Testen

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Honda heeft de dieselmotor van zijn vorige CR-V vervangen door een nieuwe hybride versie. Kan hij op die manier in de voetsporen treden van de Toyota RAV4, een fervent verdediger van de technologie? Maar de nieuwe generatie van de Toyota, die net nu op de markt komt, neemt uiteraard wel een beslissende voorsprong op technisch vlak.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 mei 2019
  • Honda
Honda CR-V
  • Beperkt verbruik
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Algemene geluiddemping
  • Complete uitrusting
  • Iets lomper weggedrag
  • Motorklank onder vollast
  • Ergonomie en graphics infotainment
Toyota
  • Doeltreffend weggedrag
  • Doeltreffende hybride
  • Bescheiden co2-uitstoot
  • Complete uitrusting
  • Demping van windgeluiden
  • Relatief hoge prijzen
  • Ongunstige fiscaliteit Brussel/Wallonië/leasing
  • Ergonomie en graphics infotainment

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Ook de gezins-SUV van Honda schrapt de dieselmotor van zijn voorganger en verkiest een hybride oplossing. Die heet i-MMD (voor Intelligent Multi-Mode Drive) en is ontwikkeld rond een 2.0-benzinemotor. De RAV4 is al sinds 2015  overtuigd van de hybride technologie en gaat verder op de ingeslagen weg. Zijn nieuwe generatie, die net bij de verdelers is geland, krijgt een nieuwe hybride aandrijflijn, die hier is opgebouwd rond een 2.5-benzine. Maar wat geven deze twee hybride versies in de praktijk?

Afwerking en uitrusting: gelijkspel

In beide gevallen zetten onze hoofdrolspelers niet bepaald in op een “à la carte”-uitrustingspolitiek. Je moet je baseren op een uitrustingsniveau en daar genoegen mee nemen, want het aantal aparte opties is niet erg groot. Toch wisten we in allebei de auto’s te appreciëren dat de uitrusting behoorlijk vrijgevig is en dat je over de modernste snufjes kan beschikken die in de mode zijn in dit segment als je voor de topversies kiest. Zowel bij Toyota als bij Honda zijn we daarnaast te spreken over de algemene assemblage en de verzorgde materiaalkeuze. Al stootten we hier en daar nog op een valse noot, zoals bijvoorbeeld het behoorlijk goedkoop ogende nephout in de CR-V. Tot slot noteerden we nog dat deze twee Japanse SUV’s waren uitgerust met een infotainmentsysteem met verouderde graphics en een ergonomie die zich niet eenvoudig van het eerste moment laat doorgronden.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Comfort: punt voor Honda

De RAV4 en de CR-V profiteren van hun hybride aandrijflijn om in alle stilte door stadscentra of files te glijden: een waar genoegen. Op grote verkeersassen toont de Honda CR-V zich meer rustgevend door zijn betere demping van zowel stroomlijn- als rolgeluiden. De RAV4 laat namelijk meer windgeruis door, wat vermoeiend wordt op lange snelwegtrajecten. Onder de streep krijgt de Honda dus het punt in het hoofdstuk Comfort, temeer omdat hij een nog ruimer interieur biedt. Hij maakt ook meer werk van de praktische kant van de zaak, zoals blijkt uit de zeer ver openzwaaiende deuren die een hoek van bijna 90 graden maken. Tot slot is ook de ophanging van de CR-V nog iets vergevingsgezinder dan die van de RAV4, hoewel het werkingscomfort van die laatste ook perfect aanvaardbaar is voor dagelijks gebruik.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Motor: punt voor Toyota

Als we deze confrontatie hadden georganiseerd tussen de CR-V en de vorige generatie van de RAV4, dan was de overwinning in dit hoofdstuk zeker naar de Honda gegaan. Het gebruiksplezier van het hybride systeem van de vorige generatie van de Toyota was euh… ‘niet optimaal’. Maar de nieuwe RAV4 pakt uit met een volledig nieuwe versie van de hybride aandrijflijn van Toyota. Die is krachtiger dan voordien en combineert een 175 pk sterke 2.5-benzineviercilinder volgens de Atkinsoncyclus met een elektromotor van 120 pk om tot een totaalvermogen van 218 pk te komen. Die overtuigt veel meer dan voordien en drijft de RAV4 veel serener aan door het “koffiemoleneffect” van zijn voorganger gevoelig terug te dringen. Het rijgevoel bij het gebruik van deze hybride aandrijflijn is zelfs beter dan dat wat Honda naar voren schuift.

