Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Met het risico het meest klassieke deel van zijn klantenbestand voor de borst te stoten heeft Toyota bij het ontwerpen van zijn SUV C-HR gekozen voor een op zijn zachtst gezegd ‘origineel’ design. Maar de gok heeft gewerkt: de verkoopcijfers waren al vanaf het eerste verkoopjaar een succes (120.000 stuks in Europa), waardoor hij in zijn segment een marktaandeel van 10 procent naar zich toe trekt. Beter nog: de futuristisch ogende SUV heeft heel wat nieuwe klanten naar de Toyota-showroom gelokt. De C-HR heeft namelijk de hoogste ‘conquest rate’ bij Toyota (68 procent) sinds de Prius…
Er kon dus geen sprake van zijn om het uiterlijk van deze kip met de gouden eieren ingrijpend aan te passen. Drie jaar na zijn carrièrestart geniet de C-HR een eerder beperkte facelift. De meest oplettende lezers zullen de komst opmerken van een nieuwe voorbumper en van een achterspoiler die voortaan zwartgelakt is.
De andere grote uiterlijke evolutie zit hem in de verschijning van nieuwe ledkoplampen met een modernere lichtsignatuur, en dat zowel voor- als achteraan.
De evoluties lijken in het interieur nog steeds even licht. De belangrijkste verbetering zit hem in de toevoeging van Apple CarPlay en Android Auto in het infotainmentsysteem. Toyota heeft zich daar lang tegen verzet, maar is nu toch geplooid voor de vraag van de klant. De nieuwe module maakt bovendien online-kaartupdates mogelijk zonder naar de dealer te moeten gaan of ze op een usb-stick te moeten downloaden. Dat is goed nieuws. Helaas zijn de graphics van de aanraaktablet wat gedateerd. Sommigen zullen wel blij zijn met de nieuwe applicatie met de naam Coach Hybrid, die tips voor spaarzamer rijden geeft op basis van de jongste gereden trajecten.
Aan boord spreekt Toyota van nieuwe, meer verfijnde materialen. In zijn geheel is de afwerking inderdaad vrij van kritiek. Ook de hoeveelheid ruimte op de achterbank is fijn. Maar het ‘originele’ silhouet van de C-HR vereist wel toegevingen op praktisch vlak. De dikke achterste dakstijlen geven een opgesloten gevoel dat weinig aangenaam is voor wie achterin zit. En de koffer is vrij klein gezien het formaat van de auto, met minder dan 380 liter.
De grootste evoluties van deze facelift heet “2.0 litres Dynamic Force”, wat betekent dat onder de motorkap van de C-HR de nieuwe 2.0-hybride aandrijflijn met 184 pk opduikt die Toyota introduceerde in de recente Corolla. Deze motor richt zich tot klanten op zoek naar prestaties die beter aansluiten bij het ‘viriele’ uiterlijk van de C-HR. Op papier is dat gelukt: met deze motor sprint de Japanner naar 100 km/u in 8,2 seconden, tegenover 11,0 tellen voor de hybride 1.8 met 122 pk die nog steeds verkrijgbaar is.
In de praktijk maakt deze hybride tweeliter de C-HR echter nog niet ‘sportief’ in de letterlijke zin van het woord. Hij is namelijk niet zo wild van rijden met het gas tegen de plank. Het motorplezier is echter wel gevoelig groter dan met de 1.8. Het ‘koffiemoleneffect’ dat zo kenmerkend is voor Toyota’s hybrides is hier in elk geval veel beter onderdrukt bij hernemingen. En het verbruik blijft laag, zowel op papier (NEDC-homologatie-uitstoot van 92 g CO2/km in plaats van 86 g/km voor de 1.8) als in de werkelijkheid. Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km (volgens de boordcomputer) tijdens deze eerste kennismaking, waarbij we de motor soms tot het uiterste dreven. En tijdens een stuk in de stad kwamen we zelfs aan een minimum van 4,0 l/100 km. Onder dergelijke omstandigheden rijdt de C-HR grotendeels elektrisch, en dat in alle transparantie voor de bestuurder.
Hoewel we de hybride 1.8 bij deze Eerste Test niet konden uitproberen, kunnen we wel aanstippen dat hij een nieuwe lithium-ionbatterij kreeg bij deze facelift. Die is lichter dan de oude nikkel-metaalhydride accu en biedt ook een hoger op- en ontlaadvermogen. Daarmee kan ze volgens Toyota “de dynamische eigenschappen van het systeem” verbeteren. De 1.2-benzinemotor die bij de lancering in de C-HR verkrijgbaar was, wordt bij ons niet meer aangeboden, zodat de C-HR een puur hybride model is.
Dat verklaart deels de fikse basisprijs van 28.360 euro. Voor dat bedrag heb je de hybride 1.8 van 122 pk en een al vrij behoorlijke uitrusting, vooral op veiligheidsvlak. Aan het andere uiterste van het gamma vinden we de rijkelijk uitgeruste hybride 2.0, die minstens 34.290 euro moet kosten.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?