Testen

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Honda heeft de dieselmotor van zijn vorige CR-V vervangen door een nieuwe hybride versie. Kan hij op die manier in de voetsporen treden van de Toyota RAV4, een fervent verdediger van de technologie? Maar de nieuwe generatie van de Toyota, die net nu op de markt komt, neemt uiteraard wel een beslissende voorsprong op technisch vlak.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 mei 2019
  • HONDA
HONDA CR-V
  • Beperkt verbruik
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Algemene geluiddemping
  • Complete uitrusting
  • Iets lomper weggedrag
  • Motorklank onder vollast
  • Ergonomie en graphics infotainment
TOYOTA RAV4
  • Doeltreffend weggedrag
  • Doeltreffende hybride
  • Bescheiden co2-uitstoot
  • Complete uitrusting
  • Demping van windgeluiden
  • Relatief hoge prijzen
  • Ongunstige fiscaliteit Brussel/Wallonië/leasing
  • Ergonomie en graphics infotainment

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Ook de gezins-SUV van Honda schrapt de dieselmotor van zijn voorganger en verkiest een hybride oplossing. Die heet i-MMD (voor Intelligent Multi-Mode Drive) en is ontwikkeld rond een 2.0-benzinemotor. De RAV4 is al sinds 2015  overtuigd van de hybride technologie en gaat verder op de ingeslagen weg. Zijn nieuwe generatie, die net bij de verdelers is geland, krijgt een nieuwe hybride aandrijflijn, die hier is opgebouwd rond een 2.5-benzine. Maar wat geven deze twee hybride versies in de praktijk?

Afwerking en uitrusting: gelijkspel

In beide gevallen zetten onze hoofdrolspelers niet bepaald in op een “à la carte”-uitrustingspolitiek. Je moet je baseren op een uitrustingsniveau en daar genoegen mee nemen, want het aantal aparte opties is niet erg groot. Toch wisten we in allebei de auto’s te appreciëren dat de uitrusting behoorlijk vrijgevig is en dat je over de modernste snufjes kan beschikken die in de mode zijn in dit segment als je voor de topversies kiest. Zowel bij Toyota als bij Honda zijn we daarnaast te spreken over de algemene assemblage en de verzorgde materiaalkeuze. Al stootten we hier en daar nog op een valse noot, zoals bijvoorbeeld het behoorlijk goedkoop ogende nephout in de CR-V. Tot slot noteerden we nog dat deze twee Japanse SUV’s waren uitgerust met een infotainmentsysteem met verouderde graphics en een ergonomie die zich niet eenvoudig van het eerste moment laat doorgronden.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Comfort: punt voor Honda

De RAV4 en de CR-V profiteren van hun hybride aandrijflijn om in alle stilte door stadscentra of files te glijden: een waar genoegen. Op grote verkeersassen toont de Honda CR-V zich meer rustgevend door zijn betere demping van zowel stroomlijn- als rolgeluiden. De RAV4 laat namelijk meer windgeruis door, wat vermoeiend wordt op lange snelwegtrajecten. Onder de streep krijgt de Honda dus het punt in het hoofdstuk Comfort, temeer omdat hij een nog ruimer interieur biedt. Hij maakt ook meer werk van de praktische kant van de zaak, zoals blijkt uit de zeer ver openzwaaiende deuren die een hoek van bijna 90 graden maken. Tot slot is ook de ophanging van de CR-V nog iets vergevingsgezinder dan die van de RAV4, hoewel het werkingscomfort van die laatste ook perfect aanvaardbaar is voor dagelijks gebruik.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Motor: punt voor Toyota

Als we deze confrontatie hadden georganiseerd tussen de CR-V en de vorige generatie van de RAV4, dan was de overwinning in dit hoofdstuk zeker naar de Honda gegaan. Het gebruiksplezier van het hybride systeem van de vorige generatie van de Toyota was euh… ‘niet optimaal’. Maar de nieuwe RAV4 pakt uit met een volledig nieuwe versie van de hybride aandrijflijn van Toyota. Die is krachtiger dan voordien en combineert een 175 pk sterke 2.5-benzineviercilinder volgens de Atkinsoncyclus met een elektromotor van 120 pk om tot een totaalvermogen van 218 pk te komen. Die overtuigt veel meer dan voordien en drijft de RAV4 veel serener aan door het “koffiemoleneffect” van zijn voorganger gevoelig terug te dringen. Het rijgevoel bij het gebruik van deze hybride aandrijflijn is zelfs beter dan dat wat Honda naar voren schuift.