Zonder al te veel op de details in te gaan, moeten we aanstippen dat de hybride motor van de CR-V technisch gezien heel sterk verschilt van die van Toyota. Hij combineert een 2.0-benzinemotor met twee elektromotoren (een grote en een kleine). In tegenstelling tot de RAV4 gebruikt de CR-V zelden zijn verbrandingsmotor om vooruit te komen. In de meerderheid van de gevallen wordt de CR-V namelijk aangedreven door de grootste elektromotor (die tot 184 pk kan ontwikkelen). Die haalt zijn energie dan ofwel rechtstreeks uit de kleine batterij, of wordt gevoed door de stroom die de benzinemotor aanmaakt. Die laatste wordt dan gebruikt als generator via de tweede, kleine elektromotor. Voor de volledigheid vermelden we echter wel nog dat de verbrandingsmotor in bepaalde gevallen ook rechtstreeks aan de voorwielen kan worden aangekoppeld. Dat gebeurt doorgaans op grote verkeersassen (tussen 90 en 120 km/u). Van deze test onthouden we dat het geheel op een relatief transparante manier werkt zolang je een rustige rijstijl aanhoudt. De benzinemotor geeft bij sterk optrekken echter al snel de indruk “ter plaatse te trappelen” (wanneer hij veel stroom moet maken).

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Weggedrag: punt voor Toyota

De RAV4 geniet niet alleen een meer overtuigende aandrijflijn dan voordien, maar hij heeft ook op dynamisch vlak een heuse gedaanteverwisseling ondergaan dankzij zijn nieuwe platform. De plompe en weinig plezierig rijdende hybride RAV4 van de vorige generatie heeft plaats gemaakt voor een SUV die voortaan correct opgehangen is en die zelfs in opeenvolgende bochten prettig rijdt. Dat is een aangename verandering. De CR-V doet het ook niet slecht op dit vlak. Hij blijft behoorlijk precies gezien het algemene comfort dat zijn schokdemping biedt. De Honda blijft echter in het algemeen iets minder dynamisch dan de nieuwe RAV4.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Budget: punt voor Honda

Honda biedt de hybride versie van zijn CR-V met tweewielaandrijving en het uitrustingsniveau Comfort vanaf 34.830 euro. De minst dure variant met vierwielaandrijving (met een klassieke overbrengingsas) kost 39.510 euro. Helemaal bovenaan het gamma van de hybride CR-V vinden we de vierwielaangedreven Executive voor 46.620 euro. De hybride instapversie van de RAV4 begint dan weer bij 36.830 euro. De hybride vierwielaandrijving AWD-i (met hier een tweede elektromotor die de achteras aandrijft) is pas beschikbaar vanaf de Dynamic Plus en heeft daardoor een startprijs van 43.505 euro. De topversie RAV4 Hybrid AWD-i Style Plus vergt een investering van 47.100 euro. De Honda CR-V is dus in grote lijnen minder duur in aankoop dan de RAV4. Daar staat tegenover dat de lagere gehomologeerde CO2-uitstoot van de RAV4 (vanaf 101 g/km in plaats van minstens 120 g/km voor de CR-V) de Toyota-SUV wat interessanter maakt op fiscaal vlak. Enkel in Wallonië en Brussel wordt hij qua jaarlijkse verkeersbelasting afgestraft om zijn grotere cilinderinhoud. In beide gevallen kan het verbruik van deze hybride SUV’s blijven hangen rond de 6 l/100 km als je een aangepaste rijstijl hanteert.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?
Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Besluit: gelijkspel

De RAV4 blijkt aangenamer om mee te rijden en dynamischer dan de hybride CR-V. Die laatste is dan weer comfortabeler, ruimer en praktischer en ook wat minder duur in aankoop. Je moet dus enkel nog kiezen welke filosofie je voorkeur wegdraagt wanneer je je hybride SUV gaat bestellen.

Honda CR-V vs Toyota RAV4: je wil een hybride SUV, maar dewelke?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km