Testen

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Deze twee stadsauto’s zetten zowel op hun elektrische aandrijving als op hun coole imago in om te verleiden. De ene legt daarbij de nadruk op zijn wortels in het verleden terwijl de andere zich resoluut op de toekomst richt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 augustus 2020
  • HONDA
HONDA e
  • Hightech uitrusting
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Origineel voorkomen
  • Teleurstellend verbruik
  • Hogere prijs
  • Autonomie
MINI COOPER SE
  • Dynamisch weggedrag
  • Bescheiden verbruik
  • Sterke prestaties
  • Hogere prijs
  • Hard wegcontact
  • Interieurruimte achteraan

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

De Mini is zo’n model dat nooit lijkt te verouderen. Maar gewoon verder bouwen op het aura van het legendarische oorspronkelijke model van de hand van Sir Alec Issigonis is niet genoeg om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden. De beroemde Britse stadswagen is voortaan dus ook uitgerust met een elektrische motorversie onder de naam Cooper SE. De Honda e van zijn kant geeft weliswaar ook een paar nostalgische knipogen naar het verleden van het merk (zoals naar de N600 of de eerste generatie van de Civic), maar richt zich verder wel resoluut op de toekomst.

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?
Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Afwerking en uitrusting: punt voor Honda

Één blik op het futuristische dashboard met 6 schermen volstaat om ons te overtuigen: door zijn modernere ontwerp wint de Honda eenvoudig het eerste hoofdstuk van deze confrontatie. Hij biedt allerlei moderne uitrustingselementen aan terwijl de Mini Cooper SE veel klassieker is van ontwerp en ontwikkeling is, zowel qua infotainment als qua veiligheid, met een leger aan modernere beschermengelen.

Qua batterij is dit meer een nek-aan-nekrace. De Honda e heeft een module van 35,5 kWh tegenover 32,6 kWh voor de Mini.

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?
Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?
Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Comfort: punt voor Honda

De Honda komt in grote lijnen comfortabeler voor de dag. Dat dankt hij in de eerste plaats aan een schokdemping die meer vergevingsgezind is dan de stuggere en vrij ‘typische’ ophanging van de Mini. Op praktisch vlak biedt de Honda bovendien eenvoudiger te gebruiken zitplaatsen achterin. Toegegeven, de zithouding voor de passagiers op de achterbank is niet zonder fouten, maar de instap en de beschikbare beenruimte zijn duidelijk beter dan in de driedeurs Mini. Qua koffer neemt de Brit echter wraak met zijn 211 liter, tegenover slechts 171 liter voor de Honda. Bovendien laat de achterbank van de Japanner zich in één stuk wegklappen, tegenover de twee delen in de Mini.

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?
Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?
Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Motor: punt voor Mini

De elektrische Mini verdient de verwijzing naar de Cooper S in zijn naam. Zijn elektromotor ontwikkelt 184 pk en ‘katapulteert’ de kleine stadswagen met brio. De motor van de Honda is minder levendig met zijn 154 pk (of 136 pk voor de instapversie), zeker omdat de Mini bijna 200 kilo lichter is. Bij een dynamische rijstijl laat dat verschil zich voelen. Maar de Mini scoort vooral met zijn betere verhouding prestaties-verbruik, terwijl de Honda hier teleurstelt. De Japanner verbruik al snel zo’n 20 kWh/100 km of meer op een gemengd parcours ondanks zijn piepkleine formaat. In het beste geval kan je met een voorzichtige rijstijl op 18 kWh/100 km uitkomen. Dat reduceert zijn reële rijbereik in de praktijk tot zo’n 150 kilometer. De Mini Cooper SE neemt genoegen met een 16 kWh/100 km of zelfs 14 kWh/100 km met een lichte voet. Dat betekent dat laadstops gemakkelijk 200 tot 230 kilometer uit elkaar kunnen liggen.

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Weggedrag: punt voor Mini

Met zijn optimale gewichtsverdeling tussen de assen en zijn achterwielaandrijving lijkt de Honda e op papier aantrekkelijk. En op de weg toont hij zich vrij prettig om mee te rijden. Maar hij gebruikt zijn achterwielaangedreven architectuur niet om veel leuker te sturen dan de Mini. Elektrisch of niet, deze Mini behoudt het opwindende, vaak ‘kartachtig’ genoemde rijgedrag waar hij om gekend is. Maar ook een beetje zijn karikaturale eigenschappen, want hij stuitert nog steeds op slechte wegen.

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Budget: gelijkspel

Deze stekkerstadswagens hebben geen ambitie om elektrisch rijden te democratiseren. De Mini Cooper SE is beschikbaar in vier uitrustingsniveaus van 33.100 tot 40.400 euro. De Honda e van zijn kant is er als Base (136 pk) voor 34.500 euro of Advance (rijkelijk uitgerust en 154 pk) voor 37.500 euro. De prijskaartjes zijn dus vrij vergelijkbaar. Vergeet echter niet dat de Mini in het gebruik iets goedkoper zal zijn door zijn lagere verbruik. Anderzijds zal dat door de lage prijs van elektriciteit niet tot een fundamenteel verschil in het eindbudget leiden.

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?
Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Besluit: gelijkspel

Onze twee modellen eindigen met even veel punten. Maar tijdens deze test bleken ze toch heel sterk te verschillen: de Cooper SE profileert zich als een geslaagde elektrische variant van de Mini. De Honda e van zijn kant wil vooral modern en futuristisch zijn. Dat argument zou echter overtuigender geweest zijn als hij zijn verbruik wat beter onder controle had. Daardoor biedt hij een beperkt rijbereik zodra je de stad verlaat.

Honda e vs Mini Cooper SE: generatieconflict?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 14.950
2018
35.575 km

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Benzine, Manueel

€ 16.248
2018
8.579 km