Testen

Getest: Toyota Aygo (2018), de stadsjapanner

Sinds 2005 bouwt Toyota met de hulp van Citroën en Peugeot een stadsauto voor de Europese markt: de Aygo. In 2014 kreeg de tweede generatie een eigen identiteit, om hem duidelijker van zijn Franse tweelingbroers te onderscheiden. Vandaag is het tijd voor een facelift. Wat brengt die de stadsjapanner bij?

  • Bervoets Wim
  • 19 juni 2018
  • Toyota
3,4
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Jeugdige stijl
  • Laag reëel verbruik
  • Volwassen weggedrag
  • Beperkte ruimte achteraan
  • Trage bediening versnellingsbak
  • Vorm en afmetingen koffer

Moeilijk is het niet om de Toyota Aygo van de Citroën C1 en Peugeot 108 te onderscheiden: de tweede generatie van de A-segmenter draagt trots een grote X-vorm op zijn snoet. Daarmee kiest hij voor scherpe manga-lijnen, in plaats van de klassiekere looks van zijn Franse equivalenten.

Volgens Toyota is die aparte stijl een van de redenen waarom klanten voor de Aygo kiezen, samen met de lage kostprijs per kilometer en de uitrusting. Geen radicale veranderingen bij de facelift dus: never change a winning team is een uitdrukking die ze ook in Japan kennen. Of liever: in Zaventem, want de Aygo is vooral een product van Toyota’s Europese afdeling.

Welke veranderingen brengt de facelift met zich mee?

Visuele veranderingen vooral: de koplampen werden hertekend, net als de achterlichten. Led-verlichting doet zijn intrede: in de dagrijlichten en in de achterlichten. De X-vorm wordt benadrukt met meer pennentrekken en reliëf in de voorkant.

Wijzigt er iets in het interieur?

Naast wat kleuren en stoffen eigenlijk niet. Of het moest het instrumentenpaneel zijn, dat een nieuwe layout kreeg. Of de omhulsels rond de ventilatiemonden, die nu ook in koetswerkkleur kunnen worden uitgevoerd. Maar onderhuids gebeurde er meer: de Toyota-ingenieurs voorzagen dashboard, A-stijl en deuren van meer geluids- en trillingsisolerende materialen om het rijcomfort aan boord te verhogen.

Is het motoraanbod nog steeds beperkt?

Inderdaad: Toyota houdt nog steeds vast aan zijn atmosferische 1.0 driecilinder benzinemotor. Die is voortaan 72 pk en 93 Nm sterk. Met 0-100 km/u in 13,8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u is de Aygo geen stadssprinter, maar dat geeft niet: de Toyota mikt vooral op een laag verbruik. Daarom werd de driepitter onder handen genomen.

Het blok beantwoordt nu aan de Euro 6.2-norm, en de ecoversie met langere versnellingsbakverhoudingen en banden met lage rolweerstand laat volgens de nieuwe WLTP-norm (omgerekend naar NEDC-waarden) een gemiddeld verbruik optekenen van 3,8 l/100 km, en een CO2-uitstoot van 86 g/km.

Wat geeft dat in de praktijk?

Eerst en vooral een keurig gemiddelde van 5,5 l/100 km tijdens onze stadstest. De natuurlijke habitat van de Aygo, en dus logischerwijs de plek waar hij zich het meest in zijn sas voelt. Ondanks zijn kleine motor en beperkte vermogen laveert hij vlot mee met het verkeer, terwijl het motorgeluid goed gedempt is. Als je het van hem vraagt, gaat de driecilinder zonder problemen hoger in de toeren.

Ons testexemplaar was voorzien van de gerobotiseerde vijfversnellingsbak, x-shift. Die is het best gebaat met een rustige rijstijl. Drijf het tempo wat op, en de automatische schakelmomenten volgen minder nauwkeurig getimed. Maar zelfs op snelheid blijft de Toyota zich onverstoorbaar beheerst gedragen, met een stabiel en comfortabel weggedrag dat de zakjapanner groter doet aanvoelen dan hij in feite is.

Daardoor kan je je dus zonder problemen met de Aygo op de snelweg wagen. Alleen bied je de passagiers op de achterbank dan beter een korte rit aan: daar is het plaatsaanbod voor benen en hoofd te beperkt. Maar dat hoeft niet te verbazen voor een auto die 3,47 meter lang is. De kofferruimte is dan ook maar 168 liter groot, al is die iets te smal gevormd en de laaddrempel te hoog om echt praktisch te zijn.

Hoeveel kost de vernieuwde Toyota Aygo?

Een definitieve prijs is er nog niet, maar die zal in de buurt liggen van die van de pre-faceliftversie: € 11.760. Toyota geeft alvast mee dat er bij de lancering in september drie uitrustingsniveaus zullen zijn: de instapversie “x”, het middelste niveau “x-play” en de topversie “x-clusiv”. Daarnaast zijn er nog twee speciale reeksen: de tweekleurige “x-cite” en de zwarte, sportieve “x-trend”.

Toyota wil je vooral in de richting van de x-play duwen, door hem standaard onder meer te voorzien van een manuele klimaatregeling, een snelheidsregelaar en een multimediasysteem met scherm van 7 duim. De x-clusiv voegt automatische klimaatregeling, Toyota Safety Sense (met noodremhulp en rijstrookassistentie) en een multimediasysteem met Apple CarPlay en Android Auto toe.

Besluit?

Behouden wat goed is? Nee, deze Toyota Aygo verbetert liever wat zijn klanten al positief vonden. De facelift voegt dus een scherper design, verbeterde en comfortabelere rijervaring en zuinigere motor toe. Meer charme voor deze aantrekkelijke stadsjapanner dus. Nog even wachten tot september om te weten of de Toyota Aygo ook qua prijs competitief blijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km