Scheurijzers die pas bovenin de toeren het beste van zichzelf geven, het is een aloude Japanse traditie. Maar in Europa worden de uitstootnormen steeds strenger, dus moeten de Japanners zwichten voor de druk van de turbo. Wat doet dat met het karakter van deze samoerai in zakformaat?

Wim Bervoets
18/04/2018
3,9
VROOM score
4
4
5
3
4
4
3,5
4

Voor- en nadelen

  • Dynamisch chassis
  • Koppelrijke Boosterjet
  • Lichter gewicht
  • Standaarduitrusting
  • Afwerking (materiaalkeuze)
  • Braver karakter
  • Hoge prijs
  • Spreiding en bediening versnellingsbak

De Swift Sport verscheen voor het eerst op het toneel in 2007. Geen hardcore hot hatch, maar een klassieke GTI: de Suzuki combineerde een gewicht van minder dan een ton met een atmosferische 1.6 van 125 pk. In 2012 kwam zijn opvolger, die 136 pk puurde uit een evolutie van diezelfde viercilinder. Geen pk-zwangere stoplichtsprinters, maar ouderwetse GTI’s die je bij hun nekvel moest grijpen om er het beste uit te halen.

Terwijl steeds meer concurrerende GTI’s en hot hatches toegaven aan de turbo, bleef de Swift Sport koppig vasthouden aan zijn old school karakter. Tot nu: de natuurlijk aangeblazen vierpitter ruimt baan voor een drukgevoede Boosterjet.

Vertel eens wat meer over die motor?

De Boosterjet is geen onbekende voor Suzuki. In eigen rangen doet de 1.4 turbobenzine namelijk ook al dienst in de Suzuki Vitara S. Daar produceert hij eveneens 140 pk, maar in de Swift Sport gaat het koppel met tien eenheden naar omhoog, tot 230 Nm. Klinkt niet astronomisch hoog, maar als je weet dat zijn voorganger 160 Nm produceerde en deze nieuwe Swift Sport 80 kilogram lichter is (met 975 kilogram weegt hij minder dan een ton), dan belooft dat wat voor de prestaties.

Hoe presteert hij dan?

Op papier: netjes. 0-100 km/u duurt 8,1 seconden en de topsnelheid ligt op 210 km/u. Net zo goed als eender welke moderne gezinswagen dus, maar om pure acceleraties is het de Swift Sport nooit te doen geweest. Toeren maken, zoeken waar het vermogen zit en nog steeds geen gevaar vormen voor je rijbewijs, dat vatte het karakter van de vorige vierpitter zowat samen.

De nieuwe Swift Sport legt zijn kaarten meteen op tafel en geeft zijn vermogen en koppel veel vroeger vrij. Vlot een haarspeldbocht in de bergen uitrijden in derde versnelling? Het had in zijn voorganger nooit gekund. De Japanner reageert soepel en elastisch in het middengebied van het toerental, maar spelen met de rode zone behoort tot de verleden tijd. Het royalere koppel maskeert tegelijk ook de wat langere spreiding van de versnellingsbak, die hakerig en minder nauwkeurig reageert als je snel van verzet wil wisselen.

Wat gooit het lichtere gewicht in de schaal?

Dat levert vooral een chassis op dat zich gelukkig nog altijd wat laat zetten. Het Heartect-platform, dat je ook terugvindt onder de Baleno en de gewone Swift, is lichtvoetig, met een neus die in de bocht alert naar de binnenkant duikt en een achterkant die braaf volgt maar nog steeds te provoceren is.

Vergeleken met de gewone Swifts op hetzelfde platform voegt de Sport er dikkere stabilisatorstangen aan toe, sportievere dempers en een stijvere torsieas achteraan. Dat houdt het koetswerk prima onder controle, net als het comfort.

Een langere wielbasis tegenover zijn voorganger en een breder spoor zorgen voor meer stabiliteit, wat altijd van pas komt bij hogere snelheden. Die zal je in de nieuwe Swift Sport onvermijdelijk rijden: hij maakt het een stuk makkelijker – en helaas ook minder sensationeel – om sneller te gaan dan zijn voorganger.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de nieuwe Suzuki Swift Sport best guitig oogt, zeker in zijn Champion Yellow-koetswerkkleur. Stevigere bumpers vooraan, een diffusorlook en dubbele uitlaat achteraan en 17-duimsvelgen zorgen voor een stoer cachet. Het interieur krijgt dezelfde sportieve behandeling, met goed steunende maar hoog geplaatste sportzetels, een afgeplat sportstuur en nogal aanwezige rode accenten die her en der opduiken: van de achtergrond op het instrumentenpaneel tot inzetstukken op het dashboard en in de deuren.

Net als in de gewone Swift lijkt de jacht op kilo’s ook de keuze voor andere materialen met zich mee gebracht te hebben, die jammer genoeg wat goedkoop en blinkend ogen. Centraal op de middenconsole prijkt het infotainmentsysteem dat Suzuki ook in de rest van zijn gamma gebruikt, en dat een touchscreen combineert met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink.

Ten slotte is de veiligheidsuitrusting van de Swift Sport mee met de tijd: we noteren onder meer een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en adaptieve snelheidsregelaar. Het goede nieuws? Alles is standaard.

Hoeveel kost de nieuwe Suzuki Swift Sport?

Daar wringt het schoentje: € 23.974. Laat ons er geen doekjes om winden: dat is best veel. Suzuki voert – terecht – aan dat de Swift Sport hypervolledig is uitgerust en dat je vijf jaar garantie krijgt. Maar de Swift Sport was voor jonge chauffeurs een sportieve auto die je portefeuille geen pijn deed, zowel bij de aankoop als bij het onderhoud.

En dan komt er nog de Ford Fiesta ST aan, die niet alleen 200 pk heeft, maar ook een instapversie met een milder prijskaartje: € 23.000. Nu, Suzuki heeft een reputatie van hogere catalogusprijzen om dan te kunnen schermen met kortingen. Vergelijken en berekenen is dus de boodschap.

Besluit?

De laatste GTI die vast bleef houden aan de oude school heeft zich dan toch bekeerd tot de nieuwe school. De Suzuki Swift Sport is een moderne sportieve hatchback die sneller, zuiniger en makkelijker toegankelijk is dan zijn voorganger. Tot grote spijt van de fans van het origineel wellicht, maar in deze tijden niet meer dan logisch. Alleen jammer van het prijskaartje.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.