Zonder al te veel op de details in te gaan, moeten we aanstippen dat de hybride motor van de CR-V technisch gezien heel sterk verschilt van die van Toyota. Hij combineert een 2.0-benzinemotor met twee elektromotoren (een grote en een kleine). In tegenstelling tot de RAV4 gebruikt de CR-V zelden zijn verbrandingsmotor om vooruit te komen. In de meerderheid van de gevallen wordt de CR-V namelijk aangedreven door de grootste elektromotor (die tot 184 pk kan ontwikkelen). Die haalt zijn energie dan ofwel rechtstreeks uit de kleine batterij, of wordt gevoed door de stroom die de benzinemotor aanmaakt. Die laatste wordt dan gebruikt als generator via de tweede, kleine elektromotor. Voor de volledigheid vermelden we echter wel nog dat de verbrandingsmotor in bepaalde gevallen ook rechtstreeks aan de voorwielen kan worden aangekoppeld. Dat gebeurt doorgaans op grote verkeersassen (tussen 90 en 120 km/u). Van deze test onthouden we dat het geheel op een relatief transparante manier werkt zolang je een rustige rijstijl aanhoudt. De benzinemotor geeft bij sterk optrekken echter al snel de indruk “ter plaatse te trappelen” (wanneer hij veel stroom moet maken).

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Weggedrag: punt voor Toyota

De RAV4 geniet niet alleen een meer overtuigende aandrijflijn dan voordien, maar hij heeft ook op dynamisch vlak een heuse gedaanteverwisseling ondergaan dankzij zijn nieuwe platform. De plompe en weinig plezierig rijdende hybride RAV4 van de vorige generatie heeft plaats gemaakt voor een SUV die voortaan correct opgehangen is en die zelfs in opeenvolgende bochten prettig rijdt. Dat is een aangename verandering. De CR-V doet het ook niet slecht op dit vlak. Hij blijft behoorlijk precies gezien het algemene comfort dat zijn schokdemping biedt. De Honda blijft echter in het algemeen iets minder dynamisch dan de nieuwe RAV4.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Budget: punt voor Honda

Honda biedt de hybride versie van zijn CR-V met tweewielaandrijving en het uitrustingsniveau Comfort vanaf 34.830 euro. De minst dure variant met vierwielaandrijving (met een klassieke overbrengingsas) kost 39.510 euro. Helemaal bovenaan het gamma van de hybride CR-V vinden we de vierwielaangedreven Executive voor 46.620 euro. De hybride instapversie van de RAV4 begint dan weer bij 36.830 euro. De hybride vierwielaandrijving AWD-i (met hier een tweede elektromotor die de achteras aandrijft) is pas beschikbaar vanaf de Dynamic Plus en heeft daardoor een startprijs van 43.505 euro. De topversie RAV4 Hybrid AWD-i Style Plus vergt een investering van 47.100 euro. De Honda CR-V is dus in grote lijnen minder duur in aankoop dan de RAV4. Daar staat tegenover dat de lagere gehomologeerde CO2-uitstoot van de RAV4 (vanaf 101 g/km in plaats van minstens 120 g/km voor de CR-V) de Toyota-SUV wat interessanter maakt op fiscaal vlak. Enkel in Wallonië en Brussel wordt hij qua jaarlijkse verkeersbelasting afgestraft om zijn grotere cilinderinhoud. In beide gevallen kan het verbruik van deze hybride SUV’s blijven hangen rond de 6 l/100 km als je een aangepaste rijstijl hanteert.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Besluit: gelijkspel

De RAV4 blijkt aangenamer om mee te rijden en dynamischer dan de hybride CR-V. Die laatste is dan weer comfortabeler, ruimer en praktischer en ook wat minder duur in aankoop. Je moet dus enkel nog kiezen welke filosofie je voorkeur wegdraagt wanneer je je hybride SUV gaat bestellen.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 33.995
2021
5 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 31.290

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Benzine, Manueel

€ 12.748
2018
43.875 km

Benzine, Andere

€ 16.248
2019
37.246 km