Testen

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

De Spaanse constructeur Seat heeft met de Ateca en Arona in sneltempo een indrukwekkend SUV-gamma opgebouwd. Kroon op het werk is deze Tarraco, die als grootste Seat-SUV bovenaan het gamma postvat.

  • Bervoets Wim
  • 10 december 2018
  • Seat
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Degelijke standaarduitrusting
  • Dynamisch rijgedrag
  • Moduleerbare koffer
  • Ruim interieur
  • Geen 'echte' basisversie
  • Krappe derde zitrij
  • Motoren missen pit
  • Wat anoniem design (vooral in profiel)

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Zowat vijf jaar geleden was Seat cru gezegd op sterven na dood. De grote kentering werd ingezet met de Leon, die binnenkort weer aan aflossing toe is, waarna de Spanjaarden op de kar van de SUV’s sprongen met de Ateca en Arona. Een strategische beslissing: vandaag maakt Seat niet alleen winst, maar maakt het met zijn SUV-gamma de keuze uitgebreider voor wie een SUV met Volkswagen-basis wil.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Waar past deze Tarraco precies in de Volkswagen-groep?

De Seat Tarraco is het Spaanse equivalent van de Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace. Een grote SUV bovenaan het gamma (al is er bij Volkswagen natuurlijk de Touareg, maar die mikt eerder op het premiumsegment) die met vijf of zeven zitplaatsen ruimte biedt aan het hele gezin en hun bagage. De technische basis van de Tarraco is dezelfde als die van de Kodiaq en Tiguan Allspace, namelijk Volkswagens MQB-platform.

Dat betekent dat kiezen voor de Seat, Skoda of Volkswagen vooral een kwestie is van merkvoorkeur, budget en design. Over dat laatste zegt Seat trouwens graag dat de Tarraco de nieuwe Spaanse designtaal inluidt, met een Supermanvormig radiatorrooster, een lichtjes aangepaste lichtsignatuur en een druk uitgewerkte voorbumper, terwijl een lichtstrook de led-achterlichten met elkaar verbindt. Maar vooral in profiel kan de Tarraco de familiebanden met de Volkswagen-groep niet verbergen, en daar had gerust meer in kunnen zitten.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet
Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Is deze Tarraco ook een zevenzitter?

Zo kun je hem inderdaad bestellen, maar standaard komt hij met vijf zitplaatsen. Die twee extra zitjes in de koffer zijn weliswaar alleen bedoeld voor kinderen of voor korte afstanden, want de beenruimte is beperkt en de instap knap lastig. Dat neemt niet weg dat de Spanjaard royaal plaats biedt aan de voorste passagiers en die op de tweede rij.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet
Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Met een lengte van 4,74 meter is de Tarraco trouwens nipt langer dan de Kodiaq, en dat vertaalt zich in de kofferruimte: 760 liter in vijfzitsconfiguratie, tegenover 720 liter voor de Tsjech. Alleen de Tiguan Allspace doet nog beter: de Duitser pakt uit met 780 liter. Geen klachten dus qua kofferruimte in deze Seat Tarraco.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Hoe ziet het interieur eruit?

Dat bestaat uit een mix van beproefde elementen uit de Volkswagen-groep (waaronder de middentunnel) en zaken die sinds kort of voor het eerst bij Seat verkrijgbaar zijn. Zo staat het 8 duim grote infotainmentsysteem voor het eerst als een tablet op het dashboard in plaats van er te zijn ingewerkt. Het instrumentenpaneel is net als bij de Arona en Ibiza digitaal, en dan 10,25 duim groot. De materialen kunnen een harde plastic hier en daar niet verbergen, maar zijn wel goed gekozen en de assemblagekwaliteit zit intrinsiek goed.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Waaruit bestaat het motoraanbod?

