Testen

Getest: Volkswagen e-Crafter, elektrische pakjesbezorger

Elk voordeel heeft zijn nadeel. Vandaag kan je online iets bestellen om het de volgende dag in huis te hebben. Maar dat zorgt voor meer pakjesbezorgers op de baan, en dus voor meer filedruk en meer uitstoot. Volkswagen wil dat laatste nu aanpakken met een elektrische versie van zijn Crafter.

  • Bervoets Wim
  • 14 september 2018
  • Volkswagen
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 5,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geen laadruimte verloren
  • Toegenomen rijcomfort
  • Veiligheidsuitrusting
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Beperkt doelpubliek

E-commerce is een boomende business. Steeds meer webshops beloven je bestelling een dag later aan je voordeur te leveren. Dat betekent dat er steeds meer koeriers met bestelwagens op de baan zijn. Geen eenvoudige zaak, met files die alsmaar langer worden en stadswegen die stilaan dichtslibben. Hoewel Volkswagen nog geen pasklare oplossing heeft voor het fileprobleem, heeft het merk dat wel voor de stilaan verguisde dieselmotor van die bestelwagens: de e-Crafter.

What’s in a name?

De vlag dekt perfect de lading: de elektrische versie van Volkswagens grote bestelwagen, de Crafter. Die is sinds vorig jaar aan zijn tweede generatie toe, waarbij de banden met de Mercedes Sprinter werden doorgeknipt. In 2016 toonde Volkswagen het conceptmodel voor deze elektrische bestelwagen op het IAA-bedrijfswagensalon in Hannover. Vandaag is hij productieklaar.

Is dit de eerste volledig elektrische bestelwagen van dit formaat?

Nee, de Fransen waren deze VW e-Crafter voor. Renault presenteerde begin dit jaar namelijk zijn elektrische Master Z.E. Voor Volkswagen is het alleszins het eerste volledig elektrische bedrijfsvoertuig. Maar lang hebben Renault en Volkswagen het elektrische rijk niet voor zich alleen: Mercedes werkt volop aan een elektrische versie van zijn Sprinter, de eSprinter.

Vertel eens wat over die elektrische aandrijving?

Die komt eigenlijk gewoon uit de elektrische Volkswagen e-Golf. De Commercial-afdeling nam de 100 kW (136 pk) en 290 Nm sterke elektromotor over, net als de 35,8 kWh sterke lithium-ionbatterij. De aandrijflijn werd wel aangepast om opgewassen te zijn tegen intensievere belasting door deze e-Crafter. De batterij heeft zo’n 17 uur nodig om op te laden aan een klassiek stopcontact, dus professionele gebruikers zijn aangewezen op een wallbox (5 uur 20 minuten) of een snellader (80 procent lading in 45 minuten). Met volle batterij geraakt de VW e-Crafter volgens de oude NEDC-cyclus 173 kilometer ver, in de praktijk hou je best rekening met 120 tot 130 kilometer.

Is het rijbereik dan niet wat beperkt?

Niet als je weet dat deze e-Crafter specifiek ontworpen is voor “last-mile delivery”, ofwel: van het distributiecentrum naar de klant. Volkswagen onderzocht de gewoontes en rijprofielen van zijn klanten en leidde daaruit af dat de meeste bestelwagenchauffeurs dagelijks 70 tot 100 kilometer afleggen. De e-Crafter mikt dus in de eerste plaats op koeriers. Dat is tegelijk zijn sterkte en zijn zwakke punt: de elektrische bestelwagen is perfect op maat gemaakt van pakjesbezorgers, maar we kunnen ons inbeelden dat bouwbedrijven die uitrijden naar een werf verder van de hoofdzetel voorlopig op hun honger blijven zitten.

Hoe zit het met de laadruimte?

Die boet niets aan ruimte in. De huidige generatie van de gewone Crafter werd namelijk van het begin ontworpen om ook plaats te bieden voor een elektrische aandrijflijn. Volkswagen beperkt zich voor de e-Crafter voorlopig tot de 5,99 meter lange versie met 3,64 meter lange wielbasis en hoge dak. Die behoudt dus een laadruimte van 10,7 m³. Het maximale laadgewicht varieert van 0,98 tot 1,72 ton, afhankelijk van de configuratie die de klant kiest.

Hoe rijdt deze e-Crafter?

Fluisterstil, of wat had je gedacht? De cabine is – op de tellerpartij na – identiek aan die van de gewone Crafter, de afwerking is bedoeld om intensief gebruik te overleven. Opmerkelijk: starten kan je de e-Crafter pas wanneer je je veiligheidsgordel hebt vastgeklikt. Maar dan schiet de bestelwagen met lege laadruimte zoals elke elektrische auto alert uit de startblokken, en gaat hij door tot zijn begrensde topsnelheid van 90 km/u, waardoor je in de praktijk vooral beperkt bent tot stadsverkeer.

We reden ook een traject met een e-Crafter met lading. Die laveert wat minder gezwind door het verkeer, maar kan nog steeds moeiteloos mee. De lading achteraan vlakt de wat springerige reacties van de achterophanging weg wanneer je op slecht wegdek rijdt. In elk geval is de totale afwezigheid van motorgeluid en -trillingen een sterk pluspunt voor het rijcomfort.

Hoeveel kost die elektrische Crafter?

Volkswagen geeft voorlopig alleen de prijzen op voor Duitsland. Daar kost hij € 69.500, wat zo’n € 18.000 meer is dan een gelijkaardig uitgeruste klassieke dieselversie. Maar naast de fiscale voordelen van een elektrisch bedrijfsvoertuig schermt Volkswagen vooral met de “total cost of ownership”. Breng je verbruik, onderhoud en andere factoren mee in rekening, dan kom je met de e-Crafter aan een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh/100 km. Dat is het equivalent van een dieselversie die 2,1 l/100 km zou verbruiken.

Besluit?

Het toekomstbeeld van bestelwagens in onze steden zou er wel eens uit kunnen zien als deze elektrische e-Crafter. Hij is op maat gemaakt van koeriers, al mikt Volkswagen daarmee voorlopig op een kleine niche. De meerprijs tegenover de klassieke versie is stevig, maar de investering zou op de lange termijn moeten lonen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km