Testen

Getest: Toyota Aygo (2018), de stadsjapanner

Sinds 2005 bouwt Toyota met de hulp van Citroën en Peugeot een stadsauto voor de Europese markt: de Aygo. In 2014 kreeg de tweede generatie een eigen identiteit, om hem duidelijker van zijn Franse tweelingbroers te onderscheiden. Vandaag is het tijd voor een facelift. Wat brengt die de stadsjapanner bij?

  • Bervoets Wim
  • 19 juni 2018
  • Toyota
  • 2.185 weergaven
3,4
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Jeugdige stijl
  • Laag reëel verbruik
  • Volwassen weggedrag
  • Beperkte ruimte achteraan
  • Trage bediening versnellingsbak
  • Vorm en afmetingen koffer

Moeilijk is het niet om de Toyota Aygo van de Citroën C1 en Peugeot 108 te onderscheiden: de tweede generatie van de A-segmenter draagt trots een grote X-vorm op zijn snoet. Daarmee kiest hij voor scherpe manga-lijnen, in plaats van de klassiekere looks van zijn Franse equivalenten.

Volgens Toyota is die aparte stijl een van de redenen waarom klanten voor de Aygo kiezen, samen met de lage kostprijs per kilometer en de uitrusting. Geen radicale veranderingen bij de facelift dus: never change a winning team is een uitdrukking die ze ook in Japan kennen. Of liever: in Zaventem, want de Aygo is vooral een product van Toyota’s Europese afdeling.

Welke veranderingen brengt de facelift met zich mee?

Visuele veranderingen vooral: de koplampen werden hertekend, net als de achterlichten. Led-verlichting doet zijn intrede: in de dagrijlichten en in de achterlichten. De X-vorm wordt benadrukt met meer pennentrekken en reliëf in de voorkant.

Wijzigt er iets in het interieur?

Naast wat kleuren en stoffen eigenlijk niet. Of het moest het instrumentenpaneel zijn, dat een nieuwe layout kreeg. Of de omhulsels rond de ventilatiemonden, die nu ook in koetswerkkleur kunnen worden uitgevoerd. Maar onderhuids gebeurde er meer: de Toyota-ingenieurs voorzagen dashboard, A-stijl en deuren van meer geluids- en trillingsisolerende materialen om het rijcomfort aan boord te verhogen.

Is het motoraanbod nog steeds beperkt?

Inderdaad: Toyota houdt nog steeds vast aan zijn atmosferische 1.0 driecilinder benzinemotor. Die is voortaan 72 pk en 93 Nm sterk. Met 0-100 km/u in 13,8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u is de Aygo geen stadssprinter, maar dat geeft niet: de Toyota mikt vooral op een laag verbruik. Daarom werd de driepitter onder handen genomen.

Het blok beantwoordt nu aan de Euro 6.2-norm, en de ecoversie met langere versnellingsbakverhoudingen en banden met lage rolweerstand laat volgens de nieuwe WLTP-norm (omgerekend naar NEDC-waarden) een gemiddeld verbruik optekenen van 3,8 l/100 km, en een CO2-uitstoot van 86 g/km.

Wat geeft dat in de praktijk?

Eerst en vooral een keurig gemiddelde van 5,5 l/100 km tijdens onze stadstest. De natuurlijke habitat van de Aygo, en dus logischerwijs de plek waar hij zich het meest in zijn sas voelt. Ondanks zijn kleine motor en beperkte vermogen laveert hij vlot mee met het verkeer, terwijl het motorgeluid goed gedempt is. Als je het van hem vraagt, gaat de driecilinder zonder problemen hoger in de toeren.

Ons testexemplaar was voorzien van de gerobotiseerde vijfversnellingsbak, x-shift. Die is het best gebaat met een rustige rijstijl. Drijf het tempo wat op, en de automatische schakelmomenten volgen minder nauwkeurig getimed. Maar zelfs op snelheid blijft de Toyota zich onverstoorbaar beheerst gedragen, met een stabiel en comfortabel weggedrag dat de zakjapanner groter doet aanvoelen dan hij in feite is.

Daardoor kan je je dus zonder problemen met de Aygo op de snelweg wagen. Alleen bied je de passagiers op de achterbank dan beter een korte rit aan: daar is het plaatsaanbod voor benen en hoofd te beperkt. Maar dat hoeft niet te verbazen voor een auto die 3,47 meter lang is. De kofferruimte is dan ook maar 168 liter groot, al is die iets te smal gevormd en de laaddrempel te hoog om echt praktisch te zijn.

Hoeveel kost de vernieuwde Toyota Aygo?

Een definitieve prijs is er nog niet, maar die zal in de buurt liggen van die van de pre-faceliftversie: € 11.760. Toyota geeft alvast mee dat er bij de lancering in september drie uitrustingsniveaus zullen zijn: de instapversie “x”, het middelste niveau “x-play” en de topversie “x-clusiv”. Daarnaast zijn er nog twee speciale reeksen: de tweekleurige “x-cite” en de zwarte, sportieve “x-trend”.

Toyota wil je vooral in de richting van de x-play duwen, door hem standaard onder meer te voorzien van een manuele klimaatregeling, een snelheidsregelaar en een multimediasysteem met scherm van 7 duim. De x-clusiv voegt automatische klimaatregeling, Toyota Safety Sense (met noodremhulp en rijstrookassistentie) en een multimediasysteem met Apple CarPlay en Android Auto toe.

Besluit?

Behouden wat goed is? Nee, deze Toyota Aygo verbetert liever wat zijn klanten al positief vonden. De facelift voegt dus een scherper design, verbeterde en comfortabelere rijervaring en zuinigere motor toe. Meer charme voor deze aantrekkelijke stadsjapanner dus. Nog even wachten tot september om te weten of de Toyota Aygo ook qua prijs competitief blijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km