Seat voorziet twee benzine- en twee dieselmotoren die je wellicht vertrouwd in de oren zullen klinken. Het benzineaanbod bestaat uit de 1.5 TSI van 150 pk en de 2.0 TSI van 190 pk. De eerste is gekoppeld aan een manuele zesbak en drijft de voorwielen aan, de tweede krijgt de bekende DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en 4Drive-vierwielaandrijving.

Dieselen kan nog steeds met de 2.0 TDI van 150 pk en 190 pk. De 150 pk-versie heeft ofwel een manuele zesbak en voorwielaandrijving, of ook hier de DSG-bak en 4Drive. De versie van 190 pk krijgt de DSG standaard, net als vierwielaandrijving. Seat bevestigt daarnaast nog de komst van een plug-inhybride tegen eind 2020, en sluit een versie op CNG niet uit.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Hoe rijdt de Seat Tarraco?

Tijdens onze eerste kennismaking konden we rijden met de basisbenzine en de topdiesel. De 1.5 TSI van 150 pk is in de meeste producten van de Volkswagen-groep een uiterst geschikte motor, en dat is in de Tarraco niet anders. Hij is relatief goed gedempt en prima voor dagelijkse verplaatsingen. Alleen is hij niet echt snel: 0-100 km/u duurt 9,7 seconden, en op ons licht heuvelachtige testparcours moesten we het koppel (250 Nm) hogerop zoeken. Ook de manuele versnellingsbak liet met een hakerige bediening wat te wensen over.

De 2.0 TDI van 190 pk lijkt met zijn 8 seconden op de oefening naar 100 km/u op papier beter, maar leek in de praktijk wat onder hetzelfde probleem te lijden. Zijn hogere gewicht wordt gecompenseerd door hoger koppel (400 Nm), maar de reactietijden van de DSG-bak stelden teleur. De dieselmotor klinkt meer door in het interieur, maar ook hier blijft alles aanvaardbaar.

Dynamisch is het verschil met de wat loggere Skoda Kodiaq merkbaar. Seat heeft natuurlijk een sportieve reputatie hoog te houden, en daar zijn ze met de Tarraco in geslaagd. Voor zover je bij een zevenzits-SUV van sportiviteit kunt spreken natuurlijk. Maar het compromis tussen koetswerkcontrole en rijdynamiek enerzijds en rijcomfort anderzijds krijgt Seat aardig voor elkaar. Adaptieve dempers zijn optioneel, maar leken ons op het eerste gezicht geen echte meerwaarde te bieden.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de veiligheidsuitrusting uitgebreid is: een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en rijstrookhulp zijn standaard, een adaptieve snelheidsregelaar komt af fabriek in de hogere uitvoeringen. Optioneel is er nog een dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer, verkeersbordherkenning en filehulp. Uitgebreide parkeerhulp en 360-gradencamera’s staan ook op de optielijst. Ten slotte is het nog handig om weten dat de connectiviteit standaard uitgebreid is, met smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, stembediening en inductieladen voor je smartphone.

Hoeveel kost de Seat Tarraco?

Het prijskaartje van dat alles begint bij € 33.670. Een stevige instapprijs voor de 1.5 TSI van 150 pk, maar Seat verdedigt die door de Tarraco niet aan te bieden in de ‘Reference’-basisuitvoering. Je krijgt dus een uitgebreidere uitrusting, maar zit daarmee jammer genoeg al bijna € 4.000 boven de basisprijs van een Skoda Kodiaq met dezelfde motor. Bestellen kan vanaf nu, in januari is de Seat Tarraco te zien op het Autosalon.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet
Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Besluit?

Seat vervolledigt zijn recente SUV-gamma met een logische aanvulling. De Seat Tarraco is een SUV geworden met ruimte en moduleerbaarheid als voornaamste verkoopargument. Hij onderscheidt zich vooral van zijn Tsjechische en Duitse neven door een dynamischere rijstijl, maar moet het zonder echte instapversie stellen.

Getest: Seat Tarraco, het lijstje compleet

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km