsvelgen

Een van de voordelen van de Alliantie Renault-Nissan is dat de merken hun kennis en producten kunnen delen. Zo kon Renault tijdens de hausse van de C-SUV’s een beroep doen op zijn Japanse partner voor een SUV op basis van de populaire Qashqai. Het resultaat werd de Kadjar, die vandaag in het gamma tussen de Captur en Koleos staat.

Hoewel de verkoopcijfers van de Kadjar onder de uitzonderlijke cijfers van de Qashqai blijven – een van de pioniers in het segment, niet te vergeten – mag Renault toch spreken van een succes. In een vijftigtal landen werden er meer dan 450.000 Kadjars verkocht. Tegelijk met de invoering van de nieuwe uitstootnormen profiteert Renault van de Qashqai-facelift om nieuwe, zuinigere en krachtigere motoren uit de Alliantie te introduceren, die samen met Daimler ontwikkeld werden.

Visueel

Renault wilde de Kadjar duidelijk meer uitstraling geven en beter laten aansluiten bij de Captur en Koleos. Een nieuwe lichtsignatuur en hertekende bumper zorgen voor de visuele aansluiting. De mistlichten zijn voortaan rechthoeking met een chromen accent en verdwijnen in de hoeken. Ook achteraan worden er krachtigere en zuinigere led-lichten gebruikt, en zorgt een nieuwe bumper voor meer présence. Nog aan de buitenkant maken nieuwe 17- en 19-duimsvelgen hun opwachting, net als enkele nieuwe koetswerkkleuren.

Ook het interieur maakt een visuele kwaliteitssprong, met meer gesatineerd chroom rond de ventilatiemonden, op de deurgrepen, de middenconsole en het stuur. Het touchscreen op het dashboard is krachtiger. De bediening van de airco werd eenvoudiger, met drie draaiknoppen die de temperatuur en ventilatie weergeven. De deurvakken bieden voortaan plaats aan flessen van 1,5 liter. De zetels werden comfortabeler en er is een nieuwe uitvoering “Black Edition”, bovenop de uitvoeringen Life, Zen, Limited en Intens.

Onder de motorkap

Voortaan krijgt de Kadjar de nieuwe generatie motoren uit de Scénic en Mégane, zoals de 1.3 TCe, een viercilinder met 140 en 160 pk, die gekoppeld is aan een manuele zesbak of EDC-automaat met zeven verzetten en steeds voorzien is van een partikelfilter. Diesels zijn er in de vorm van de Blue dCi 115 (1.5, manuele zesbak) en Blue dCi 150 (1.7, manuele zesbak, alleen vierwielaandrijving). De TCe 160 en dCi 150 zijn er alleen in de uitvoering “Black Edition”.

De vierwielaandrijving van de Kadjar beschikt over drie modi: 2WD, die alleen de voorwielen aandrijft, Auto, waarbij het koppel afhankelijk van de tractie tot een 50/50-verhouding tussen beide assen wordt verdeeld; en Lock, met 50/50-koppelverdeling en vergrendeling van het centrale differentieel. Die laatste modus is bedoeld voor echt terreinrijden en is beschikbaar tot 40 km/u.

Ruim voldoende in moeilijke omstandigheden, zo konden we ondervinden op een testpiste die grotendeels blank stond door overvloedige regen. Temeer omdat we de oefening met onaangepast schoeisel deden: 19-duimsvelgen met Michelin Pilot Sport-banden van maat 225/45, standaard op de Black Edition.

140 of 160

Onze test op de weg begonnen we met de TCe 160 in combinatie met de EDC7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Meteen treedt het zachte rijcomfort van de Renault-SUV op de voorgrond. De nieuwe zetels steunen uitstekend en maken het aangenaam rijden. De nieuwe motor reageert vlot in alle omstandigheden en werkt prima samen met de EDC-versnellingsbak. Geen schakelpeddels aan het stuur, maar die heb je ook niet nodig in dit soort auto’s. Jammer wel dat de 19-duimsvelgen en het laagprofielrubber niets toevoegen aan het comfort en nogal luidruchtig zijn, hoewel ze er netjes uitzien.

De bescheidener TCe van 140 pk verschilt in feite alleen maar van de krachtigere versie door een andere motormapping. Opmerkelijk genoeg vonden we hem in combinatie met de manuele bak aangenamer dan de versie van 160 pk. Is het omdat hij uitnodigt tot een actievere rijstijl? De Kadjar is alleszins leuker en preciezer in de bochten. We rijden natuurlijk niet in een Alpine en een SUV heeft natuurlijk een hoger zwaartepunt en een navenant weggedrag, maar het eindresultaat overtuigt. De 140 paarden zijn ruim voldoende en zullen het alleen moeilijk hebben wanneer je zwaar beladen de bergen in trekt of een aanhanger trekt. Volgens ons is de juiste keuze dus de enige motor die beschikbaar is in alle uitvoeringen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km