Renault
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Skoda’s nieuwe wapenfeit, de Scala, vat post tussen de populaire Fabia en Octavia. De Scala wil niet de makkelijke weg opgaan als SUV, maar overtuigen met praktische argumenten.
De 4,36 meter lange Scala past netjes tussen de compacte Fabia (3,99 meter) en populaire Octavia (4,67 meter). Hij houdt het midden tussen een bijfdeurs en break, en vervangt op die manier natuurlijk de Rapid (4,45 meter) en Rapid Spaceback (4,30 meter). Wil je een preciezer idee krijgen van zijn formaat? Dan onthoud je best dat hij een tiental centimeter langer is dan de Volkswagen Golf.
De Scala luidt een nieuwe designtaal in bij Skoda. De lijnen in het koetswerk zijn fijner, en de letters ‘SKODA’ vervangen het klassieke logo op de kofferklep. Weetje: de originele zwarte glazen kofferklep is niet standaard, maar een optie in het pakket Image (€ 250) of Emotion (€ 775 of € 1.375 afhankelijk van de uitvoering). Zonder die pakketten is de kofferklep een gewoon klassiek exemplaar. De Tsjech doet het dan ook zonder dakspoiler.
Het dashboard oogt mooi en modern. Voor je neus heb je een grote ‘virtuele cockpit’ van 10,25 duim. Navigeren in de menu’s vergt wat gewenning door de vele mogelijkheden. Wie het liever klassiek houdt, kan zich € 485 besparen en het bij de gewone tellers houden. Op het dashboard staat een groot touchscreen dat snel reageert en uiterst geconnecteerd is. De grootte varieert van 6,5 tot 9,2 duim afhankelijk van de uitvoering.
De assemblagekwaliteit voelt solide aan, maar we bespeuren wel wat harde en holle plastics die niet altijd aangenaam zijn om aan te raken. Ook jammer dat de bediening van de airco je niet meer met een fysieke knop de kracht van de ventilatie laat regelen. Alleen de temperatuur pas je nog op die manier aan; de luchtstroom regel je via het touchscreen.
Overtuigen doet de Scala dan weer volledig door de verhouding buitenafmetingen/interieurruimte. De beschikbare ruimte achteraan is royaal (de passagiers hebben er evenveel knieruimte als in de Octavia), en de kofferruimte bedraagt 467 liter met de verstelbare laadvloer op zijn laagste stand. Een Golf doet het met ‘amper’ 380 liter. De moduleerbaarheid is dan weer klassiek, met een neerklapbare achterbank in 60/40-verhouding. Zet je de verstelbare laadvloer op zijn hoogste stand, dan levert dat een vlakke laadvloer op en 1.410 liter aan kofferruimte. Leg je € 85 op, dan kan de voorste zetel dubbelplooien om makkelijker lange voorwerpen te vervoeren in je Scala.
Als goeie Skoda vergeet de Scala zijn praktische kant niet. Opbergzakjes op de flanken van de voorzetels, een paraplu in het portier van de chauffeur en een ijskrabber in het klepje van de brandstoftank, tot zelfs een trechter in de dop van de ruitenwisservloeistof: “Simply Clever”-gadgets kom je overal in de Scala tegen. De kofferklep kan trouwens elektrisch open (€ 370) en een elektrisch wegklapbare trekhaak is ook optioneel (€ 815).
Op de bochtige bergwegen rond het Kroatische Split is de Scala op de afspraak. Het stuur is precies, het weggedrag efficiënt. In tegenstelling tot de meeste andere gewone modellen van de Volkswagen-groep, die meestal wat onderstuurd zijn, kun je met de Scala in de bochten zelfs wat spelen met de gewichtsverplaatsing.
We moeten er wel bijzeggen dat tijdens de eerste test de Scala’s allemaal uitgerust waren met de optionele sportophanging (€ 410), die de Scala 15 millimeter lager legt en wisselt tussen een normale rijmodus ene en stuggere sportmodus. In beide gevallen is de filtering van grote oneffenheden niet vrij van kritiek. De klassieke passieve dempers zullen dus meer in de smaak vallen als je het iets comfortabeler wilt. De windgeluiden van de Scala, onder meer rond de spiegels, zijn op snelwegsnelheden niet optimaal gefilterd.
Bij zijn lancering in mei zal de Scala beschikbaar zijn met drie motoren: twee benzines en een diesel. De 1.0 TSI is een driecilinder van 115 pk (manuele zesbak), de 1.5 TSI een viercilinder van 150 pk (dubbele koppeling, zeventraps). De 1.6 TDI is 115 pk sterk (manuele zesbak of optionele zeventraps met dubbele koppeling). Later volgt er nog een 1.0 TSI met 95 pk (manuele vijfbak) als instapmotor, en een TGI die op aardgas rijdt.
De 1.0 TSI van 115 pk is al krachtig genoeg om de Scala zonder problemen aan te drijven, maar de 1.5 TSI van 150 pk is natuurlijk veelzijdiger. Wie veel kilometers maalt kan natuurlijk ook bij de 1.6 TDI terecht, die ook prima werkt onder de motorkap van de Scala.
De uitvoering Active is er alleen met 1.0 TSI, en daardoor kan de Scala uitpakken met een basisprijs van € 20.770. Dan ontbreken er wel enkele zaken in de uitrusting. Je wijkt dus beter uit naar de versie Ambition, met een prijsvork van € 22.990 tot € 26.610. De topversie Style kost € 25.450 tot € 28.560. En dan zijn er nog de optiepakketten en individuele opties, met mogelijkheden die af en toe aan… Audi doen denken.
De Skoda Scala heeft heel wat kwaliteiten: hij rijdt aangenaam en is prima geschikt om elke dag mee te leven, terwijl hij een royale premiumuitrusting biedt. Wil je toch liever een SUV, dan is er binnenkort natuurlijk de Skoda Kamiq, die dezelfde technische basis heeft als deze Scala. Maar die er natuurlijk avontuurlijker uitziet.
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?