Testen

Honda Civic Type R vs Renault Mégane RS: de battle van de gevestigde waarden

Generatie na generatie worden de Civic Type R en Mégane RS de referenties van de voorwielaangedreven hot hatches genoemd. Wat geeft dat als we de twee huidige modellen met elkaar vergelijken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 september 2018
  • Honda
  • 2.121 weergaven
Honda Civic
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Verbluffend comfort
  • Verbluffend efficiënt
  • Veelzijdiger dan vroeger
  • Draaicirkel
  • Niet erg discreet!
  • Weinig melodieuze klank
  • Minder "speels" dan vroeger
Renault Megane
  • Uitstekend compromis comfort/dynamiek
  • Soepele en krachtige motor
  • Erg levendig
  • Veelzijdig
  • Karakter motor
  • Tractie kan beter
  • Remmen missen bijt
  • Sperdifferentieel in optie
  • EDC-bak verbeterbaar in Sport-modus

De Type R staat op het langere, 37 procent stijvere en 16 kilogram lichtere platform van de tiende generatie Civic. Hij ziet er dus anders uit als zijn voorganger: de Type R is een 4,56 meter lange berline. De Mégane RS blijft met zijn 4,36 meter compact.

De Japanner pakt wel uit met heel wat meer aerodynamische hulpstukken. Geen enkel ervan is overbodig: alles zorgt voor efficiënte neerwaartse druk. Maar je moet wel van het uitzicht houden. De Fransman verkoopt zijn sportiviteit subtieler. Tenzij je voor het oranje van onze testauto kiest, kom je zelfs nog discreet voor de dag. Het geheim van de Mégane RS zit niet zozeer in zijn aerodynamische addenda, maar in zijn chassis. Net als de Civic Type R drijft hij nog steeds alleen de voorwielen aan, maar meesturende achterwielen steken nu een handje toe.

Afwerking en uitrusting: punt voor Renault

De strijd tussen deze twee hot hatches speelt zich vooral af op circuit of bochtige wegen. Hun interieur en optielijst doen er dus minder toe. Toch is de afwerking in beide gevallen verzorgd, de sportieve sfeer al dan niet subtiel aanwezig en de uitrusting royaal. De ergonomie van het Honda-dashboard is wat moeilijker te doorgronden dan het klassieke Renault-dashboard. Op deze generatie biedt Renault optioneel een EDC-versnellingsbak, terwijl Honda trouw blijft aan zijn geweldige manuele bak. Cijferfans: de telemetriefunctie van de RS Monitor in de Mégane RS is bijzonder uitgebreid.

Comfort: punt voor Honda

Beide kemphanen gaan er op vlak van comfort gevoelig op vooruit vergeleken met hun voorgangers. In zijn meest beschaafde rijmodus gedraagt de Renault zich meer dan ooit als een veelzijdige gezinsauto. Met hydraulische druklagers in plaats van gestuurde dempers is de ophanging van de Fransman bij lage snelheden wel wat stevig.

Die gestuurde dempers heeft de Japanner dan weer wel, met een “Comfort”-stand met uitstekende filtering. Maar vooral de ruimte achteraan en zijn grote koffer (420 tegenover 384 liter) die hem doen aanleunen bij een hoger segment, leveren de Type R het punt op.

Motor: punt voor Honda

De Mégane RS deelt zijn nieuwe 1.8 turbo met de Alpine. Hier krijgt hij een handvol extra pk’s: hij beschikt in totaal over 280 pk en 390 Nm. De Civic Type R hergebruikt de 2.0 turbo VTEC van zijn voorganger. Het koppel bedraagt 400 Nm, het vermogen kreeg er 10 pk bij, tot 320 pk.

De Renault moet niet alleen op papier lossen: het Japanse blok laat zich met meer enthousiasme uitwringen. Maar opnieuw voor de cijferliefhebbers: beide auto’s halen 100 km/u vanuit stilstand in 5,8 seconden. De Civic gaat door tot 272 km/u, de Mégane tot 250 km/u.

Weggedrag: gelijkspel

Bredere banden, een breder spoor en een betere gewichtsverdeling (met 3 procent minder gewicht op de vooras) maken de nieuwe generatie van de Type R nog efficiënter dan zijn voorganger. Bij een sportieve rijstijl zorgt dat voor een minder brutaal en beheerster temperament. Zelfs tegen een echt stevig tempo blijft de Honda als op rails rijden. Zelfde vaststelling wanneer je stevig remt: de langere wielbasis en de nieuwe meerarmige achteras geven hem meer stabiliteit. Nog positief: de vooras trekt minder naar opzij wanneer je stevig herneemt, de trekkracht blijft gegarandeerd met het mechanische sperdifferentieel.

Bij de Mégane RS is een sperdifferentieel alleen voorbehouden voor het Cup-pakket, en dat zat niet op onze testauto. De Renault heeft het daardoor lastiger bij het uitrijden van scherpe bochten. Het voordeel van de meesturende achterwielen is dan weer onmiskenbaar. Ze lijken de wielbasis virtueel te verlengen en doen de Mégane bijzonder stabiel snelle bochten nemen. Scherpe bochten vormen ook geen probleem, omdat de achterwielen dan in de tegengestelde richting draaien.

Prijs: punt voor Renault

Met manuele versnellingsbak kost de Mégane RS 34.450 euro. Voor het sperdifferentieel komt daar nog het Cup-pakket van 1.700 euro bij, en dat brengt de rekening op 36.150 euro. Dat valt nog mee vergeleken met de Civic Type R: Honda vraagt 37.850 euro, en zelfs 40.790 euro voor de rijkelijk uitgeruste GT-uitvoering. De grotere cilinderinhoud zorgt bovendien voor een duurdere fiscale factuur.

Besluit: gelijkspel

Beide concurrenten verdelen de punten. De Civic Type R is veelzijdiger dan vroeger dankzij zijn ruimere afmetingen en gestuurde dempers. Dankzij zijn 2.0 VTEC en zijn bedieningsorganen blijft hij de leukste om de sporen te geven. Ook de Mégane RS wordt veelzijdiger. Hij is minder radicaal in gebruik, maar wel duivels snel en efficiënt dankzij zijn meesturende achterwielen. In geen van beide gevallen ga je op je honger blijven zitten.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km