Testen

Getest: Seat Arona, uitgebreid wegens succes

Seat is terug. En hoe: sinds de komst van de Ateca heeft het Spaanse merk de wind eindelijk terug in de zeilen. Dragen nu ook een stevige steen bij: de Ibiza, en de crossover die daarvan werd afgeleid: deze Arona.

  • Bervoets Wim
  • 07 april 2018
  • Seat
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gezond weggedrag
  • Moderne uitrusting
  • Ruim interieur
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Wat droge ophanging

Wie nog niet overtuigd is van de populariteit van SUV’s: zonder die verhoogde publiekstrekkers had Seat nu net niet zijn beste kwartaal in zijn geschiedenis achter de rug. Nog niet zo lang geleden klonk het bij de Spanjaarden nog helemaal anders: in 2015 werd er na zeven magere jaren voor het eerst terug winst gemaakt.

Wat de oorzaak is van deze “terug winst” naar “verkoopsrecord”? Een sterk vernieuwd gamma, dat begon met de Leon, uitbreidde naar de Ateca, en nu nog een stap verder gaat met de Ibiza en deze Arona. Maar daar blijft het niet bij: binnenkort volgt er nog een SUV, de Tarraco.

Wat voor SUV is deze Arona precies?

Een crossover op basis van de Ibiza. Hij deelt hetzelfde MQB A0-platform dat debuteerde onder de Ibiza, maar houdt er iets andere afmetingen op na: 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,55 meter hoog. Daarmee is hij respectievelijk 8 centimeter langer en 11 centimeter hoger dan de Ibiza. Waar past hij dan binnen de SUV’s van de Volkswagen-groep? Onderaan de ladder, naast de toekomstige Polo-crossover die wellicht T-Cross zal heten en die hetzelfde platform gebruikt. De T-Roc is 9 centimeter langer dan deze Arona, de Ateca maar liefst 22 centimeter, de Skoda Karoq 24 centimeter.

Wat geeft dat als resultaat?

Een crossover die niet echt verrast, maar dat hadden we ook niet verwacht. De Arona is meteen herkenbaar als Seat, maar staat 15 millimeter hoger op de poten. Iets hogere raampartijen en een hoger dak zorgen voor meer binnenruimte, een dikkere C-stijl met optionele contrastkleur voor welgekomen frivoliteit. Geen “auto emocion”, maar Duitse soberheid. De grootste winnaar van de toegenomen lengte tegenover de Ibiza is de kofferruimte: die bedraagt 400 liter (tegenover 355 liter in de Ibiza), maar de moduleerbaarheid blijft beperkt tot een neerklapbare achterbank. Gelukkig vormt die wel een vlakke laadvloer.

Hoe is de sfeer aan boord?

Opnieuw Duits sober. Het dashboard wordt integraal overgeheveld uit de Ibiza, wat betekent dat je het geheel kunt opleuken met een contrasterende kleur over de hele breedte van het dashboard, de middentunnel en in de portieren, maar het past allemaal netjes binnen de verwachtingen. De gebruikte materialen liggen eveneens in het verlengde van de Ibiza, met harde plastics, maar wel met een degelijke kwaliteit. Het plaatsaanbod is keurig, met comfortabele been- en hoofdruimte voor vier passagiers.

Wat zit er onder de motorkap?

Seat geeft je de keuze tussen twee TSI-turbobenzines en een TDI-dieselmotor. De TSI’s zijn er in de vorm van de 1.0 driecilinder, met 95 pk (gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak) en 115 pk (gekoppeld aan een manuele zesbak of DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In de hoogste uitrustingsversie is er nog een 1.5 TSI van 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. De dieselmotor is de 1.6 TDI, die eveneens beschikbaar is met 95 pk (in combinatie met een manuele vijfbak of DSG7) en 115 pk (met manuele zesbak).

Wat geeft dat op de weg?

Wij deden onze test met de 1.0 TSI driecilinder van 115 pk, in combinatie met de manuele zesversnellingsbak. Die driecilinder bewees in de Seat Ibiza ook al een energiek en enthousiast blok te zijn, dat eerlijke prestaties neerzet (0-100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 182 km/u) en met 200 Nm aan koppel vlot uit de startblokken weet te komen. De driepitter klinkt daarbij keurig gedempt, zij het iets minder dan in de grotere – en duurdere – Skoda Karoq. Sturen doet deze Arona gezond en onverstoorbaar stabiel, met een koetswerk dat degelijk onder controle wordt gehouden. Het ontbreekt hem alleen net aan die extra sprankel om het gaspedaal dieper in te drukken.

Hoe zit het met het rijcomfort?

Dat is op niveau voor een auto van dit kaliber. De ophanging en dempers staan iets dynamischer afgesteld dan in Franse concurrenten genre Citroën C3 Aircross of Peugeot 2008, en af en toe reageert de Arona droog op oneffenheden. Maar hij verliest zijn comfort nooit uit het oog. De wind- en rolgeluiden mogen wel iets meer gefilterd worden.

Wat verpakt de Arona aan connectiviteit?

Standaard biedt hij een 6,5 duim groot infotainmentscherm, dat uitbreidbaar is naar een touchscreen van 8 duim. De belangrijkste features zijn aanwezig, zoals MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto, en ook je smartphone opladen via inductie behoort tot de mogelijkheden. Op de optielijst noteren we verder nog DAB-digitale radio en een Beats-audiosysteem.

En de veiligheid?

Daar voorzien de Spanjaarden een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, een adaptieve snelheidsregelaar, vermoeidheidswaarschuwing, regen- en lichtsensor en een achteruitrijcamera. Een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, dodehoekwaarschuwing en parkeerhulp staan eveneens op de lijst.

Hoeveel kost de Arona?

Seat zet hem in de catalogus vanaf € 16.090 (Reference). Een aantrekkelijke basisprijs, maar dan kan je alleen kiezen tussen de 1.0 TSI van 95 pk of de 1.6 TDI van 95 pk, beide met manuele vijfbak, in de absolute basisuitvoering. De uitvoering Style (€ 19.180) is een betere keuze, want die ontsluit ook “onze” TSI van 115 pk (€ 20.040) en de DSG-versnellingsbakken, en is iets aantrekkelijker uitgerust. De Spanjaarden houden de optielijst relatief beperkt en correct geprijsd (dodehoek- en veiligheidswaarschuwing voor € 350, navigatie met smartphone-integratie voor € 825, parkeerpakket met camera voor € 750).

Qua verbruik geeft Seat een gemiddelde op van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 113 g/km. Wij tekenden een gemiddelde op na een week testrijden van 6,8 l/100 km, wat voor een kleine éénliter met drie cilinders binnen de verwachtingen valt.

Besluit?

De Arona is een strategische zet van Seat om nog meer SUV-klanten voor zich te winnen. Een logisch vervolg op de Ateca dus, en een dat loont: de Spanjaarden zetten persoonlijke verkoopsrecords neer. Verder is deze Seat een degelijke crossover die alles goed doet, maar die alleen wat Spaanse sprankel mist. Maar met prijzen die netjes onder die van moederhuis Volkswagen-liggen, zullen maar weinig klanten daar van wakker liggen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km