Testen

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

Toyota is met zijn hybrides jarenlang een pionier en de eerste RAV4 was in 1994 ook de huidige SUV-golf voor. De vijfde, hybride RAV4 heeft echter het rijk al lang niet meer voor zich alleen. Innoveert hij nog genoeg om het onderscheid te maken?

 

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 januari 2019
  • Toyota
  • 1.718 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Knappe afwerking
  • Veel binnenruimte
  • Volledige veiligheidsuitrusting
  • Zuinige hybride
  • Ergonomie en graphics infotainment
  • Koffiemoleneffect bij plankgas
  • Meerprijs hybride
  • Ongunstige fiscaliteit Brussel/Wallonië/leasing

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

In 1994 was de eerste Toyota RAV4 ook een van de eerste SUV’s, nog voor die term bestond: een auto met de looks van een terreinwagen maar met de onafhankelijke wielophanging van een personenwagen. En in 1997 kwam de Prius, een van de eerste hybrides op de markt. In de jaren 1990 toonde Toyota zich met andere woorden een echte innovator, een bedrijf dat buiten de lijntjes durfde te kleuren.

Tijden veranderen echter, en hoewel de Japanners hun hybride technologie en hun SUV’s zijn blijven verfijnen, bleven de echte grote innovaties in de jaren 2000 en 2010 uit. Het gevolg is dat deze vijfde generatie van de RAV4, die er ook als hybride is (CO2-uitstoot van 100 g/km), minder uniek is. Zo kan je voor zo’n half elektrische softroader ook terecht bij Honda (CR-V, 120 g CO2/km) en Mitsubishi (Outlander PHEV, 40 g/km). Toyota’s twee landgenoten zijn op papier minstens gelijkwaardige rivalen. Wat ons doet afvragen of de RAV4 nog voldoende argumenten heeft nu hij niet meer echt met innovaties kan uitpakken?

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

TNGA

Hoewel de vorige RAV4 er ook al in een hybride versie was, heeft Toyota niet bepaald stilgezeten bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie. Zo staat de vijfde RAV4 op het TNGA-wereldplatform van Toyota, dat veel efficiënter omgaat met de beschikbare ruimte en dat tegelijk ook stijver (liefst 57 procent) en lichter is dan voordien. Bovendien is de koffer met wel 79 liter gegroeid tot 580 liter, is er tot 40 millimeter elleboogbreedte beschikbaar en nam de beenruimte achterin met 49 millimeter toe.

Het hybride systeem combineert een slimmere elektronische sturing met een nagelnieuwe 2.5-benzineviercilinder. Die functioneert zoals vanouds onder de Atkinson-verbrandingscyclus om de pompverliezen te verminderen en combineert een directe met een indirecte injectie. Standaard is de hybride RAV4 een voorwieltrekker met 218 pk, maar er is ook een vierwielaangedreven variant.

Die krijgt dan een extra elektromotor in de achteras en heeft zo een verbijsterende… 4 pk meer. De tweede motor is weliswaar sterker dan dat (40 kW of 54,5 pk), maar de maximale output van de batterij vormt de beperkende factor. De 4x4-versie komt trouwens met een extra functie, ‘Trail’, die je kunt inschakelen in het terrein en die beide elektromotoren zoveel mogelijk laat samenwerken voor een optimale trekkracht op delicate ondergrond.

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

Niet alleen hybride

Door al dat gepraat over de hybride zouden we bijna vergeten dat de RAV4 er ook nog met een andere motor is: een atmosferische 2.0-benzinemotor met 175 pk en 208 Nm. Die is veel minder krachtig dan de hybride en heeft een hogere CO2-uitstoot (minstens 138 g/km in handgeschakelde versie en 127 g/km met de optionele CVT-automaat, tegenover 100 tot 105 gram voor de hybride), maar hij is ook een pak goedkoper: de basisversie kost 30.650 euro, terwijl de minst dure halfelektrische RAV4 aan 36.020 euro komt. Toyota pruttelt tegen dat de hybride een automaat is en de basis-RAV4 handgeschakeld, maar voor 5.400 euro verschil vermoeden we dat er nog heel wat mensen bereid zullen zijn om zelf een koppelingspedaal in te trappen.

De hybride verbruikt weliswaar minder, maar voor je zo’n prijsverschil hebt opgesoupeerd aan brandstofkosten kun je al flink wat kilometers rijden. Bovendien genieten particuliere kopers in Vlaanderen een gunstiger fiscaliteit voor de hybride versie. Maar wie zijn auto in Brussel of Wallonië inschrijft of hem in operationele leasing verwerft, wordt door de fiscus zwaar afgestraft omwille van de grote longinhoud van de hybride benzinemotor. Voor alle duidelijkheid: een dieselversie komt er niet, die heeft Toyota uit al zijn personenwagens verbannen.

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

Ruimte, ruimte, ruimte

Ondanks al die factoren verwacht de Belgische invoerder toch dat 85 procent van de klanten voor de hybride RAV4 zal kiezen. Daarom stond bij deze eerste kennismaking ook alleen die versie voor ons ter beschikking. Bij het instappen vallen twee dingen onmiddellijk op: de afwerkingskwaliteit is er tegenover de vorige generatie met enorme sprongen op vooruit gegaan. En ten tweede is er in deze midi-SUV bijzonder veel ruimte, zowel voor- als achterin. Na het starten worden we echter weer met een stukje Japan geconfronteerd waar we minder blij mee zijn: de graphics van het infotainmentsysteem ogen verouderd en de ergonomie is een rommeltje. Het zij zo.

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer
Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

Tijdens het rijden valt op dat het hybride systeem probeert om het zo vaak bekritiseerde ‘koffiemoleneffect’ bij het optrekken te vermijden. Wanneer je er echt de pees oplegt, word je nog steeds met een rauw brullende viercilinder geconfronteerd, maar als je rustiger rijdt, houdt die zich redelijk op de achtergrond. Aangenaam zal een hybride Toyota nooit klinken, maar het meest irritante kantje is er afgevijld. De RAV4 blijkt comfortabel opgehangen en rijdt weliswaar niet erg dynamisch, met een behoorlijk luie voortrein bij het insturen, maar wel veilig en geruststellend. Opvallend was dat de AWD-versies duidelijk minder onderstuurd waren dan de voorwielaangedreven variant.

Dat valt trouwens ook op tijdens een klein stukje offroad rijden door slijk en op steile, beijzelde hellingen: zolang je het gaspedaal weet te doseren, biedt deze hybride aandrijflijn in haar 4x4-versie verrassend veel trekkracht. De vierwielaandrijving is hier dus duidelijk geen gadget maar biedt een reële toegevoegde waarde, zowel op als naast het asfalt.

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

Besluit

De nieuwe Toyota RAV4 is bijzonder goed afgewerkt en biedt heel veel binnenruimte, terwijl zijn design flink aan persoonlijkheid heeft gewonnen. De hybride versie is het interessantst qua verbruik, maar de meerprijs tegenover de ‘gewone’ benzinevariant zal veel klanten toch twee keer doen nadenken. Een echte innovator is hij niet meer, maar dat maakt er geen slechte auto van – integendeel.

Getest: Toyota RAV4, subtiele vernieuwer

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km