Testen

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Hij liet zijn plaats tijdelijk aan de Auris, maar de Toyota Corolla is terug in Europa. De Corolla maakte van zijn tijdskrediet gebruik om aan zijn conditie te werken. De nieuwe generatie is dus dynamischer en krijgt twee nieuwe hybrides.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 februari 2019
  • Toyota
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • CO2-uitstoot/fiscaliteit
  • Overtuigende 2.0 hybride
  • Volledige veiligheidsuitrusting
  • Zuinige hybridemotoren
  • Kofferruimte (hatchback)
  • Matig plaatsaanbod achteraan (hatchback)
  • Minder aangename 1.8 hybride

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Het verhaal van de Corolla begon in 1966. Sindsdien werden er al elf generaties wereldwijd verkocht. Wij moesten hem een tijd missen en kregen de Auris in de plaats, maar generatie twaalf komt ook naar Europa. In drie koetswerkversies nog wel: als vijfdeurs, Touring Sports (break) en Sedan.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

TNGA

De drie modellen gebruiken het recente moduleerbare GA-C-platform van de TNGA-familie (Toyota New Global Architecture). Dat is goed nieuws voor de Corolla: alle modellen die op dezelfde basis staan, rijden aanzienlijk aangenamer. Het levert de Corolla alleszins een 10 millimeter lager zwaartepunt en een 60 procent stijver koetswerk op, door het gebruik van staal met hoge trekweerstand op strategische punten. De hatchback moet wendbaarder en compacter zijn, en krijgt dus een kortere wielbasis dan de Touring Sports en Sedan (2,64 meter tegenover 2,7 meter).

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Nieuwe afmetingen

Het nieuwe platform zorgt voor sportievere proporties dan de Auris. De motorkap is bijvoorbeeld 47 millimeter lager. De hatchback en Touring Sports kiezen voor dezelfde hoekige, gespierde stijl, en kunnen voorzien worden van een tweekleurig koetswerk. De Sedan mikt op traditionelere klanten en krijgt wat bravere looks, met onder meer eigen lichten en bumpers. De hatchback is 4,37 meter lang, de Sedan 4,63 meter en de Touring Sports 4,65 meter.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Vaarwel diesel

Toyota kiest nog wel voor klassieke benzinemotoren in de nieuwe Corolla (een 1.2 turbo voor de hatchback en break, en een atmosferische 1.6 voor de berline, die vooral voor buiten West-Europa bedoeld is), maar deze twaalfde generatie mikt vooral op hybride. De diesel laat hij volledig achterwege en hij kiest voor twee verschillende hybride aandrijflijnen.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak
Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

De basishybride is de vierde generatie van Toyota’s aandrijflijn, op basis van de 1.8 benzine, en vinden we al terug in de C-HR en de laatste Prius. Voor de Corolla werd hij lichtjes herwerkt: hij is 122 pk sterk en stoot volgens de NEDC-cyclus 76 g/km aan CO2 uit (77 g/km in de Sedan). De vijfde generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn kennen we al uit de RAV4. Maar in het geval van de Corolla wordt die gecombineerd met een nieuwe 2.0 benzine, goed voor een gecumuleerd vermogen van 180 pk. De CO2-uitstoot bedraagt 85 g/km voor de hatchback en 84 g/km voor de break. De Sedan doet het alleen met de hybride 1.8.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Generatieconflict

Op de weg wordt het verschil tussen beide hybride motoren duidelijk. De nieuwe 2.0 heeft een grotere elektromotor, en dat zorgt voor een soepelere en vloeiendere rijstijl. De elektromotor is hier 80 kW (109 pk) sterk en produceert 202 Nm, tegenover 53 kW (72 pk) en 163 Nm in de hybride 1.8. Daardoor rijdt de Corolla vaker en langer elektrisch en ondersteunt hij de verbrandingsmotor ook efficiënter om zo het “koffiemoleneffect” van de e-CVT-versnellingsbak te verminderen. De hybride 1.8 klinkt sneller door in het interieur en geeft vaker de indruk dat hij niet graag op zijn staart wordt getrapt. Bij een ontspannen rijstijl en in de stad tonen beide motoren zich aangenaam in gebruik: ze rijden zacht, stil en trillingvrij.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak
Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Verrassend dynamisch

De goede indruk wordt versterkt in het chassis. Net als bij elke nieuwe Toyota en Lexus gaat de rijdynamiek er bij elke generatiewissel fors op vooruit. Het stuur is precies, de voortrein levendig en het koetswerk perfect onder controle. Zo dynamisch als een Ford Focus of Peugeot 308 wordt het niet, maar het verschil met de Auris is frappant. Toyota heeft bovendien optioneel een adaptieve ophanging voor de hatchback en Touring Sports.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Gemiddeld

Bij onze eerste test van de drie Corolla’s noteerden we op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van ongeveer 5 l/100 km, gaande van 4,5 l/100 km voor de hatchback met hybride 1.8 tot 5,2 l/100 km voor de Touring Sports met hybride 2.0. De batterij (lithium-ion in de 1.8, nikkel-metaalhydride in de 2.0) duwt de auto in de praktijk vaak in volledig elektrische modus voort, bij een constante snelheid of bij snelheden tot meer dan 100 km/u.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Koffer ontgoochelt

De afwerking aan boord is verzorgd, met kwalitatieve materialen. De sfeer blijft wat klassiek, met uitzondering van de origineel getekende voorzetels. De ruimte achteraan in de Sedan en Touring Sports is uitstekend. De hatchback, met kortere wielbasis, is natuurlijk minder gul op dat vlak, maar het resultaat blijft aanvaardbaar. Het koffervolume is dan weer matig: 361 liter en zelfs 313 liter als je voor de 2.0 hybride kiest. Die ziet zijn 12-voltbatterij verhuizen van onder de motorkap naar de koffervloer. De Sedan is ruimer (471 liter), al is zijn koffer minder makkelijk in gebruik. De Touring Sports is uiteraard de meest praktische variant voor gezinnen: 598 liter, of 581 liter als 2.0 hybride.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak
Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Prijs

De Corolla Hatchback kost € 22.450 met 1.2 turbobenzine. De hybrides kosten minstens € 25.530 (voor de 1.8) en € 32.640 (voor de 2.0, die er alleen in de derde uitvoering is, Style). Het prijsverschil tussen beide hybrides in dezelfde uitvoering bedraagt € 2.020. De break begint vanaf € 23.380 als 1.2 turbobenzine, en vanaf € 26.450 als 1.8 hybride. De 2.0 hybride is verkrijgbaar vanaf de tweede uitvoering, Dynamic (€ 30.560). De Sedan begint vanaf april aan zijn commerciële carrière.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak
Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Besluit

Het universum is Toyota gunstig gezind: de hybride aandrijflijn is aangenamer dan ooit, vooral met de nieuwe 2.0, op het moment dat meer mensen zich bewust worden van de technologie en op zoek zijn naar een alternatief voor diesels in compacte modellen. Het nieuwe TNGA-platform maakt de Corolla bovendien aangenaam om rijden. Toyota keert met andere woorden terug ter zake.

Getest: Toyota Corolla, terug naar de zaak

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km