Testen

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

De elektrische versie van de Seat Mii heeft een comfortabel rijbereik, is goed uitgerust en is onder de juiste omstandigheden verkrijgbaar voor minder dan 15.000 euro. Zal hij de doorbraak van de elektrische auto voor particulieren forceren?
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 22 november 2019
  • Seat
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 260 kilometer elektrisch rijbereik voor 15.000 eur
  • Relatief ruime koffer
  • Vinnige stadsauto
  • Beperkte ruimte op achterbank
  • Hoger verbruik op snelweg
  • Rolgeluiden op snelweg

In 2020 verandert de fiscaliteit voor bedrijfswagens vrij ingrijpend in België. Een en ander zal ertoe leiden dat elektrische en ‘echte’ plug-inhybride auto’s hoogstwaarschijnlijk sterk aan populariteit zullen winnen in de wagenparken van ondernemingen. Maar volledig elektrische auto’s zijn vaak wel nog te duur voor particuliere klanten. De Seat Mii Electric lijkt daar eindelijk komaf mee te maken zonder dat je daarom opgezadeld zit met een beperkt rijbereik of extreem lange laadtijden.

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

Voor snelle Vlaamse beslissers

Met zijn officiële instapprijs van 21.190 euro wordt de Mii al voor heel wat budgetten toegankelijk. Dankzij de combinatie van een paar fikse commerciële kortingen van Seat en (in Vlaanderen) een aankooppremie voor elektrische auto’s (voor bestelbonnen getekend voor 31 december 2019) kan dit bedrag zakken naar minder dan 15.000 euro. Zo wordt de elektrische auto dus toegankelijk voor particulieren.

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

260 kilometer

En dat betekent niet dat je daarmee genoegen moet nemen met verouderde techniek of een rijbereik dat nauwelijks volstaat om naar de supermarkt te gaan. Onder de achterbank en in de middentunnel van de Mii Electric ligt een batterij van 36 kWh, waarvan 32,2 kWh ook echt bruikbaar is. Dat volstaat voor een WLTP-rijbereik van 260 kilometer, veel meer dan wat dit soort stadsauto’s op een dag rijdt. In plaats van één keer per week met je auto te gaan tanken, hang je deze elektrische Mii gewoon ‘s avonds aan een laadpaal zodat je elke dag weer een volle ‘tank’ hebt. Geen laadpaal voor de deur en geen eigen garage of oprit waar je kan laden? In Vlaanderen kan je via de website www.paalvolgtwagen.be vragen om (gratis) een openbare laadpaal voor je deur of in de omgeving van je woonplaats te laten installeren.

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

Weg van de snelweg

Wij mochten de Mii Electric gaan testrijden in Madrid – jawel, de ironie van een vliegtuigreis om een uitstootvrije auto te gaan testen ontgaat ons ook niet… Een parcours dat ons via allerlei snelwegen ver van de stad bracht en daarna terug en doorheen het centrum bracht aan het licht dat het WLTP-rijbereik van 260 kilometer perfect haalbaar is als je van de snelweg wegblijft. Bij hogere snelheden begint het rijbereik heel snel te zakken aangezien de Mii Electric zoals bijna alle elektrische auto’s geen versnellingsbak heeft om het toerental te drukken. Op buitenwegen, zelfs met forse hoogteverschillen, bleef het rijbereik dan weer verrassend lang stabiel. We hebben daarbij op geen enkel moment het gaspedaal gespaard of een van de twee eco-standen ingeschakeld, die in toenemende mate het vermogen afknijpen en de verwarming uitschakelen. Na dit gemengde parcours kwamen we uit op een gemiddeld verbruik (volgens boordcomputer) van 15,4 kWh/100 km, wat nog steeds betekent dat je meer dan 200 kilometer per laadbeurt kan rijden. Met een iets voorzichtiger rijstijl moet de beloofde 260 kilometer vlot haalbaar zijn en in de stad kan je daar nog boven komen.

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

Vlot

En als je rijbereik dan toch opgesoupeerd is en je nog meer moet rijden die dag? Dan kan de Mii laden aan een gelijkstroompaal (CCS) waar hij maximaal 40 kW aan vermogen uit haalt, genoeg om op 1 uur tijd 80 procent van zijn rijbereik te recupereren. Laden via het net (wisselstroom) kan via de meegeleverde mobiele connector aan een huishoudstopcontact aan 2,3 kW (een dikke 13 uur) of aan een laadpunt met 32A (4 uur). Daarna staan de volle 83 pk en – vooral – 212 Nm weer tot je beschikking, wat ruim voldoende is om met het vlottere verkeer mee te kunnen. We geven nog mee dat Seat zoals de meeste constructeurs van elektrische auto’s een eigen app heeft ontwikkeld waarmee je van op afstand de laadstatus en het rijbereik van de batterij kan opvragen, het laden kan starten of onderbreken, de auto kan ver- of ontgrendelen en het interieur kan koelen of verwarmen, zodat je ’s zomers in een frisse wagen instapt of ’s winters nooit meer ruiten moet krabben voor het vertrek.

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

Ons verdict

De Seat Mii Electric kan door een combinatie van commerciële tegemoetkomingen van de invoerder en een overheidspremie (in Vlaanderen, mits bestelbon getekend voor 31 december van dit jaar) zijn aankoopprijs zien zakken tot minder dan 15.000 euro. Daarvoor krijg je een goed uitgeruste elektrische auto met een volwaardig rijbereik van 260 kilometer en een voldoende krachtige snellaadfunctie (0 naar 80 procent in 1 uur). Dit zou weleens de eerste echt interessante elektrische auto voor particulieren kunnen worden…

Getest: Seat Mii Electric, de doorbraak?

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km