Testen

Getest: Skoda Kamiq, goede zaak?

Nu SUV’s de laatste jaren de norm lijken, kan geen enkele constructeur die markt nog links laten liggen. Meer zelfs: ze stapelen de modellen op om toch maar alle segmenten af te dekken. Zo ook Skoda, dat een derde SUV toevoegt, onderaan zijn gamma.

  • Wouters Bruno
  • 26 augustus 2019
  • Skoda
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename 1.0 TSI
  • Amusant weggedrag
  • Respectabele interieurruimte
  • Nog een banale SUV
  • Nog geen prijs bekend
  • Vreemd optiebeleid

Skoda heeft lange tijd achterop gehinkt vergeleken met andere merken in de groep zoals Volkswagen en Audi. Vandaag zijn de zaken anders. De grote technologische vernieuwingen gaan vaak eerst nog naar die twee andere merken, maar Skoda springt tegenwoordig snel mee op de kar. Deze nieuwe Kamiq is daarop geen uitzondering.

De Kamiq wordt een stads-SUV genoemd, maar valt relatief groot uit: met 4,24 meter leunt hij eerder aan bij de Volkswagen T-Roc dan bij de T-Cross. Toch deelt hij zijn MQB A0-platform met de T-Cross, Seat Arona, VW Polo, Skoda Scala en Seat Ibiza. De ruime afmetingen komen de passagiers ten goede, die beschikken over genoeg ruimte en een gemiddeld grote koffer van 400 liter. Alleen een Dacia Duster en Honda HR-V doen merkelijk beter.

Esthetische revoluties predikt deze Kamiq niet: hij volgt mooi de lijn van de Kodiaq en Karoq, maar valt wel op met zijn dubbele rij led-koplampen en reflectoren achteraan die afgesplitst zijn van de achterlichten. Ook hij spelt zijn S-K-O-D-A voortaan volledig uit op de achterklep.

Hoge Scala

In het interieur zien we het dashboard van de Scala. Geen slechte zaak, want dat doet een frisse en moderne wind waaien die we bij de grotere Skoda’s niet terugvinden, al voegt het amper extra elementen toe. Kies je voor de juiste opties, dan is er een Virtual Cockpit, net als een touchscreen van 9,2 duim. Nog binnenin zitten de passagiers 4 centimeter hoger dan in de Scala. Logisch, want de bodemvrijheid neemt in dezelfde verhouding toe. De plaats achteraan is dus niet beperkt voor de passagiers, die optioneel volop kunnen profiteren van een panoramadak.

Praktisch blaast deze Kamiq wat warm en koud. Opbergvakken vind je zowat overal terug, maar een verschuifbare achterbank dan weer niet. Jammer, want zulke extra’s zijn wel praktisch in gebruik. Een achterbank die in 60/40-verhouding neerklapbaar is en een optioneel neerklapbare passagierszetel vooraan, daar moet je het mee doen.

Up-to-date

Op vlak van technologie hoeft de Kamiq dus niet onder te doen. Er is rijstrookhulp, een noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp, een adaptieve snelheidsregelaar, vermoeidheidsherkenning, een inductielader voor smartphones, USB-C-poorten, een geïntegreerde simkaart, stembediening, wifi, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink,… Genoeg om iedereen tevreden te stellen, standaard of optioneel.

Dan zijn er nog de “Simply Clever”-gadgets, waarvan we ons afvragen waarom er niet meer constructeurs aan denken. Zo is er een paraplu geïntegreerd in de deuren, zijn er uitklapbare rubbers die de deuren beschermen (al heeft Ford die ook), zit er een led-zaklamp in de koffer, een trechter aan het vulreservoir voor de ruitenvloeistof, en een ijskrabber in de brandstofklep. Nog? Een vuilbakje in de opbergvakken van de portieren bijvoorbeeld. En dan vergeten we nog details die het dagelijkse leven praktischer maken.

De Kamiq onderscheidt zich qua chassis van de Scala door zijn hogere bodemvrijheid, grotere velgen (minstens 16 duim), en specifieke schokdempers. De achteras is steviger, de wieltreinen krijgen specifieke afstellingen en enkele aanpassingen om de grotere dempers en veren te huizen.

Onder de motorkap zien we de vertrouwde Skoda-benzinemotoren, -diesels en -CNG-motoren. Nieuw is de 1.0 G-TEC op CNG, die 90 pk sterk is. Hij laat wel nog even op zich wachten, net als de 1.5 TSI, een viercilinder van 150 pk. In afwachting daarvan debuteert de Skoda Kamiq met een 1.0 TSI van 95 pk en 115 pk, met respectievelijk manuele vijf- en zesbak. De 115 pk-versie krijgt eventueel ook een DSG-bak met zeven verzetten. De 1.6 TDI van 115 pk heeft een manuele zesbak of een zeventraps-DSG. Goed om weten: tussen de 115 pk-benzinemotor en de 115 pk-dieselmotor zit zowat 100 kilogram verschil op de vooras, die een invloed heeft op de wendbaarheid en het rijplezier.

Wat dat geeft?

Toegegeven: ik ben amper overtuigd door de SUV-mode, om verschillende redenen. Vaak zwaarder, duurder, gulziger en amper ruimer dan de berlines en hatchbacks waar ze mee overeenkomen. Objectief gezien levert een SUV dus vooral een meerwaarde van ‘schijn’ op. Maar hij heeft wel een belangrijke concrete eigenschap: de hogere zitpositie en dus makkelijkere instap. Interessant voor een vergrijzende bevolking. Is een SUV dus een auto voor gepensioneerden?

Deze Kamiq alleszins niet: de 1.0 TSI van 115 pk met manuele zesbak levert heel wat rijplezier. De driecilinder is prima opgewassen tegen zijn taak, voelt zich op zijn gemak in de stad en op de snelweg, en klinkt niet te sterk door in het interieur. Op kleine bergwegen stelt het kleine blok niet teleur, en herneemt hij indien nodig degelijk. Het chassis is levendig en niet onnodig onderstuurd. Ook de koetswerkbewegingen zijn mooi gecontroleerd. Plezieren doet deze Kamiq dus zeker, temeer omdat het comfort niet lijdt onder het stijve chassis. Ook het communicatieve stuur en de aangename remmen kunnen overtuigen.

De Kamiq is beschikbaar vanaf december en geeft zijn prijzen pas in oktober vrij. De meerprijs vergeleken met een Scala zou echter rond de € 500 tot € 1.500 schommelen, afhankelijk van de motor en uitvoering die je kiest. Ontgoochelen doet hij alleszins niet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km